تاریخ: ۲۲:۱۷ :: ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
نامزدهای دولت هم مناظره را باختند هم اخلاق را

دو نامزد دولت یا همان وضع موجود در آخرین دور مناظره‌ها نیز دست از دروغگویی، عوامفریبی و تخریب حریفان خود برنداشتند اما در نهایت طرفی از این بی‌اخلاقی‌ها نبرده و علاوه‌بر آنکه رقابت سیاسی را باختند، در چشم افکار عمومی و مردم، اخلاق را هم باختند.

کیهان:عصر روز گذشته سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم برگزار و پرونده مناظره‌ها بسته شد. دو نامزد دولت یا همان وضع موجود در آخرین دور مناظره‌ها نیز دست از دروغگویی، عوامفریبی و تخریب حریفان خود برنداشتند اما در نهایت طرفی از این بی‌اخلاقی‌ها نبرده و علاوه‌بر آنکه رقابت سیاسی را باختند، در چشم افکار عمومی و مردم، اخلاق را هم باختند.
آنها با دستانی خالی مناظره سوم را ترک کردند و نشان دادند علی‌رغم همه مشاوره‌ها و تدارک‌ها و آماده‌‌سازی‌های قبلی، هم قبای سیاست برایشان گشاد است و هم وضعیت محبوبیت جریان اصلاحات-اعتدال چنان وخیم است که دیگر نمی‌توان با شارلاتان‌بازی و دوگانه‌سازی‌های قلابی، افکار عمومی را فریب داد.
در دور اول مناظره قرار شد تا هر یک از نامزدها به مدت ۷ دقیقه، رویکرد دولت احتمالی خود را درخصوص «طرح جامع و هفت دغدغه مردم» شامل ۱٫ گرانی و نرخ بالای تورم، ۲٫ عدالت و کاهش فاصله طبقاتی، ۳٫ رکود اقتصادی و کسادی کسب‌وکار، ۴٫ شفافیت و مقابله با فساد اقتصادی و رانت‌خواری، ۵٫ ساماندهی یارانه‌های پنهان و آشکار، ۶٫ بیکاری و به‌ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان و ۷٫ تأمین مسکن را ترسیم و تبیین کنند. قاضی‌زاده‌ هاشمی

روحانی را به مناظره دعوت کرد

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدا با بیان اینکه «در این جمع کسی حاضر نیست عملکرد دولت را به گردن بگیرد» رئیس‌جمهور را به مناظره دعوت کرد.
وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی از دفترتان خارج بشوید و به صداوسیما بیایید؛ من حاضرم با شما مناظره کنم.
قاضی‌زاده‌ هاشمی همچنین با اشاره به اینکه «لازم است مشکلات مردم ریشه‌یابی شود» افزود: نرخ بیکاری در حال افزایش و منابع کشور به‌صورت نادرست در حال توزیع است؛ مردم این را از چشم مدیریت ناکارآمد مسئولان می‌بینند. رضایی: حذف دزدی و رانت
منابع ۴۵۰ هزارتومان یارانه را تأمین می‌کند
بعد از قاضی‌زاده‌ هاشمی، نوبت به محسن رضایی رسید. وی در تشریح برنامه‌های دولت خود گفت: آن‌قدر دزدی و رانت وجود دارد که حذف آنها منابع ۴۵۰ هزارتومان یارانه را تأمین می‌کند.
رضایی همچنین گفت: در سطح ملی ۱۴ مگاپروژه تعریف کرده و اقتصاد ملی ایران را بازطراحی می‌کنیم. باید جراحی اساسی از درون قدرت صورت بگیرد. اقتصاد ایران باید معماری شود.
وی افزود: ۵۰ سال است که گرانی و بیکاری و کاهش ارزش پول ملی داریم. چرا این مسائل حل نمی‌شود؟ در همین دوران، ایران در زمینه‌های دفاعی پیشرفت‌های بسیاری کرده است.
رضایی گفت: مدیران کشور در جنگ زرگری بین جناح‌های سیاسی درگیرند. هرچند مدت یک موضوع دوقطبی ایجاد می‌کنند و همه افکار را به آن سمت می‌برند و بعد از مدتی این قضیه تکرار می‌شود.

رئیسی: برای تحول در نظام اداری باید فسادزدایی شود
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد سوم بود که به بیان رویکرد دولت احتمالی خود در مواجهه به دغدغه‌های مردم پرداخت.
رئیسی با بیان اینکه برنامه اقتصادی را در سه بخش خلاصه کرده‌ایم، «اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض»، «حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم» و «جهش تولیدی و حمایت از کسب‌وکار» را سه بخش مهم در برنامه‌های اقتصادی خود عنوان کرد و گفت: اصلاح نظام مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند باید صورت بگیرد. همچنین باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد و تمامی قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی باید در سامانه‌ای به‌طور شفاف برای مردم منتشر شود.
وی افزود: برای تحول در نظام اداری، باید فسادزدایی شود و بسترهای فساد برداشته شود. همچنین نظارت‌های پیشینی باید تبدیل شود به نظارت‌های پسینی.

زاکانی: تورم ۵۲ درصدی فاجعه دولت روحانی است
علیرضا زاکانی نیز در تشریح برنامه‌های دولت احتمالی خود با بیان اینکه ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است، اظهار داشت: تورم ۵۲ درصدی فاجعه‌ای است که دولت روحانی ایجاد کرده است. دولت فعلی تلاش کرده با استفاده از جیب مردم خودش را مدیریت کند.
وی افزود: با گردن‌کلفت‌ها درگیر شدم، از دادستان سابق تهران تا برادر رئیس‌جمهور.
زاکانی با بیان اینکه «در سال اول دولت، تورم را نصف تورم موجود خواهیم کرد» گفت: تلاشم این است که صدای محرومین و غارت‌شدگان باشد.
داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات اظهار داشت: ۲۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری شرکت‌های دولتی که به ۳ برادر داده شده را از حلقوم آنها بیرون می‌کشم.

جلیلی: دغدغه مردم این است که کارها نمایشی نباشد
سعید جلیلی، پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که در سومین مناظره تلویزیونی در تشریح برنامه دولت احتمالی برای حل دغدغه‌های مردم گفت: اگر مشکل و پاسخ آن شناخته‌شده، چرا حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟ کشور این‌همه ظرفیت دارد اما چرا ما باید در مسائل ابتدایی بمانیم.
وی ادامه داد: حل مشکلات مردم برنامه جدی می‌خواهد. رئیس‌جمهور باید به نقش وزارتخانه‌ها اشراف داشته باشد، یک‌شبه و با سفارش به ‌اندیشکده‌ها که برنامه نوشته نمی‌شود.
جلیلی گفت: دغدغه مردم این است که آیا رئیس‌جمهور دوباره مشغول کار نمایشی می‌شود یا کار واقعی خواهد کرد؟ مردم می‌خواهند آینده‌ای داشته باشند که مطمئن شوند کارها نمایشی نخواهد بود. همتی: مفهوم مبارزه با گرانی، بی‌معنی است
نوبت به عبدالناصر همتی رسید. وی با بیان اینکه «مفهوم مبارزه با گرانی بی‌معنی است» گفت: باید تورم را کنترل کرد و میزان رشد اقتصادی را بالا برد که بدون ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری ممکن نیست.
وی افزود: ما بدون دنیا نمی‌توانیم زندگی کنیم. ما نمی‌توانیم یک کشتی با پرچم ایرانی داشته باشیم. دو تیم استقلال و پرسپولیس نمی‌توانند پولشان را از AFC بگیرند.
همتی ادامه داد: شما آقای رئیسی به‌عنوان سرگروه افراد پاسخ بدهید اگر تندروها روی کار بیایند مملکت به کدام سو خواهد رفت؟ آقایانی که در این جلسه حضور دارند نگذاشتند که مشکل تحریم‌ها حل بشود. مهرعلیزاده: چرا آقای رئیسی رفت به خوزستان؟
محسن مهرعلیزاده، آخرین نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که به تبیین و ترسیم برنامه دولت احتمالی خود درخصوص راهکارهای حل دغدغه‌های مردم پرداخت.
مهرعلیزاده اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی مسئله از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و دولت است.
وی گفت: نگاه ارباب‌رعیتی باید از بین برود. مردم راه‌حل‌ها را می‌دانند. اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه‌حل نیست.
داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «کرونا خطرناک و خوزستان هم در وضعیت قرمز است» گفت: دو روز پیش جناب رئیسی آنجا شوآف و تبلیغات می‌کنند و هزاران نفر را جمع می‌کنند. مردم می‌پرسند کرونا هست یا نیست؟ خطر هست یا نیست؟
در بخش اول سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات بعد از اظهارات نامزدها درخصوص رویکردشان درباره «طرح جامع و هفت دغدغه مردم»، نوبت به فرصت نقد اظهارات نامزدها رسید.

قاضی‌زاده ‌هاشمی: برخی طوری حرف می‌زنند که انگار از بیرون آمده‌اند!
قاضی‌زاده ‌هاشمی در این خصوص گفت: سپردن حل مشکلات به بانیان وضع موجود، مانند سپردن درمان کرونا به خود کروناست.
وی گفت: برخی طوری حرف می‌زنند که انگار در مدیریت کشور نقشی نداشتند و از بیرون آمده‌اند. می‌گویند چنین‌شده و چنان شده و حرف‌هایی می‌زنند که ۸ سال پیش توسط فرد دیگری زده شده است و نتیجه‌اش شده آنچه الآن می‌بینیم.
قاضی‌زاده ‌هاشمی ادامه داد: دولت فعلی، فرصت مذاکره را بد مذاکره کردن از بین برد. اختیار این دولت را هیچ دولتی نداشته است. اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید، تقصیر چه کسی است؟

زاکانی: به مردم دروغ نگویید و شامورتی‌بازی درنیاورید
علیرضا زاکانی در وقت اختصاصی خود برای نقد اظهارات نامزدها گفت: آقای همتی گفتند که من مخالف افزایش قیمت بنزین بودم؛ اما نامه رسمی شما وجود دارد که درخواست دادید که بنزین گران شود تا کسری بودجه دولت جبران شود. آقای همتی در تاریخ شهریور ۹۸ شما نرخ بنزین ۵ هزارتومانی را مطرح کردید.
وی با بیان اینکه «به مردم دروغ نگویید و شامورتی‌بازی درنیاورید» گفت: بی‌کفایتی از این بالاتر که رئیس‌جمهور پس از این اتفاق بگوید صبح جمعه فهمیدم؟! آقای همتی اطلاعات مالی را در اختیار صندوق بین‌المللی پول قرار ‌داده است.
در این دولت ما شاهد پررویی نجومی هم بودیم
زاکانی ادامه داد: دلار نجومی، سکه نجومی، حقوق نجومی، اختلاس نجومی و امثالهم را در این دولت دیدیم. مگر اینجا کهکشان راه شیری است که همه‌چیز نجومی است؟ در این دولت ما شاهد پررویی نجومی هم بودیم. رضایی: حق مردم را از گردن‌کلفت‌ها می‌گیریم
محسن رضایی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نقد سایر نامزدها گفت: قرار بود اقدامات دولت، به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود؛ تحریم‌ها که برطرف نشد هیچ، تحریم‌های سنگین به وجود آمدند.
وی با بیان اینکه «باید زد زیر یا روی میز» افزود: کشور به جراحی نیاز دارد و فضای سیاسی کشور را نفوذی‌ها هدایت می‌کنند.
رضایی گفت: مردم ما حق شما را از گردن‌کلفت‌ها می‌گیریم و به شما بازمی‌گردانیم.

جلیلی: برخی ناکارآمدی خود را گردن تحریم می‌اندازند
سعید جلیلی هم با اشاره به اینکه «برخی ناکارآمدی خود را گردن تحریم می‌اندازند» گفت: دوستان تعاملات خارجی را خلاصه کردند به دو یا سه کشور. نباید اقتصاد را معطل ۳ کشور کرد. شما حتی نتوانستید مذاکره کنید. نتیجه مذاکره موفقتان هم ۸۰۲ تحریم را کرد ۱۵۰۰ تا و دلار ۳۰۰۰ تومانی را کرد ۳۰ هزارتومان.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: دشمن اهرم تحریم را در دستش گرفته و شما باید آن را از دستش خارج کنید نه اینکه بنشینید و فقط بگویید برخی نگذاشتند. برجام یک چک بلامحل بود که جواب نداد
جلیلی همچنین افزود: ۱۱ طرح داریم که می‌شود در شرایط تحریم، مبادلات مالی انجام داد و تحریم را بی‌اثر کرد. برجام یک چک بلامحل بود که جواب نداد. همتی: آقای جلیلی شما از مسائل بین‌المللی چیزی نمی‌دانید
عبدالناصر همتی هم در وقت اختصاصی خود با بیان اینکه «بیکاری و مشکلات معیشتی تقصیر شماست» خطاب به سعید جلیلی گفت: آقای جلیلی کشور را ۱۰ سال منتظر مذاکرات گذاشتید. به زاکانی پاسخ نمی‌دهم
وی در واکنش به اظهارات علیرضا زاکانی نیز گفت: آقای زاکانی بازهم در جایگاه پلیس بد قرار گرفتند و بنده همان‌طور که گفتم به ایشان پاسخ نخواهم داد.
همتی همچنین گفت: مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد و بنده بارها در نامه‌های خصوصی به آقایان عرض کردم که مردم را تشویق به حضور در بورس نکنند.
نامزد اصلاح‌طلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: لیست ۱۱ نفر از بدهکاران بانکی را به آقای رئیسی می‌دهم تا ایشان اگر صلاح بدانند قرائت کنند و به مردم اطلاع بدهند.

مهرعلیزاده: جوانان نخبه، کشور را رها کرده‌اند
محسن مهرعلیزاده هم در فرصت اختصاصی خود برای نقد نامزدها گفت: بحران، بحران معیشت، محیط‌زیست و درنهایت بحران اعتماد است. جوانان نخبه به جای نشستن بر روی صندلی مدیریت روی صندلی هواپیما نشسته و کشور را رها می‌کنند.
وی گفت: اهل سنت را بی‌دلیل از مدیریت در کشور بازداشته‌ایم. برای همه حاشیه‌نشین‌های شرق و غرب کشور برنامه داریم. در دولت زندگی به دنبال جبران تبعیض به اهل سنت هستم. رئیسی: برای اجتماع اهواز مجوز گرفتیم
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی هم به‌عنوان آخرین نامزد این بخش از مناظره در فرصت اختصاص‌یافته برای نقد نامزدها در واکنش به اظهارات همتی گفت: برای اجتماع اهواز مجوز گرفتیم و به حرف ستاد کرونا گوش کردیم.
وی ادامه داد: اگر آن‌قدر از این موضوع ناراحتید چرا وقتی روحانی با گوش ندادن به حرف مسئولان بهداشتی در عید به کشور خسارت زد حساس نشدید؟ من به هر استانی رفتم، به حرف وزارت بهداشت گوش دادم.
رئیسی همچنین درخصوص FATF گفت: از کجا ذهن‌خوانی کردید که نظر من در مورد FATF چیست. ما دنبال منافع ملتیم و اگر منافع مردم در هر قراردادی باشد ما آن را می‌پذیریم.
بخش دوم سومین مناظره تلویزیونی با سؤالات کمیسیون تبلیغات انتخابات آغاز و قرار بر این شد که ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، هرکدام به یک سؤال که به‌قیدقرعه مشخص می‌شود پاسخ در فرصت ۵ دقیقه‌ای پاسخ بدهند. قاضی‌زاده ‌هاشمی: در حوزه اصلاح حکمرانی
۲۰ برنامه داریم
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی در پاسخ به سؤالی درخصوص «ساماندهی نظام توزیع و حذف واسطه‌گری» گفت: تورم باعث فقر و نابرابری و جلوگیری از شکل‌گیری خانواده و بسیاری از مسائل شده که البته تمامی نهادها در ایجاد این تورم نقش داشته‌اند.
قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: در دولت سلام ۲۰ برنامه در حوزه اصلاح حکمرانی در نظر گرفته‌ایم که البته به‌صورت مفصل در قالب صحبت با مردم در شبکه‌های مجازی بیان خواهم کرد.
وی افزود: به همان راحتی که مردم یک‌شبه در بورس همه‌چیز را از دست دادند می‌توان آن را احیا کرد. رئیسی: چرا همتی لیست ۱۱ نفر را الآن می‌دهد؟
«برنامه‌های دولت احتمالی برای مدیریت کشور در دوران پسا کرونا» دومین سؤالی بود که بعد از قرعه‌کشی از حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی پرسیده شد.
رئیسی با بیان اینکه «ما باید تعارض منافع را به حداقل برسانیم» گفت: در نظام سلامت ۲ مشکل داریم؛ تعارض منافع و انحصار، البته تعارض منافع در همه سطوح داریم و باید آن را از بین برد.
وی با اشاره به اینکه «در حوزه‌های مختلف از کرونا آسیب زیادی دیدند» افزود: باید دسترسی به پزشک را برای سراسر کشور آسان کنیم.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای مردم سؤال می‌شود که اگر آقای همتی مسئولیت داشت که لیست ۱۱ نفر را بدهد، چرا تا به امروز و قبل از مناظرات نداد؟ اگر مسئولیت نداشت، چرا الآن لیست می‌دهد؟
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: سازمان بازرسی ما بررسی‌های جدی انجام داده، هم در حوزه بهداشت و درمان هم در حوزه آسیب‌هایی که وارد شده است. این بازرسی‌ها نشان می‌دهد که برخی بی‌تدبیری‌ها باعث شده که آسیب‌ها بیشتر شده است.

مهرعلیزاده: دخالت دولت،عامل وضع فعلی بورس است
محسن مهرعلیزاده نیز در پاسخ به سؤال خود درخصوص «بورس و بازار سرمایه» گفت: در فروردین پارسال، دولت در بورس دخالت کرد و صاحبان عمده سهام با هماهنگی دولت وارد معرکه شدند و پول مردم را جمع کردند و به شکل حبابی قیمت سهام را چند برابر کردند و بعد حباب ترکید و مردم ضرر کردند.
وی افزود: درنهایت دولت مجبور شد ۲۰۰ میلیون دلار برای بورس اختصاص دهد. اگر سهامداران عمده دخالت نکنند وضعیت بورس مطلوب می‌شود. دخالت دولت باید در شکست بازار در اتفاقات خاص باشند. جلیلی: برجام سند طلبکاری مردم است
نه بدهکاری
سعید جلیلی در پاسخ به سؤالی درخصوص اصلاح نظام اداری گفت: امکان تعامل گسترده و سازنده با جهان ممکن است. این را به پشتوانه کار سی‌ساله خود می‌گویم. دولت و رئیس‌جمهور باید به موضوع اشراف داشته باشد.
وی افزود: امضای کنوانسیون‌ها هیچ تأثیری ندارد و در این مورد با هرکسی بنده بحث و مناظره می‌کنم. در مورد FATF به‌محض اجرای گام اول این‌چنین طراحی شده که گام دوم و تعهدات اضافی تعریف می‌شود.
جلیلی گفت: برجام سند طلبکاری مردم است نه بدهکاری. ما نباید برای ملت هزینه‌آفرینی کنیم و اکنون باید نسبت به تعهداتی که انجام دادیم طلب کار باشیم. رضایی: آمریکا را مجبور می‌کنم برجام را اجرا کند
محسن رضایی هم در پاسخ به سؤالی درخصوص ازدواج جوانان و ایجاد شرایط ازدواج آسان اظهار داشت: مسئله جوانان در کشور ما که در حقیقت فرشته نجات کشور هستند مانند دوران انقلاب و دفاع مقدس امروز جوانان کشور با مشکلاتی مثل شغل، ازدواج و مسائل دیگر است.
رضایی ادامه داد: مسکن جوانان را حل می‌کنیم. تولیدکنندگان را به بازار سرمایه و جوانان را به بانک‌ها متصل می‌کنیم. تعداد زیادی دکتر و فوق لیسانسه بیکار داریم.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه «دولت ما حتماً مسئله برجام را جدی خواهد گرفت» افزود: آمریکا را با دیپلماسی واقعی مجبور می‌کنم برجام را اجرا کند.

همتی: آقای رئیسی ۲ سال است که تبلیغ انتخاباتی می‌کند!
عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در پاسخ به سؤالی درباره تعادل میان فعالیت‌های اقتصادی زنان و ارزش‌های خانواده در دولت احتمالی خود گفت: بدهکاران بانکی مربوط به زمان من نبوده و اگر آقای رئیسی صلاح می‌داند اسامی را اعلام کند. آقای جلیلی فقط شما و کره‌شمالی می‌گویند FATF به درد نمی‌خورد. چرا کاری می‌کنید تاجران ما را در دنیا تروریست و پولشو معرفی کنند؟
همتی بیان کرد: آقای رئیسی ۲ سال است که تبلیغ انتخاباتی می‌کند. آقای رئیسی می‌گویند اینترنت امن، منظورشان این است که اینترنت را جیره‌بندی کنند و برای فعالیت در اینستاگرام باید مجوز بگیرید.
وی گفت: چرا هرروز آذری‌جهرمی را به دادگاه می‌کشانید؟ نسبت شما با افکار آقای علم‌الهدی چیست؟ شما موافق گشت ارشاد هستید یا مخالف آن؟

زاکانی: آقای روحانی اقتصاد بلد نبود که شما را رئیس‌بانک مرکزی کرد
علیرضا زاکانی هم آخرین نامزد این بخش از مناظره تلویزیونی بود که در پاسخ به سؤالی درباره بی‌اثر کردن تحریم‌ها گفت: اولین کار در رفع تحریم رویکرد دولت فعلی را به رویکرد درست تغییر می‌دهیم.
زاکانی با اشاره به اینکه «توانمندی‌های کشور در بخش تولید بی‌نظیر است» گفت: در رتبه هفتم دنیا به رتبه بیستم رسیده‌ایم که به علت این بوده که مسئولان نخواسته‌اند.
وی در واکنش به اظهارات همتی با بیان اینکه «آقایان نمی‌خواهند کار کنند و این را خطاب به آقایانی که با بنده نمی‌خواهند صحبت کنند عرض می‌کنم که شما کاری جز توهین به منتقدین بلد نیستید.» گفت: آقای روحانی اقتصاد بلد نبود که شما را به‌عنوان رئیس‌بانک مرکزی گذاشتند.
بعدازاین، نوبت به بخش دیگر سومین مناظره تلویزیونی رسید. در این بخش به نامزدها ۳ دقیقه وقت اختصاص داده شد تا به نقد دیگر نامزدها بپردازند.

مهرعلیزاده: آقای رئیسی،دستور دهید فیلترینگ‌ها برداشته شود
محسن مهرعلیزاده با اشاره به موضوع شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور گفت: واقعیت در جامعه امروز این است که با دیوار نوردی‌ها کشور پا به نقطه‌ای رسیده که آنچه درمی‌آوریم، می‌خوریم.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آقای رئیسی، دستور دهید فیلترینگ‌ها برداشته شود، گفت: آقای رئیسی همین حالا برای افرادی که در آبان ۹۸ دستگیر شدند از مقام معظم رهبری درخواست عفو کنید. قاضی‌زاده‌هاشمی: برای اشتغال سریع برنامه داریم
قاضی‌زاده‌ هاشمی هم در وقت اختصاص‌یافته برای نقد سایر نامزد گفت: برای اشتغال سریع برنامه داریم که نیمی از جوانان جویای کار در دو سال اول صاحب شغل شوند
وی گفت: فضای مجازی در همه حوزه‌ها می‌تواند مؤثر باشد. در دولت ما حتی از آن‌هایی که رأی نمی‌دهند هم حمایت می‌کنیم.
قاضی‌زاده‌ هاشمی گفت: گاهی مردم می‌گویند دلمان می‌خواهد بخوابیم و بیدار شویم و بفهمیم ۸ سال گذشته خواب بوده، ما واقعاً باید این سال‌ها را تمام کنیم و اجازه ندهیم تکرار شود.

رضایی: اگر دولت‌های گذشته تکرار شود ایران با خطرات بزرگی مواجه می‌شود
محسن رضایی هم گفت: برنامه ایده مدیر است و توسط ستادش نهایی می‌شود وگرنه می‌شود مدیریت فعلی. دوستان باید بگویند برای مشکلات آینده و فعلی چه راهکاری دارند؟
وی با بیان اینکه ۸ سال آینده جزو مهم‌ترین دوران جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: اگر دولت‌های گذشته تکرار شود، ایران با خطرات بزرگی مواجه می‌شود اما اگر از فرصت‌های آینده استفاده کنیم، ما پیشرفت بزرگی خواهیم کرد. شرایط کنونی شرایطی نیست که بشود یک دقیقه آن را از دست داد. همتی: گندم روستائیان را با قیمت روز بخرم
عبدالناصر همتی با بیان اینکه «در این مناظرات جای روستائیان خالی است» گفت: نگاه مشاور جلیلی به روستائیان مثل نگاه رئیسی به کارمندان است، انگار روستایی و کارمندی واژه‌ای تحقیرآمیز است.
همتی گفت: مردم روستا حتی از شما گندم را خوب نمی‌خرند و بودجه آن را مجلسیان برای قیر خرج کردند. به کشاورزان قول می‌دهم که گندم آنها را با قیمت روز بخرم و محصولاتشان را به دلال نفروشند.
وی گفت: آقای رئیسی، اقتصاد مثل دادگاه و زندان نیست و اگر بخواهیم سود بانکی را پایین بیاوریم پیرمرد و پیرزنی که پول را پس‌انداز کرده برای خرج روزانه‌اش باید چه‌کار کند. جلیلی: چرا به‌جای FATF از مردم طلب‌کارید؟
سعید جلیلی هم بیان کرد: گر امروز صحبت از گرانی و مسکن و این مسائل می‌شود، حل این مسائل با اداره کنونی و معمول امکان‌پذیر نیست و نیازمند جهش هستیم.
وی خطاب به همتی گفت: جناب همتی ما ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را اجرا کردیم اکنون به‌جای اینکه از آنان مطالبه کنید که چه شد از ملت طلبکارید؟ زاکانی: آقای همتی کامنت‌های زیر اینستاگرامت را بستی!
علیرضا زاکانی هم در وقت اختصاصی خود برای نقد دیگر نامزدها گفت: آقای همتی کامنت‌های زیر اینستاگرامت را بستی و جرئت نداری با مردم مواجه شوی، آن‌وقت صحبت از انتقاد از فیلترینگ می‌کنی
وی گفت: ما حق نداریم در استخر شاه و طاغوت شنا کنیم و در فضای آنها کار کنیم.
زاکانی اظهار داشت: صبح جمعه به ریش مردم خندیدند و با کفش به چادر زلزله‌زدگان رفتند.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آقای همتی بیان کرد من را از بانک مرکزی اخراج کردند اما آقای واعظی گفتند خلاف گفته است!

رئیسی: تصمیم‌گیرنده درباره بنزین دولت بود
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی هم در جمع‌بندی اظهاراتش با یادآوری این نکته که «تصمیم‌گیرنده درباره بنزین دولت بود» گفت: در اجرای آن بی‌تدبیری شد و اولین پاسخگو در این مورد آقای روحانی باید باشد.
رئیسی همچنین اظهار داشت: همه بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ را عفو کرده‌ایم، جز کسانی که با خارج در ارتباط بوده‌اند یا مسئله خاصی داشته‌اند.
وی تأکید کرد: رئیس‌جمهور در مقابل هر قوم و قشر و هر فردی مسئول است و باید به این نکته توجه نمود.
بعد از نقد نامزدها، نوبت به جمع‌بندی نهایی رسید تا هر یک از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مدت ۳ دقیقه، آخرین حرف‌هایشان در مناظره تلویزیونی را مطرح کنند. رضایی: ۳۰ درصد سهام شرکت نفت را به مردم می‌دهم
محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع‌بندی اظهاراتش گفت: من زمانی برنامه داشتم که برنامه داشتن مُد نبود. به مردم مسکن‌های ارزان‌قیمت می‌دهیم. اختیارات اجرایی را از مرکز می‌گیرم و به استان‌ها می‌دهم. باید همه ایران، را ایران بدانیم و فقط به تهران توجه نکنیم.
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران را ایالتی می‌کنم، افزود: اگر نتوانم به وعده‌هایم عمل کنم، به مردم می‌گویم.
رضایی همچنین گفت: رأی مردم نه روکش است، نه پوشش. قاضی‌زاده‌هاشمی: بند (غ) غیرت را جایگزین بند (پ)
پول و پارتی می‌کنیم
قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد دیگر انتخابات هم گفت: سفره انقلاب باید تکانده شود. بزرگ‌ترین درد مردم بند (پ) است، پول و پارتی داشته باش و مشکلاتت را حل کن ولی ما بند (غ) غیرت را جایگزین می‌کنیم.
وی با بیان اینکه اگر غیرت بود در بورس جیب مردم زده نمی‌شد، افزود: «دولت برای همه مردم باید آرامش بیاورد» و «مردم امروز در مسئولان غیرت نمی‌بینند.»

زاکانی: مناظره امروز میان غارتگران و غارت‌شدگان است
علیرضا زاکانی نیز در جمع‌بندی اظهاراتش با بیان اینکه مناظره امروز میان غارتگران و غارت‌شدگان است، گفت: برخی مسئولان بر سر مردم کلاه گذاشتند و باید برعلیه آنها قیام کنیم.
وی با بیان اینکه «از تصمیم‌گیری در کشور تمرکززدایی می‌کنم» گفت: قول می‌دهم که با برنامه‌ای که ۱۰ سال است آماده کردم تمام ظرفیت‌ها را به فعالیت وادارم.
زاکانی با اشاره به اینکه «با مقررات‌زدایی ظرف ۴ سال ریشه اعتیاد را خشک می‌کنم» گفت: به مردم دروغ نمی‌گویم و از محل تورم، دولت را اداره نمی‌کنم.
او گفت: بستگان و فامیل خودم را سرکار نمی‌آورم و قانون را پیاده می‌کنم.
مهرعلیزاده: اگر معلم انشا جلسه آقای زاکانی اجازه بدهند از رو بخوانم
محسن مهرعلیزاده نیز در جمع‌بندی اظهاراتش در واکنش به حرف‌های زاکانی گفت: اگر معلم انشا جلسه آقای زاکانی اجازه بدهند از رو بخوانم.
وی خطاب به ملت ایران اظهار داشت: رأی دادن یا ندادن حق شماست اما رأی ندادن شما را از حق مسلم شما محروم می‌کند. با رأی به دولت زندگی دولتی بسازیم برازنده مردم ایران که مردم در آن‌ که چه می‌پوشند، چه می‌خورند آزاد خواهند بود. همتی: آقای روحانی در دوران تعامل رئیس‌جمهور خوبی بود
عبدالناصر همتی هم در بخش آخر مناظره تلویزیونی گفت: آقای روحانی در دوران تعامل رئیس‌جمهور خوب بود. هیچ‌کس نمی‌دانست ایشان در دوران جنگ اقتصادی چطور عمل می‌کند.
وی افزود: باید قبول کنیم که وقتی مردم خشمگین هستند، رئیس‌جمهور نباید بخندد و بگوید من هم صبح جمعه فهمیدم. ما در انتخاب‌ها اشتباه کردیم. قول می‌دهم کشور را به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل کنم.
همتی با بیان اینکه «همه آقایان می‌دانند که من با دست‌خالی در بانک مرکزی با ترامپ جنگیدم» گفت: به من اعتماد کنید. من به هیچ‌کس باج نداده و نخواهم داد. رئیسی: دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضاً رایگان باشد
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی هم در آخرین بخش سومین مناظره تلویزیونی گفت: نمی‌دانم اگر من نبودم آقایان در جلسه چه می‌خواستند بگویند؟ اینجا جای برنامه دادن است. چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟ اگر شک دارید بروید بین مردم و نظرشان به خودتان را ببینید.
رئیسی گفت: من از مردم سؤال کرده‌ام، بروید بپرسید مشکل مردم با دولت چیست که با صندوق قهر کرده‌اند. چگونه عمل کردید که مردم ناراضی‌اند. این دولت با مردم و جوانان و… چه کرده است.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم همه‌چیز را می‌بینند، عملکردها را هم دیده‌اند، ادامه داد: نگاه مردم به من این است که حرف صادقانه می‌زنم. هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران من صادر نشده است. من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضاً رایگان باشد و هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده و این باور من است. جلیلی: رویکردها باید از گره‌زدن آب‌خوردن به خارجی‌ها به جهش کشور تغییر کند
سعید جلیلی هم در وقت اختصاص‌یافته در دور پایانی مناظره گفت: رئیس‌جمهور باید بداند در رأس دستگاه‌ها چه خبر است تا او را بازی ندهند. ۸ سال است که مسائل را سایه به سایه دنبال کردیم. رئیس‌جمهور باید کار را بفهمد تا با‌اندک موضوعی کار را تعطیل نکند.

print

پاسخی بگذارید