استاندار مازندران
تاریخ: ۱۳:۱۳ :: ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
نخستین محموله برنج صادراتی مازندران به مقصد روسیه بارگیری شد

استاندار مازندران گفت: نخستین محموله برنج کیفی از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل به مقصد روسیه بارگیری شد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،سید محمود حسینی پور روز یکشنبه در حاشیه بازدید از وضعیت بازار برنج مازندران در جمع خبرنگاران در آمل افزود: امسال شالیکاران با همت و تلاش رشد قابل توجهی را در تولید برنج داشتند ، اما همزمان با برداشت ،واردات برنج های خارجی با هدف تنظیم بازار انجام شده است که این امر بازار خرید و فروش را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.

وی با تاکید بر این نکته که واردات با هدف تنظیم بازار برنج صورت گرفته است، در عین حال توضیح داد: نگرانی کشاورزان مازندران در فروش محصولشان بین مسوولان ملی از جمله شخص رئیس جمهور و وزیرجهاد کشاورزی مطرح و برای برون رفت از مشکلات فروش کشاورزان راه حل هایی ارایه شد.

استاندار مازندران گفت: در اولین راه حل ،برای توازن عرضه و تقاضا و رونق بازار محصولات کشاورزی استان به خصوص برنج و مرکبات تعرفه صادرات حذف شده است.

حسینی پور با تاکید بر این که کشاورزان نباید دغدغه تولید برنج را داشته باشند، گفت : نخستین محموله صادرات برنج نیز از پایانه برنج آمل بارگیری و فردا به مقصد روسیه ارسال خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران تاکید کرد : برنج مازندران در کشورهای عربی و اروپایی بازار خوبی دارد ، اما با توجه به رقابتی بودن بازار برنج باید مقوله کیفیت سازی و رعایت استاندارد سازی ها را نیز در تولید برنج ها به خصوص ارقام پرمحصول توجه کنیم.

وی بیان داشت: اکنون در صادرات ارقام پرمحصول برنج مازندران به کشورهای مختلف دنیا دچار مشکل هستیم که باید با همت کشاورزان و موسسات تحقیقات برنج نسبت به کیفی سازی و استاندارد سازی تلاش شود.

حسینی پور با ابراز امیدواری ازرونق عرضه و تقاضای بازار برنج مازندران در آینده نزدیک ،گفت: خرید ۵۰ هزار تن برنج کیفی از سوی فروشگاه اتکا نیز در قالب دستور شخص رئیس جمهور تا هفته آینده عملی می شود.

وی از بوجود آمدن شرایط پرداخت تسهیلات سرمایه درگردش برای خرید برنج مازندران خبر داد و گفت: در حال حاضر فرایند عرضه و تقاضا در بازار برنج نوید بخش رونق بازار و رفع موانع است.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که از این سطح حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن شلتوک برداشت شد و همچنین کشاورزان با استقبال امسال ۱۰۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی خود را زیر کشت دوم بردند که به طور متوسط درهر هکتار از شایزاری کهی کشت دوم ۲ تا سه تن شلتوک برداشت شده است. طبق آمار رسمی امسال حدود ۵۷ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشاء مجدد و ۴۸ هزار هکتار به روش رتون زیر کشت رفته است.

قیمت عمده فروشی انواع برنج با شوک رکود چهار ماهه به شالیکوبی های مازندران سبب شد تا قیمت برنج تولیدی برای دومین مرحله،۱۵ هزار تومان درهرکیلو گرم کاهش یابد ،اما طبق بررسی های صورت گرفته بازار خرید و فروش این محصول استراتژیک همچنان کم رونق و انبارهای کارخانه های استان مملو از برنج آماده فروش است.

کارشناسان بازار برنج و شالیکوبی داران بر این اعتقادند که از طی یک دهه گذشته سابقه نداشته است که پس از گذشته ۴ماه عمده محصول برنج در اختیار کشاورزان در انبارها باقی مانده باشد ،اگرچه آنچه مشخص است این که بازار برنج مازندران که زمانی نبضش دست دلالان بود و هر افزایش قیمتی پس از خرید دلالان و خالی شدن انبار کشاورزان رقم می خورد ، طی سال ها بتدریج به سمت دگرگونی رفت تا دست دلالان را قطع کند. اما این روزها بازار برنج به خاطر مشتریان خاص و عرضه و تقاضا متفاوت شده است.

بررسی ها نشان می دهد برنج کیفی مازندران هم اکنون با قیمت ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان نیز به ندرت خریداری می شود.

print

پاسخی بگذارید