گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۳۸ :: ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
معاون استاندار: رفع موانع تولید در گیلان ضروری است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با تاکید بر ضرورت رفع موانع تولید در استان خواستار همکاری کلیه دستگاه های اجرایی و بانک های عامل در این خصوص شد.

آرش فرزام صفت روز سه شنبه در جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آستانه اشرفیه در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش بخش بندرکیاشهر از توابع این شهرستان اظهار داشت : حذف بروکراسی  اداری در راستای تسهیل و تسریع در روند کار سرمایه گذاران در بخش های مختلف گردشگری ، صنعتی ، تولیدی باید در اولویت دستگاه های اجرایی این استان قرار بگیرد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم رفع مشکلات واحدهای صنعتی شهرستان آستانه اشرفیه گفت: به منظور تداوم فعالیت واحدهای صنعتی ، رفع مشکلات شهرک های صنعتی این منطقه به خصوص در بخش تامین برق واحدهای تولیدی ، تامین مواد اولیه ، پرداخت تسهیلات بانکی بایستی با جدیت رسیدگی و پیگیری شود.

وی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان که در تملک سیستم های بانکی قرار دارند  اظهار داشت: انتظار  می رود این موضوع با جدیت از سوی شرکت شهرک های صنعتی استان گیلان پیگیری و این واحدها به سرمایه گذاران جدید واگذار شود.

وی در  بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ویژه  بندرکیاشهر در زمینه گردشگری اشاره و تصریح کرد: اجرای طرح جامع گردشگری در بندرکیاشهر می تواند در توسعه این منطقه موثر باشد.

فرزام صفت با تاکید بر  ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی در جهت اجرای این طرح  ادامه داد: شهرستان آستانه اشرفیه در بخش زراعت چوب نیز از استعداد  مناسبی بهره مند است بنابر این انتظار می رود از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در جهت اجرای این طرح استفاده لازم صورت گیرد.

وی همچنین حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی را از سیاست های دولت عنوان و خاطرنشان کرد : در راستای تحقق این هدف ، از کلیه سرمایه گذاران بخش خصوصی در بخش های مختلف در این استان حمایت می شود.

فرماندار آستانه اشرفیه نیز در این جلسه با اشاره فعالیت دو شهرک صنعتی نقره ده و پرکاپشت یاورزاده در این شهرستان اظهار داشت: تعداد ۵۳ واحد صنعتی در شهرک صنعتی نقره ده با اشتغال ۳۸۲ نفر  فعالیت می کنند و احداث ۳۱ واحد دیگر در این شهرک در دست اقدام قرار دارد.

یونس محمودی تعداد واحدهای فعال در شهرک صنعتی پرکاپشت یاور زاده این شهرستان را ۲۸ واحد اعلام و تصریح کرد: فعالیت واحدهای صنعتی این شهرک صنعتی نیز برای ۲۵۴ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی با اشتغال ۲۱ نفر در مجتمع کارگاهی آستانه اشرفیه  ادامه داد: همچنین تعداد ۴۹ واحد صنعتی موجود در این شهرستان نیز با اشتغال ۳۰۰ نفر در خارج از محدوده شهرک های صنعتی فعالیت دارند.

فرماندار  آستانه اشرفیه با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرستان اظهار داشت:  تامین برق ، معوقات بانکی ، کمبود نقدینگی ، تامین مواد اولیه ، مشکلات مربوط به محیط زیست ، دریافت تسهیلات از جمله مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در این شهرستان است .

محمودی با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در این منطقه افزود: همچنین در راستای اجرای طرح زراعت چوب سالانه ۵۰ هزار مترمکعب چوب صنوبر در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

وی با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در راستای اجرای طرح زراعت چوب خاطر نشان کرد: هم اکنون طرح زراعت چوب  توسط ۳۵۲ نفر از زارعین در سطح  ۳ هزار و ۱۶۶ هکتار از مزرعه چوب صنوبر این شهرستان در حال انجام است.

وی بهبود تولید و توسعه استحصال چوب صنوبر برای استفاده صنایع مرتبط در استان و کشور ، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی روستاییان، خودکفایی استان در تولید چوب صنوبر مورد نیاز واحدهای صنایع چوب، ایجاد اشتغال  را از سیاست های مهم اجرای طرح زراعت چوب در منطقه دانست و یادآور شد: این شهرستان رتبه نخست تولید نهال صنوبر را در اختیار دارد ضمن آنکه  این منطقه در تولید چوب صنوبر بعد از شهرستان صومعه سرا در رتبه دوم استان گیلان قرار دارد.

وی یادآور شد: این شهرستان همچنین در بخش های مختلف گردشگری از ظرفیت های بالایی برخوردار است که انتظار می رود در این خصوص توجه لازم به این منطقه صورت گیرد.

عبدالرضا سلیمانی شهردار بندرکیاشهر نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح جامع گردشگری در این شهر از کلیه مدیران خواست تا شهرداری را در جهت اجرای این طرح یاری کنند.

به گفته وی اجرای این طرح می تواند در توسعه  بخش گردشگری ، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی این منطقه موثر باشد ، ضمن آنکه این طرح می تواند  توسعه بخش عمران شهری بندرکیاشهر را نیز به همراه داشته باشد.

در ادامه این جلسه که با حضور جمعی از مدیران استانی و شهرستانی و همچنین تعدادی از صاحبان و سرمایه گذاران واحدهای صنعتی و تولیدی برگزار شد، چالش ها و مشکلات این واحدها مورد بحث و بررسی  قرار گرفت.

همچنین در این جلسه طرح تفضیلی شهر بندرکیاشهر و طرح های توسعه بخش گردشگری این منطقه از سوی مدیر کل جذب و سرمایه گذاری استانداری گیلان ، فرماندار ، مدیران کل دارایی ، میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ،  شیلات و محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.

شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستاست و با داشتن حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت در شرق استان گیلان واقع شده است.

مساحت مجموع شهرک های صنعتی و کارگاهی این شهرستان حدود ۴۰ هکتار بوده  و با مساحتی حدود ۴۰ هزار هکتار دارای ۱۱ هزار هکتار جنگل و اراضی ساحلی، ۹۸۰ هکتار استخر مشجر و ۶۰۰ هکتار اراضی موات است.

این شهرستان همچنین از وجود ۳۷ کیلومتر نوار ساحلی در بخش بندرکیاشهر بهره مند است و وجود جاذبه های مختلف مذهبی ، علمی ، فرهنگی و گردشگری چون حرم  سید جلال الدین اشرف (ع) ، آرامگاه دکتر محمد معین، پارک ملی بوجاق، اسکله ، پارک های ساحلی و جنگلی ، مرداب در این منطقه موجب شده تا همه ساله  مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گیرد.

print
برچسب ها:

پاسخی بگذارید