مدیر جهاد کشاورزی آمل اعلام کرد
تاریخ: ۱۷:۰۹ :: ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
آملی‌ها برنج ۶ میلیون ایرانی را تأمین می‌کنند

مدیر جهاد کشاورزی آمل با اعلام اختصاص تسهیلات ۱۶ میلیارد تومانی برای مکانیزاسیون کشاوری در این شهرستان گفت: برنج ۶ میلیون ایرانی از آمل تأمین می‌شود.

به گزارش اقتصاد گستر شمال  مهرداد فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان آمل، با اشاره به اینکه برنج یکی از محصولات استراتژیک و اساسی است، اظهار کرد: شهرستان آمل در حوزه زراعی مقام دوم استان مازندران در بخش سطح زیرکشت برنج را دارد.

وی افزود: سطح زیر کشت ارقام برنج در شهرستان آمل معادل ۴۰ هزار و ۲۲۰ هکتار بوده که با تولید بیش از ۳۵۰ هزار تن شالی، ۱۸ درصد سطح زیرکشت مازندران را در اختیار داریم.

مدیر جهاد کشاورزی آمل تصریح کرد: سطح زیر کشت نخست برنج در این شهرستان برداشت حدود ۲۶۰ هزار تن شالی بوده و با احتساب کشت دوم حدود ۳۵۴ هزار تن شالی برداشت که ۲۱۰ هزار تن برنج سفید کشور در آمل تولید می‌شود.

فولاد با اشاره به اینکه برنج سفره ۶ میلیون نفر از مردم کشورمان از شهرستان آمل تأمین می‌شود، بیان کرد: برای سلامت جامعه و مردم باید به سمت تولید محصولات سالم پیش رویم البته کشاورزان مشکلات زیادی با واردات بی‌رویه، عدم فروش محصولات و عدم خرید از سوی مردم هستند همچنین در شهرستان آمل دو مرکز خرید فعال است که ارقام پرمحصول و ارقام محلی با قیمت ۵۸ تا ۶۲ هزار تومان خریداری می‌شوند.

وی با اعلام اینکه امیدواریم برنج کشاورزان با قیمت بالاتر به فروش برسد، ادامه داد: هم اکنون دپوی برنج چندانی در شالیکوبی‌ها و انبارهای منازل نداریم و امیدواریم با سیاستگذاری درست و حمایت‌های دولت، خسارت‌های برنجکاران با تسهیلات ارائه شده و قیمت‌گذاری مطلوب جبران شود.

مدیر جهاد کشاورزی آمل با اشاره به اینکه در بخش حفظ نباتات طرح شناسایی، ایجاد کارگاه بیماری‌ها، شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها برای تولید محصول سالم انجام می‌شود، گفت: امسال مبارزه بیولوژیک با آفات انجام شده تا تولید محصولات استاندارد و سالم داشته باشیم هرچند در این طرح عملیات مورد نظر در سطح ۱۲۰ هکتار به صورت پایلوت انجام شده و امیدواریم این طرح به صورت همه‌گیر انجام شود.

وی گفت: با مبارزه بیولوژیک در راستای مبارزه با آفات و بیماری ها در مصرف سموم نهایت صرفه جویی شده و از مواد بیولوژیک همانند زنبور تریکودراما بهره لازم می‌شود، افزود: در این مسیر نیازمند سیاستگذاری، حمایت و اطلاع‌رسانی برای آگاهی بخشی به کشاورزان هستیم البته استفاده از تله‌های فانوسی هم برای کنترل آفات و بیماری‌ها از دیگر راه‌های موجود است.

فولاد با اعلام اینکه مبلغ ۱۶ میلیارد تومان تا سال گذشته برای جذب انواع دستگاه‌های کمباین، تراکتور، تیلر و نشاگر برای مکانیزه کردن تولیدات کشاورزی و برنج اختصاص یافته است، بیان کرد: مکانیزه کردن در کاهش و صرفه جویی هزینه‌ها بسیار مهم است و باید هزینه‌ها را در کشاورزی پایین بیاوریم تا محصولات سالم و با کیفیت داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی آمل با اشاره به مکانیزاسیون شالیکوبی‌ها برای افزایش راندمان محصولات، گفت: عملیات مدرنیزاسیون برای ۲۰۰ شالیکوبی در شهرستان آمل انجام شده است.

print

پاسخی بگذارید