گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۵۵ :: ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
پوشش بیمه در بخش کشاورزی مازندران ۳۵ درصد افزایش یافت

مدیرصندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران با اشاره به تجربه تلخ بهره‌برداران از خسارت‌های عوامل طبیعی در سال گذشته گفت: پوشش بیمه‌ای در تمامی بخش‌های کشاورزی استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد افزایش یافت.

حمید رضوی نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد بهره‌بردار زیر پوشش صندوق بیمه‌ محصولات کشاورزی مازندران  امسال به ۵۷ هزار نفر رسید و این در حالی است که در سال گذشته تنها ۴۲ هزار بهره بردار محصولات کشاورزی خودشان را بیمه کرده بودند.

وی گفت: اسفندماه سال گذشته تا فروردین ماه  امسال تجربه تلخ بارش شدید باران و برف را در مازندران شاهد بودیم که موجب طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل و سیلاب در ۲ مقطع زمانی بودیم که بیش از ۶ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی مازندران خسارت وارد کرده بود.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران اظهار داشت: تاکنون ۹۰ درصد غرامت خسارت دیدگان سیل آخر سال گذشته و ابتدای امسال پرداخت شده و مابقی نیز به زودی پرداخت  خواهد شد.

رضوی نیا در خصوص بیمه شالیزارهای استان گفت: از حدود ۲۱۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تنها ۳۷ هزار هکتار بیمه شد و همچنین از ۱۰۷ هزار هکتار باغ های مرکبات و سیاه ریشه استان بیش از ۱۷ هزار هکتار بیمه شده است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۷۰ درصد از تعداد ۱۷۰ میلیون قطعه طیور استان بیمه است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران بیشترین استقبال به انجام بیمه در سطح استان را از سوی بهره برداران به ترتیب طیور ، برنج و مرکبات برشمرد و کمترین بیمه نامه صادره را نیز مربوط به منابع طبیعی اعلام کرد.

وی اظهار داشت: برای دریافت خسارت، بهره برداران زیر پوشش بیمه نخست باید اسناد مکتوب را به بانک ها کشاورزی استان ارائه دهند و بعد از آن کارشناسان بانک کشاورزی به همراه نماینده جهاد کشاورزی به محل مورد نظر رفته و میزان خسارت را بررسی و ارزیابی می کنند تا پس از برآورد خسارت، صندوق بیمه در جهت پرداخت غرامت اقدام کند.

رضوی نیا به خسارت های عوامل طبیعی هر ساله همچون سیل، سرما و برف به محصولات کشاورزی استان وارد می کند اشاره کرد و افزود: باید فرهنگ اجرای بیمه محصولات کشاورزی به ویژه در استان مازندران به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور نهادینه شود تا به بهره برداران کشاورزی در این بحران ها کمترین زیان مالی وارد شود.

وی با اشاره به مشارکت ۶۵ درصدی دولت در بیمه کشاورزی گفت: میانگین حق بیمه دریافتی از بهره برداران محصولات کشاورزی ۳۵ درصد است و هم اکنون ۶۵ محصول کشاورزی در بخش های زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان گرمابی و سردابی، کرم ابریشم و زنبور عسل زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان هستند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران اعلام کرد: سهم بیمه غرامت برنج براساس نوع انتخاب تعرفه بیمه از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۸ میلیون تومان در هر هکتار و باغ مرکبات در هر هکتار برای کشاورز از ۴ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان است.

print

پاسخی بگذارید