تاریخ: ۲۲:۵۹ :: ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
گرفتن وام در ایران یعنی گذراندن هفت خوان رستم

وام بانکی از معمول‌ترین روش‌ها و گزینه‌ها برای تامین مالی است و کمتر کسی را می‌توان یافت که تاکنون برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه نکرده باشد. در این میان شرایط اغلب بانک‌ها برای دریافت وام چیزی مشابه با گذر از هفت خوان رستم است.

بانک‌ها انواع تسهیلات با شرایط گوناگون را برای متقاضیان در نظر دارد؛ لذا ممکن است شما وامی در خصوص ازدواج، اشتغال زایی و تهیه مسکن درخواست کنید؛ به همین دلیل شرایط گرفتن وام حتی از بانکی به بانک دیگر نیز تفاوت‌هایی دارد. اما کلیت شرایط تقریباً برای همه بانک‌ها یکسان است. در ادامه کلیات شرایط گرفت وام را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهیم.

از بین انواع مختلفی از وام‌ها برخی از آن‌ها همواره نسبت به بقیه، طرفداران بیشتری دارند. از جمله میتوان به وام ازدواج، مسکن، خودرو و خودرو‌های فرسوده اشاره کرد. به دلیل گستردگی وام‌های اعطایی در اینجا شرایط پرطرفدارترین وام‌ها در ایران را مورد بررسی قرار میدهیم.

یکی از مهمترین مراحل دریافت وام، بررسی شرایط و درستی گرفتن وام است. شاید در یک وضعیت بغرنج باشید و تنها راه ممکن را وام بانکی بدانید، در حالی که با یک برآورد نه چندان پیچیده متوجه میشوید که بازپرداخت وام به همراه سود آن شما را بیشتر به سمت نابودی میکشد.

مشکلات معیشتی روز به روز بیشتر میشود و فرایند دریافت وام روز به روز سختتر. البته هر روز مصوبه و دستور تاز‌های برای اعطای وام به شبکه بانکی میرسد، ولی همزمان بانکمرکزی دستور داده میزان مانده تسهیلات بانک‌ها در پایان سال بیش از دو درصد رشد نداشته باشد!

با این حال هنوز هم گاه برخی طرح‌ها برای اعطای وام فوری در بانک‌ها ارائه میشود، اما با شرایطی عموما عجیب. درحال حاضر دو راه برای دریافت فوری وام وجود دارد: وام فوری و آنی بانک‌ها یا وام فروشی.

وام بانکی از معمولترین روش‌ها و گزینه‌ها برای تامین مالی است و کمتر کسی را میتوان یافت که تاکنون برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه نکرده باشد. در این میان شرایط اغلب بانک‌ها برای دریافت وام چیزی مشابه با گذر از هفت خوان رستم است.

معرفی ضامن معتبر از مهمترین شرایط دریافت وام بانکی است که البته تعابیر مختلفی نیز از آن در بانک‌های مختلف وجود دارد. برخی بانک‌ها تنها کارمند رسمی دولت را به عنوان ضمانت معتبر میپذیرند و برخی دیگر شرایط را کمی برای متقاضی سهلتر کرده و ضامن دارای جواز کسب یا مشتری با حساب دارای گردش بالا را نیز به گزینه‌های خود اضافه میکنند.

در چنین شرایطی پیدا کردن ضامن یکی از سختترین مراحل برای دریافت وام بانکی محسوب میشود و از طرفی هر فردی نیز حاضر به قبول ضمانت و تعهد برای فرد دیگری در بانک نیست.

اصلی ترین علت این امر نیز طرف حساب شدن با بانک‌ها و دردسر‌های خاص این موضوع در صورت عدم انجام تعهد از سوی وام گیرنده است. به طور مثال در مورد ضامن‌های کسر از حقوق، بدهی تسهیلات گیرنده در زمان عدم پرداخت اقساط، از حساب ضامن کسر میشود و این امر میتواند مشکلات متعددی را برای فرد ضامن به همراه داشته باشد.

اخذ طلب از ضامن توسط بانک‌ها موضوعی است که حتی به جلسه علنی مجلس نیز کشیده است. نادر قاضی پور نماینده سابق ارومیه در مجلس در جریان بررسی ماده ۲۷۹ لایحه تجارت گفت: امروزه در سیستم بانکی ما به گونه های عمل میشود که فردی که برای ۴۰۰ میلیون وام ضامن شده است پس از آنکه فرد وام گیرنده توان پرداخت وام خود را ندارد به سراغ ضامن رفته و سود آمده روی بدهی را از ضامن اخذ میکند. به گونه ای که این فرد باید ۲ میلیارد تومان دارایی اش را بپردازد. این روش غلطی است چرا که فردی که برای ۴۰۰ میلیون تومان ضامن شده اکنون باید زندگی اش را از دست بدهد.

print

پاسخی بگذارید