تاریخ: ۲۳:۰۹ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۰

سرویس فرهنگی اقتصاد شمال ،برخی مواقع عوامل سازنده آثار نمایشی ترجیح می‌دهند كارشان را در سكوت خبری انجام بدهند. گاهی هم دلیل این اتفاق مشخص نیست اما كارگردانان یا تهیه‌كنندگان ترجیح می‌دهند سكوت اختیار كنند و تمركزشان بیشتر روی كار باشد. این اتفاق هم برای سریال تلویزیونی الف ویژه پیش آمد. در ابتدا قرار بود […]

سرویس فرهنگی اقتصاد شمال ،برخی مواقع عوامل سازنده آثار نمایشی ترجیح می‌دهند كارشان را در سكوت خبری انجام بدهند. گاهی هم دلیل این اتفاق مشخص نیست اما كارگردانان یا تهیه‌كنندگان ترجیح می‌دهند سكوت اختیار كنند و تمركزشان بیشتر روی كار باشد. این اتفاق هم برای سریال تلویزیونی الف ویژه پیش آمد. در ابتدا قرار بود این سریال به كارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیه‌كنندگی زینب تقوایی تولید شود، اما ورق برگشت و بنا به خواسته خود این دو هنرمند قرار شد كار به گروه دیگری واگذار شود.

خواب کمال تبریزی برای سعدی شیرازی

بعد از این‌كه قرعه ساخت این سریال به نام تبریزی زده شد، سكوت خبری رنگ بیشتری به خودش گرفت اما از آنجا كه هیچ خبری از دست رسانه‌ها درنمی‌رود و خبرنگاران منابع خودشان را دارند، خبر این سریال تبریزی هم آذر منتشر شد و سرفصل همه خبرهای رسانه‌های مكتوب و خبرگزاری‌ها شد. نكته جالب اما این بود كه تهیه‌كننده و كارگردان حاضر به صحبت نشدند تا صحت یا سقم این خبر را مشخص كنند.

تا این‌كه روزنامه جام‌جم پیامكی برای كمال تبریزی درباره ساخت این مجموعه ارسال كرد و او هم در پاسخ به این پرسش كه مجموعه الف ویژه چه ویژگی‌هایی داشت كه شما را برای كارگردانی ترغیب كرد؟ فقط به یك جمله اكتفا كرد و این‌كه هنوز خبری از كار نیست!

این در حالی بود كه شبكه یك سیما این خبر را تایید و اعلام كرد این سریال را كمال تبریزی می‌سازد و تهیه‌كننده هم محمد مسعود است. از روزی كه اولین خبر درباره این پروژه در رسانه‌ها منتشر شد بیش از یك ماه گذشته است سكوت خبری از سوی عوامل همچنان وجود دارد. پیگیری روزنامه جام‌جم بعداز صحبت با برخی مدیران نشان می‌دهد سریال الف‌ویژه، 22 روز پیش كلید خورده و تصویربرداری همچنان ادامه دارد. ضمن این‌كه در حال حاضر مکان‌های فیلمبرداری این سریال تهران و اطراف تهران است و قرار نیست كار در شهرستان ضبط شود.

سعدی در خواب مهران!

بعد از آن که سریال الف ویژه به کمال تبریزی سپرده شد، او فیلمنامه را مطالعه كرده و نظراتی درباره آن داده است. به همین دلیل حامد افضلی نویسنده سریال، فیلمنامه را با نظرات كمال تبریزی بازنویسی كرد و بعد از تمام شدن بازنویسی، پیش‌تولید سریال انجام شد. البته اعلام شده جنس كمدی سریال الف ویژه با كارهای رایج تلویزیون خیلی تفاوت دارد و حتما مخاطبان تلویزیون را غافلگیر خواهد كرد. داستان سریال درباره فردی به نام مهران است كه شغلش بازیگری است اما همیشه ایفای نقش‌های دو و سه به او داده می‌شود. از سوی دیگر با وجود این‌كه سن و سالی از او گذشته، همچنان درگیر چنین نقش‌هایی است.

خواب کمال تبریزی برای سعدی شیرازی

تا این‌كه یك روز سرنوشت زندگی‌اش تغییر می‌كند و قرعه شانس نصیبش می‌شود. قرعه شانس هم این است كه قرار می‌شود نقش سعدی را بازی كند. او از این اتفاق خوشحال می‌شود كه بالاخره بعد از گذاشتن عمری در راه سینما و تلویزیون یك نقش درست و حسابی به او داده شده است. بعداز این‌كه او نقش سعدی را قبول می‌كند، شب خوابی می‌بیند و در این خواب سعدی سراغش می‌آید اما مهران به حرف‌های او بی‌توجهی می‌كند و همین به اتفاقات متفاوتی منجر می‌شود.

محجوب در لباس سعدی

حسین محجوب، نویسنده، كارگردان و بازیگر است. او سال‌ها فعالیت هنری داشته و در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی بازی كرده است اما با بازی در فیلم به رنگ خدا به كارگردانی مجید مجیدی و سریال تلویزیونی صاحبدلان ساخته محمدحسین لطیفی در میان مخاطبان عام و خاص شهره شد. البته مخاطبان تا قبل از آن هم این هنرمند را می‌شناختند ولی با این دو اثر توانست جای ویژه‌ای در میان مخاطبان پیدا كند.

انتخاب‌های این بازیگر در سینما و تلویزیون به ویژه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد كه او علاقه‌مند است نقش‌های متفاوتی را تجربه كند، نقش‌هایی كه هركدام از آنها رنگ و لعاب متفاوتی داشته باشد. به‌خصوص این‌كه نقش پدر را در آثار سینمایی و تلویزیونی به شكل ویژه‌ای اجرا كرده است. گاهی پدر مهربان است و برخی مواقع سختگیر و جدی.

او سال گذشته در سریال تلویزیونی محكومین نقش قاضی را بازی كرده بود. البته محجوب از آن دست بازیگران است كه روی نقش‌هایش حساس است و گزیده كار. در سریال الف ویژه نقش سعدی، شاعر را بازی می‌كند كه به خواب مهران می‌آید. البته باید منتظر مانــــــد و دیــــد كه این بازیگر چه می‌كند، زیرا تا به امروز ایفای چنین نقشی را تجربه نكرده بود. مسلما چنین نقش‌هایی ویژگی‌های خاصی داشته كه او پذیرفته این نقش را جلوی دوربین تبریزی بازی كند.

فلاح، بازیگر نقش بازیگر!

نادر فلاح از اواخر دهه 60، فعالیتش را در دنیای نمایش آغاز كرد. او با بازی در فیلم چند كیلو خرما برای مراسم تدفین به صورت جدی وارد عرصه سینما شد. فلاح با فیلم چند متر مكعب عشق بیشتر مورد توجه قرار گرفت و با بازی قابل توجه خودش توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل مرد جشن خانه سینما را دریافت كند و نامزد جایزه جشن حافظ و جشنواره فیلم شهر شود.

خواب کمال تبریزی برای سعدی شیرازی

فلاح در سال ۱۳۹۵ با دو فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل مرد شد. او هرازگاهی هم در تلویزیون بازی كرده است كه از كارهای او می‌توان به جای نزدیك آسمان، عروس، سایه و آفتاب، بوی خوش زندگی، ششمین نفر، سرزمین كهن و عقیق اشاره كرد.

این هنرمند در سریال تلویزیونی الف ویژه قرار است بازیگر نقش مقابل حسین محجوب باشد. او در این سریال نقش مهران را بازی می‌كند. البته مهران چون در حرفه بازیگری مشغول به فعالیت است، بنابراین فلاح باید شخصیت یك بازیگر را بازی كند كه همیشه نقش دو یا سه به او سپرده می‌شود و از این مساله شاكی و ناراحت است.

یكی دیگر از ویژگی‌های این بازیگر این است كه سعی می‌كند دست روی نقش‌هایی بگذارد كه او را به چالش وا دارد به همین دلیل نقش مهران هم با وجود این‌كه ساده به نظر می‌رسد اما از آنجایی كه این شخصیت با ماجراهای متعددی رو‌به‌رو می‌شود، بنابراین كار این بازیگر را سخت می‌كند.

كمال تبریزی جزو كارگردانان فعال در تلویزیون و سینماست كه تا امروز آثار مختلفی را ساخته است. كافی است به حافظه آرشیوی مان مراجعه كنید تا به یاد مجموعه تلویزیونی دوران سركشی بیفتیم كه سال 1380 از تلویزیون پخش شد. او با ساخت این مجموعه كه به نوعی تابوشكنی كرده بود، توانست نظر مخاطبان بسیاری را به خودش جلب كند، زیرا در این سریال روایتگر زندگی یك دختر فراری به نام روناك بود كه بعد از فرار با اتفاقات زیادی در جامعه رو به روشد. این مجموعه تلویزیونی با اقبال گسترده مخاطبان رو‌به‌رو و باعث شد بینندگان نگاه ویژه‌ای به كارهای تبریزی داشته باشند.

تبریزی اواسط دهه 80 هم سریال شهریار را با محوریت زندگینامه این شاعر برای شبكه دو ساخت كه این مجموعه تلویزیونی هم به موفقیت نسبی دست پیدا كرد، اما نتوانست همانند دوران سركشی با اقبال زیاد رو‌به‌رو شود اما در مجموع با ساخت این سریال باعث شد مخاطبان با زندگی شهریار آشنا شوند كه در طول زندگی با چه ماجراهایی دست‌به گریبان بود.

این كارگردان بعد از ساخت این اثر هم سراغ ساخت مجموعه سرزمین كهن یا سرزمین مادری شد كه بعد از پخش چند قسمت، درگیر ماجراهای قومیتی رفت و دیگر روی آنتن نرفت. او در تازه‌ترین اثر نمایشی سراغ یك موضوع طنز و فانتزی رفته و مجموعه الف ویژه را كارگردانی می‌كند.

جالب است این كارگردان در پیگیری مجدد روزنامه جام‌جم و ارسال پیامك برای این كارگردان مثل دفعه قبل به یك جمله اكتفا كرد. او در پیامك اعلام كرد «سلام. هنوز خبری از كار نیست!» و روز گذشته پیامكی با این محتوا «سلام. اسم سریال این نیست و تغییر كرده!» پاسخ داده است. البته سؤال جام‌جم درباره محتوای سریال بود اما تبریزی چنین پاسخی داده است. البته پیگیری جام‌جم از مدیران نشان می‌دهد هنوز سیمافیلم به جمع‌بندی نرسیده و در حال حاضر نام سریال، الف ویژه است. این تك‌جملات كمال تبریزی از قرار شهره هم هست و او فقط پاسخگوی پیامك است و تلفنی تن به مصاحبه نمی‌دهد.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید