معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی
تاریخ: ۱۶:۰۰ :: ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
نیاز به واردات برنج خارجی امسال تقریبا صفر است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: معتقدم پول در برابر نفت برای توسعه زیر ساخت های کشاورزی شمال به نفع کشور است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل از ایرنا،علیرضا مهاجر روز یکشنبه در آئین نخستین نشا مکانیزه برنج مازندران در ساری افزود : بررسی نشان می دهد که برنج تولیدی سالگذشته به خصوص ارقام کیفی پر محصول در شالیکوبی های شمال همچنان به صورت قابل توجه وجود دارد.

وی ادامه داد: معتقدم پول در برابر نفت برای توسعه زیر ساخت های کشاورزی شمال به نفع کشور است. یعنی می توانیم با تولید بذر کیفی ،مصرف بهینه کودهای شیمیایی ،تسطیح اراضی و به موقع رساندن آب برای کشت مجدد برنج ،نیاز برنج کشور را تامین و واردات را به صفر برسانیم.

مهاجر شرایط را برای کشاورزی سخت دانست و در عین حال گفت که باید قدر کشاورزان و زمین های کشاورزی شمال را بدانیم ، احساس می کنم با توجه به همت دولتمردان سیزدهم و مسوولیت پذیری مردم و کشاورزان ، امسال نیز محصولات کشاورزی خوبی را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایطی سخت امروز اقتصادی و اجتماعی کشور همه باید دلی کار کنیم و این احساس مسوولیت و کارایی را کشاورزان با افزایش تولید اثبات کردند.

وی با بیان این که بهره وری و کاهش هزینه های تولید در محصولات زراعی کشاورزی بسیار مهم است ، ادامه داد: یکی از راه ها ،استفاده از فناوری است، در همین راستا برای کاهش هزینه تولید شالی با حمایت ویژه دولت دستگاه های مخصوص نشا کار ،کمباین ویژه برداشت شالی و پهپهاد های سمپاش وارد اراضی شالیکاری شمال کشور شده است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

نیاز به واردات برنج خارجی امسال تقریبا صفر است

لزوم کاهش نرح سود تسهیلات کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با ذکر این نکته که تسهیلات کشاورزی با نرخ بهره پایین از سوی شخص وزیر جهاد کشاورزی در دولت دنبال می شود، بیان داشت: در شرایط فعلی اقتصادی ،بزرگترین زارع کشور نمی توانست با قیمت کود شیمیایی یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی کشاوری کند، اما با تاکید و درایت رهبر معظم انقلاب این موضوع با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جاری حل شده است.

مهاجر با اشاره به این که بهترین خاک کشاورزی در شمال کشور وجود دارد ،آب و زمین کشاورزی این خطه نیز شور نیست ، بارندگی متناسب و شرایط برای کشاوری پایدار و پر تولید فراهم است، گفت: متاسفانه بهره وری در کشاورزی این منطقه کم است.

وی کارکرد و بهره وری تولیدات محصولات کشاورزی را بسیار پایین توصیف کرد و گفت: کشت برنج هیبرید و تولید ۱۲ تن برنج کیفی در هکتار قابل دسترس در شمال است ، اما بررسی ها نشان می دهد که فرهنگ استفاده بهینه از کود در شالیکاری شمال وجود ندارد ،کشاورزان مصرف مهمترین کود یعنی پتاس را کمترین استفاده را دارند درحالی که کود پتاس عامل افزایش کیفیت ، تولید و بهره وری است، همچنین کشاورزان شمال از کود فسفات هم کمترین استفاده را می کنند.

وی به مصرف بی رویه کود اوره در شالیکاری اشاره کرد و گفت: این مسایل باید در کشاورزی برنجکاری شمال حل و فصل شود.

وی با ذکر این نکته که تورم مشکلات را زیاد کرده است ، اما قابل کنترل است، گفت: خودکفایی تولیدات محصولات کشاورزی با مهار تورم و افزایش تولید نیز قابل اجرا است.

آیین کشت مکانیزه شالی امروز با حضور استاندار مازندران، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، چندتن از خبرنگاران و شالیکاران در زمین حدود ۲ هکتاری روستای ” خاریک” بخش مرکزی شهرستان ساری برگزار شد.

print

پاسخی بگذارید