تاریخ: ۲۳:۴۵ :: ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
همایش استانی حفظ حقوق بیت المال در لاهیجان برگزار شد

همایش استانی حفظ حقوق بیت المال با محوریت جلوگیری از تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز در لاهیجان برگزار شد

رئیس کل دادگستری استان گیلان روز دوشنبه گفت: این همایش امروز با همت مسئوولان شهرستان لاهیجان، فرمانداری و رئیس دادگستری لاهیجان و ادارات متولی اراضی ملی، منابع طبیعی و امور آب استان گیلان باحضور دهیاران، بخشداران و شوراهای محلی و شهر و روستا، مدیران متولی دستگاه‌های قضائی ودادگستری استان گیلان برگزار شد و هم اندیشی خوبی در این جلسه بین مردم و مسؤولان بدست آمد.

احمد سیاوش پور افزود: مشکلات و گرفتاری‌های عرصه‌های منابع طبیعی و ملی در این جلسه از سوی مدیران و مسئولان دادگستری بیان شد و موضوع چالش‌ها مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای مناسب را اعلام کردند و در بحث حفظ حقوق بیت المال از جمله منابع طبیعی و سواحل دریا و توجه خاص به مباحث زیست محیطی استان، به جمع بندی مشترکی رسیدند که همسو و همگرا بودن مسئولان در این موارد گام بسیار مثبتی به شمار می رود و خوشبختانه در استان این همگرایی عملیاتی شده که نمونه بارز آن تنظیم و تدوین سه شیوه نامه‌ای است که با همت استاندار و دستگاه قضائی و دستگاه‌های نظارتی تهیه شده که اجرا شدن آن برای مردم استان گیلان بسیار موجب خیر و برکت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تداوم این جلسات می‌تواند اثرات بسیار مثبتی داشته باشد و وجود حساسیت جمعی در حفظ حقوق بیت المال گامی مثبت در جهت فرهنگ سازی عمومی به شمار می رود و این حساسیت‌ها بین مردم و مسئولان نسبت به حفظ بیت المال به یک فرهنگ عمومی تبدیل می‌شود و با ایجاد حساسیت و تبلیغ و بیان مطلب منجر به فرهنگ سازی خواهدشد.

وی اظهارداشت: امروز مردم در عرصه حضور دارند و حساس هستند و این توقع وجود دارد هم دهیاری‌ها و هم شوراهای محل در زمینه‌های حفظ بیت المال بیشتر تلاش کنند و از این گنجینه با ارزش استان‌های شمالی برای منافع زودگذر و سودآوری که مضر است و پشت آن تخریب وجود دارد، حفاظت شود.

سیاوش پور یکی از مشکلات استان های شمالی کشور را بحث پسماند و زباله دانست و گفت: به تازگی نزدیک به دومیلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر به استان کم وسعت گیلان سفر کردند و باید مدیران دولتی بویژه به پسماندها و تصفیه خانه این استان‌ها توجه خاصی داشته باشند و هرچه زودتر این معضلات را ساماندهی کنند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد حساسیت و فرهنگ سازی و توجه به موضوع بیت المال مهم است افزود: حفظ جنگل‌ها و منابع ملی جزو منویات مقام معظم رهبری است و هرسال ایشان به مناسبت های مختلف روی این موضوع به مردم و مسئولان تاکید می فرمایند که حفظ بیت المال و منابع طبیعی باید با حساسیت دنبال شود.

در این جلسه همچنین فرماندار شهرستان لاهیجان اظهارداشت: شوراها و دهیاری‌ها در خاکریز اول تصمیم‌ها درخصوص تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازها قرار دارند، که در این زمینه همه مسئول هستیم و باید به مشکلات حوزه مسئولیتی خود توجه کنیم.

سیداسماعیل میرغضنفری افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر در استان گیلان و در شهرستان لاهیجان زمین خواری، تغییرات کاربری در مناطق روستایی و تجاوز به حرایم رودخانه‌ها و سواحل مشکلاتی برای جامعه و حاکمیت ایجاد کرده و در چند سال قبل مقام معظم رهبری دستور صریح و قاطعی را به همه دولتمردان و حاکمیت صادر کردند که بعد از آن در چارچوب قانون و دستگاه قضایی باید با آن برخورد شود.

وی از مدیران و مسئولان دادگستری استان و شهرستان لاهیجان بخاطر تشکیل چنین همایشی قدردانی و اظهارامیدواری کرد که خروجی مناسبی از این جلسه حاصل شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در این جلسه گفت: از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت گیلان یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار معادل ۷۰ درصد آن اراضی ملی است که چنین سرزمینی در دنیا بی نظیر است و از این اراضی ملی ۵۶۵ هزار جنگل هیرکانی و ۲۲۴ هزارهکتار مرتع است و اکوسیستمی که بالاترین تعادل را دارد.

محسن یوسف پور با اشاره به اینکه قطع درختان جنگلی در استان ممنوع شده افزود: در سال های ۹۶و ۹۷ حتی پروانه قطع یک درخت داده نشده است.

وی با اشاره به زراعت چوب، تصریح کرد: جنگل طبیعی واحد تولید چوب نیست و باید از جنگل های دست کاشت زراعت چوب صورت گیرد و بیش از پیش در استان توسعه زراعت چوب دنبال می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این زمینه اظهار داشت: روزانه ۴۵۰ تن پسماند در شرق گیلان تولید و توسط دهیاری ها و بخشداران مدیریت می شود و سه دهه است از سوء مدیریت در پسماند صحبت می شود ولی در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد.

محمدپور به برنامه های حفاظت محیط زیست برای تالاب های استان گیلان اشاره کرد و افزود: محیط زیست گیلان برنامه احیای تالاب ها را در دست اقدام دارد و دنبال بهره برداری اقتصادی و ارتقای جایگاه زیست محیطی این تالاب هاست.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۳۶ هکتار از اراضی ملی در استان گیلان توسط محیط زیست رفع تصرف شده است.

print

پاسخی بگذارید