تاریخ: ۱۵:۴۱ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲

دبیر شورای عالی مناطق آزاد بیان داشت: میز خدمت و استقرار سامانه جدید کسب و کار در مناطق آزاد دنبال می‌شود.

به گزارش اقتصادشمال،مرتضی بانک در  همایش طرح انتخاب ملی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین مسائل در حوزه سرمایه‌گذاری توجه به ریسک و بازده است، اظهار داشت: مناطق آزاد نوید بازدهی بالا و ریسک پایین هستند. این مناطق ریسک های محیطی و قانونی را به شدت کاهش داده اند جایی که با قانون خاص اداره مناطق و امکانات و معافیت هایی مانند معافیت های مالیاتی، گمرکی و… ریسک فعالیت به شدت کاهش یافته است.

وی افزود:‌ از طرفی ریسک های محیطی دیگر مانند ریسک های مدیریتی به دلیل یکپارچگی تصمیم گیری به حداقل رسیده است. دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی با بیان اینکه بازدهی فعالیت ها در این مناطق با وجود کاهش ریسک فزاینده است، گفت:‌ زیرا هزینه کمتر، دسترسی به محیط صادراتی و ترانزیتی مطلوب تر و ارزان تر، دسترسی به مواد اولیه ارزان تر، هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد. بنابراین برخلاف قانون عمومی سرمایه گذاری که ریسک را بازدهی مورد انتظار هم جهت می‌داند و سرمایه گذاران برای کسب بازدهی بالاتر باید ریسک بالاتری متحمل شوند.

مشاور رییس جمهور و با تاکید بر اینکه این مناطق زمینه بازدهی بالاتر در مقابل ریسک پایین تر را به وجود آورده اند، بیان داشت: پروژه های در نظر گرفته شده در زیست بوم فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در دسته بندی های زیر در حال پیگیری هستند که در بخش چرخه و نهادهای مالی مناسب و پشتیبان، تاسیس بورس بین‌الملل، صندوق ضمانت و حمایت از فعالان اقتصادی و  نظام اعتبار سنجی و روش های تامین مالی اعتبار محور دنبال می‌شود.

وی به بستر مبادلات و بازار معاملات برخط اشاره کرد و یاد آور شد: پلتفرم نوین کسب و کار مبتنی بر برات الکترونیکی برای حل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش طراحی شده است. بانک در مورد تسهیل فرآیندها و سرعت بخشی به ارتباطات تصریح کرد: ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، الکترونیکی نمودن و ساده سازی فرآیندها، ایجاد میزهای خدمت و استقرار سامانه های جدید کسب و کار دنبال می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به حمایت از راه اندازی مراکز فناوری و نوآوری و جذب و حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت:‌ شهرک‌های صنعتی با امکانات مناسب و نیز به ثمر رسیدن پروژه های زیرساختی از دیگر اقدامات انجام شده است.

print

پاسخی بگذارید