تاریخ: ۱۵:۴۹ :: ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
کشف گور‌های باستانی در رامسر

۱۷ گور متعلق به عصر مفرغ میانی و دوره آهن در دومین فصل کاوش محوطه باستانی ایزگام دشت شهرستان رامسر کشف شد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمدرضا خلعتبری سرپرست هیأت باستان‌شناسی، بر گفت: فصل کاوش این محوطه باستانی بی‌بدیل در غرب مازندران در سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود که کشف آثاری از عصر مفرغ میانی، دوره آهن، دوره تاریخی و اسلامی را در پی داشت.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی افزود: نتایج فصل نخست کاوش این محوطه باستانی در قالب کتابی با عنوان «رامسر در بستر تاریخ» توسط نگارنده چاپ و منتشر و با اقبال فراوانی از سوی جوامع فرهنگی شهرستان رامسر روبرو شد.

او اظهار کرد: دومین فصل کاوش این محوطه باستانی با توجه به اهمیت موضوع پس از یک وقفه ۶ ساله به دلایل مختلف از جمله بروز و رواج ویروس کرونا در سال جاری پی گرفته شد.

خلعتبری گفت: تاکنون هیأت اعزامی توانسته با شناسایی بخش‌های مختلف این گورستان باستانی از نظر دوره‌ای، هفده گور ازنوع قبور کلان سنگی، چهارچینه سنگی، دلمن و … متعلق به عصر مفرغ میانی (۱۶۰۰-۲۰۰۰ ق. م) و دوره آهن I (۱۰۰۰-۱۳۵۰ ق. م) را شناسایی کند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی، با اشاره به اینکه کاوش یکایک این قبور شناسایی شده در حال انجام است تصریح‌کرد: هیأت اعزامی را در سال جاری متخصصین باستان‌شناس، انسان‌شناس زیستی، مهندسی معمار، نقشه‌بردار، طراح و … همراهی می‌کنند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی ابراز امیدواری‌کرد با پایان گرفتن کار پژوهش میدانی این محوطه گورستانی و انجام مطالعات آزمایشگاهی در زمینه سالیابی مطلق، ژنتیک، تغذیه و … نتایج کاوش این فصل را، چون گذشته در قالب کتابی با عنوان «رامسر در بستر تاریخ ۲» چاپ و منتشر کند.

print

پاسخی بگذارید