تاریخ: ۲۱:۰۷ :: ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
پایگاه پژوهش‌های منطقه‌ای شمال، مصوبه‌ای که ۱۶ سال اجرایی نشد

پژوهش‌های منطقه ای شمال با وجود داشتن مصوبه هیات دولت در ۱۶ سال قبل قرار بود در شهرستان رامسر احداث شود که برای این مهم اعتبار و مکان در نظر گرفته شد که همچنان بلاتکلیف رها شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل از ایرنا، بنا به گفته کارشناسان با ایجاد پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال به مرکزیت رامسر قرار بود خدماتی در قالب علمی و پژوهشی در حوزه های میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ارایه شود که نتیجه آن تدوین نقشه راه برای آینده‌پژوهی در این حوزه فرهنگی بود.

به اعتقاد کارشناسان امر شناسایی و بررسی، حفاظت و نگهداری همچنین معرفی، آموزش و کاربردی‌سازی سه ماموریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه میراث‌ فرهنگی است که شناسایی و بررسی وظیفه پژوهشگاه به‌عنوان بازوی علمی وزارتخانه است.

این کارشناسان میراث فرهنگی را بهترین واسطه در حوزه آموزش برای انتقال دانش به دیگران می دانند و می گویند در صورتی که بتوان از ظرفیت های موجود میراث فرهنگی و تاریخی کشور استفاده بهینه بشود، کسب و کار در این حوزه بیش از پیش افزایش می یابد و با صرف هزینه کمتر بهترین درآمدها را می شود کسب کرد.

استاد رشته گردشگری دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان در همین ارتباط گفت : پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال ایران به مرکزیت رامسر، ۱۶ سال پیش در دولت وقت مصوبه هیات دولت گرفت و طبق آیین نامه آن پنج استان این مناطق را تحت نظر خودش داشت.

محمدرضا اورمزدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تحقق این مهم فرهنگی زمین و اعتبار آن هم اختصاص یافت که متاسفانه طی این سال ها فقط یک تابلو از این مرکز فرهنگی بر جا مانده است.

وی اظهارداشت: این پایگاه پژوهشی یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه های میراث فرهنگی، باستانشناسی و فعالان گردشگری شمال ایران است که ما همچون پایگاهی که می توانست راه اندازی شود متاسفانه بلاتکلیف مانده است در حالی که هنوز به عنوان مطالبه جدی مردم منطقه مطرح است.

این استاد دانشگاه یادآور شد : نکته مهم این که این پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی می توانست در قالب خدمات علمی و پژوهشی در حوزه های صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی شرح خدمات علمی داشته باشد که همگان به ویژه حوزه های تخصصی نیز بهره مند شوند.

اورمزدی تصریح کرد : همچنین محققان و پژوهشگرانی که علاقه مند به فعالیت بودند می توانستند به پژوهش های منطقه ای و کاوش های باستان شناسی شمال ایران کمک و خدمات بزرگی ایفا کنند و نقش آفرین باشند ولی متاسفانه امروز به عنوان چالش اساسی در پژوهش های مطرح است و از سوی دیگر پژوهشگاه میراث فرهنگی هم تاکنون اقدام مشخص نکرده است.

وی بیان کرد: با وجود تثبیت اعتبار و زمین و مکاتبات صورت گرفته در ارتباط با ایجاد این پژوهش های منطقه ای شمال مراجع ذیربط پاسخ معینی ندارد و موکول کرده به تصمیمات وزارت علوم در صورتی این تصمیم در ۱۶ سال پیش برای رامسر گرفته شد.

وی یادآور شد: وقتی مصوبه ای که هیات دولت دارد بدنی معنی است وزرای میراث فرهنگی و علوم در تصویب این مصوبه نقش دارند که به یک اجماع رسیدند که امروز جور دارد فرافکنی می شود این که ایجاد این پژوهشگاه منطقه ای منوط به تصمیمات به طور مثال شورای گسترش وزارت علوم است در صورتی که همچنین تصمیمی گرفته شده و مستندات آن موجود است.

به گفته وی این منطقه دارای ظرفیت فراوان در حوزه دانشگاهی دارد یعنی افرادی هستند در شهرستان رامسر و همجوار و حتی استان های همجوار به عنوان محقق و پژوهشگر و استاد در این پژوهشگاه فعالیت کنند.

اورمزدی ایجاد این پایگاه پژوهش های منطقه ای شمال میراث فرهنگی را مطالبه جدی چندین استان منجمله مازندران و شهر رامسر دانست و گفت : با وجود پیگیری های صورت گرفته توسط مسوولان امر از جمله اداره کل میراث فرهنگی مازندران، فرمانداران و نماینده مجلس منطقه اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

استاد رشته گردشگری دانشگاه های غرب مازندران و شرق گیلان تصریح کرد: حتی مکاتبه ای با شخص وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم شده و دستوراتی را هم به معاون معاون توسعه مدیریت خود و به رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی صادر کرده ولی تاکنون خروجی نداشته است.

کارشناسان امر معتقدند که با تصمیم جهادی دولت سیزدهم بسیاری از نیازهای مناطق مختلف کشور به تدریج در حال برطرف شدن است و برای این مورد نیز که مطالبه منطقه ای و مربوط به ادوار گذشته است تدابیری اندیشیده شود.

تماس خبرنگار ایرنا با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مازندران و فرماندار رامسر برای کسب اطلاعات بیشتر در این خبر به نتیجه نرسید.

یک نکته مهم در ارتباط با پاسخگویی مدیران نهادها و ادارات به رسانه ها پیشنهاد می شود یک خط تلفنی و حتی زمان مشخص را به رسانه ها اعلام کنند تا ارتباط آسان و زمان مصاحبه ها زودهنگام برقرار شود چراکه در این مصاحبه ها مطالبات جامعه مطرح می شود و خبرنگاران پل ارتباطی بین مردم و مسوولان هستند و خروجی گزارشها و اخبار برای تصمیم گیری و تصمیم سازی مسوولان در رفع زودهنگام مشکلات بسیار تاثیرگذار است.

print

پاسخی بگذارید