گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۳۲ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
افزایش ۲۰ درصدی توزیع تخم نوغان در گیلان

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توزیع افزون بر ۱۴ هزار جعبه تخم نوغان در استان خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش اقتصادشمال ،علی درجانی  افزود: طی سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال توت رایگان نیز بین نوغانداران توزیع شده و قرار است سال آینده بمنظور توسعه نوغانداری، بیش از یک میلیون نهال توت با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تولید شود.

به گزارش ایرنا توزیع تخم نوغان که هر ساله از اوایل اردیبهشت ماه انجام می‌شود، تا هفتم خردادماه جاری ادامه داشت.
تخم نوغان در مراکز توسعه نوغانداری استان در لنگرود، شلمان، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، کسماء و طاهرگوراب صومعه سرا، فومن و شفت و نیز در هشت پایگاه مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌های تالش، آستارا، ماسال، رودسر، بندرانزلی، املش، سیاهکل و رودبار توزیع شد.
قیمت هر جعبه تخم نوغان ۷۵ هزار ریال بوده است. شورای عالی اقتصاد امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را با ۲۱ درصد افزایش، ۲۱ هزار و ۹۰۶ تومان تعیین کرده است.
۱۸ هزار خانوار ۲۲ استان کشور، به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند؛ این خانوارها سالانه حدود ۹۰۰ تن پیله تر ابریشم تولید می‌کنند و ۴۱ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تأثیر بخش کشاورزی در میزان اشتغالزایی اظهار داشت: میزان ایجاد اشتغال استان در بخش کشاورزی بالغ بر ۲۷ درصد می‌باشد که از متوسط نرخ اشتغال کشور هفت تا هشت درصد بالاتر است.

درجانی با بیان اینکه اراضی کشاورزی استان با ۴۲۰ هزار هکتار شامل اراضی زراعی و باغی است، افزود: بالغ بر ۳۰۳ هزار خانوار در ۱۶ شهرستان استان در حوزه کشاورزی بصورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اختصاص کمک تسهیلات ۲۵۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارات رونق تولید به بخش کشاورزی استان گفت: گیلان با ظرفیت تولید ۲۵ درصدی مرغ اجداد گوشتی رتبه اول کشور را داد.

وی یادآور شد: استان با تولید جوجه کشی با ظرفیت ۳۰ درصد و مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۱۰ درصد، رتبه دوم تولید را در این دو بخش داراست و حدود ۱۵ هزار خانوار به صورت مستقیم در صنعت طیور گیلان مشغول فعالیت هستند.

درجانی با بیان اینکه گیلان حائز رتبه هفتم کشور در صنایع تبدیلی و غذایی است، تصریح کرد: استان از دو هزار و ۹۵ واحد صنایع تبدیلی و غذایی برخوردار است که یک هزار و ۴۵۰ واحد در حوزه شالیکوبی و حدود ۵۰ درصد از کل اراضی شالیزاری قابل تجهیز استان به مساحت ۸۴ هزار هکتار تجهیز و نوسازی شده است.

وی در خاتمه گفت: جهاد کشاورزی گیلان در بخش آبیاری تحت فشار که نقش مهمی در حفظ اراضی باغی دارد از محل منابع اعتباری سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان، بالغ بر ۱۳ هزار و ۴۲۱ هکتار از اراضی کشاورزی آبیاری تحت فشار را اجرا کرده است.

print

پاسخی بگذارید