تاریخ: ۲۳:۵۷ :: ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
گیلان رتبه نخست یکپارچه سازی شالیزار‌ها را دارد

مدیر آب و خاک و امور فنی - مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رتبه نخست این استان در اجرای طرح تجهیز و یکپارچه سازی شالیزار‌های شمال کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادشمال، شاه نظری روز سه شنبه بیان داشت: از اوایل دهه ۷۰ تاکنون حدود ۸۶ هزار هکتار معادل ۲۸ درصد شالیزار‌های گیلان تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی شده که بین سه استان شمالی کشور رتبه نخست را داریم.
وی افزود: ۱۶۰ هزار هکتار معادل ۶۷ درصد شالیزار‌های گیلان مستعد اجرای طرح تجهیز ، نوسازی و یکپارچه سازی است.
مدیر آب و خاک و امور فنی – مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان یادآور شد: تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی ۶۵۰ هکتار از شالیزار‌های گیلان اوایل بهمن سال قبل آغاز شد که تاکنون در ۵۰۰ هکتار به پایان رسیده و برای تجهیز و یکپارچه سازی این مقدار شالیزار حدود شش میلیارد تومان هزینه شده است.
وی افزایش بازده آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، تسهیل در اجرای مکانیزاسیون در مراحل کاشت – داشت و برداشت، کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید را از مزایای اجرای این طرح ذکر و ساخت جاده بین مزارع، کانال‌های آبیاری و زهکشی، تسطیح – قطعه بندی و اصلاح هندسی اراضی را از مراحل اجرای تجهیز و یکپارچه سازی شالیزار‌ها عنوان کرد.
سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود؛ این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده و ۴۰ درصد برنج کشور را تولید می‌کند.
بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید