تاریخ: ۲۰:۵۲ :: ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
بندرانزلی قابلیت راه اندازی چند موزه تخصصی دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری انزلی گفت: انزلی به جهت پیشینه تاریخی قابلیت داشتن چندین موزه تخصصی از قبیل پست و اصناف را دارد و تاریخ تاسیس بسیاری از دستگاههای این شهرستان گواه محکمی بر این ادعا است .

به گزارش ایرنا ، “پیمان تنگ بریس” روز سه شنبه در  آیین گرامیداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در محوطه کاخ موزه نظامی انزلی اظهار داشت : با دعوت از جوامع ملی و استفاده از ظرفیت های آنها می توانیم از حضور مردم در برنامه ریزی ، طراحی و اجرا برنامه فرهنگی استفاده کرده و با مشارکت مردم و جامعه علمی در راستای احداث موزه های تخصصی حرکت کنیم.
وی یادآور شد:  سالهای گذشته برنامه های مختلفی تنظیم و اجرا شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ شاهد عملکرد درخشانی در حوزه موزه ها باشیم .
تنگ بریس موزه ها را از مراکز با اهمیت فرهنگی عنوان و تصریح کرد : موزه ها برای حفاظت از اسناد جایگاه بسیار مهمی دارند. افراد با هر نگاهی و در هر دستگاهی می توانند پایه های احداث موزه های تخصصی را پی ریزی کنند.
مسئول کاخ موزه نظامی انزلی با تقدیر از برگزاری این مراسم برای اولین در شهر انزلی گفت: با وجود اینکه در گذشته مدیریت این موزه بین دو مجموعه نیروی دریایی و بنادر و کشتیرانی دست به دست شد تلاشهای خوبی جهت حفظ و نگهداری این اثرها صورت گرفت و هم اکنون این موزه از مراکز مهم گردشگری شهرستان و استان محسوب می شود .
ناخدا سعید پوربافرانی تصریح کرد: با انجام اقدامات تبلیغی در سطح شهر و فعال کردن صفحات مجازی توانستیم تنها در فروردین سال ۹۷ تعداد بازدید کنندگان از کاخ موزه انزلی را با ۴۰ درصد افزایش به ۱۷ هزار نفر برسانیم .
وی تاکید کرد :  سال ۹۷ تعداد گردشگران خارجی نیز با رایزنی های انجام شده و دعوت از تورهای گردشگری از ۱۰۰ گردشگر به ۶۰۰ نفر افزایش یافت این توریست ها از کشورهای فرانسه ، آلمان ، عراق از این کاخ موزه دیدن کردند .
پوربافرانی موزه ها را بهترین فضا برای تبلیغ فرهنگ و آیین کهن ایران عنوان و تصریح کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه ۱۲ هزار دانش آموز از استان گیلان و استانهای مجاور از این کاخ موزه بازدید می کردند .
وی اضافه کرد: اقداماتی نیز در رابطه با مرمت آثار و ساماندهی کاخ موزه انجام شده تا این آثار ارزشمند برای آیندگان حفظ شود.
کاخ میان پشته در سال ۱۳۱۰ به دستور رضا خان ساخته شد. ساختمان کاخ موزه نظامی انزلی در دو طبقه با یکهزار و ۱۶۸ متر مربع زیربنا از سنگ و به صورت دو جداره ساخته شده و دارای یک سرسرای بزرگ با ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی است . سقف همه اتاقها بتون مسلح بوده و با گچ بری های زیبا و هنرمندانه تزئین شده است .
کف کاخ با توجه به شرایط آب و هوایی و برای در امان ماندن از رطوبت زمین دارای کف پوش چوبی بوده و همه اتاقها پنجره های گشاده به روی باغ و موج شکن و بخاری های دیواری زیبایی دارند.
در این کاخ علاوه بر برخی وسایل مورد استفاده  نظیر مبلمان، ظروف و اشیای هدیه شده به رضا خان ، ابزار جنگی جالبی نظیر سپر پوست کرگدن ، تفنگهای قلعه ای با لوله های بسیار بلند ، کلاهخودهای فلزی ، ابزار مورد استفاده در ناوهای جنگی مانند قطب نما و ماکتهایی از ناوهای جنگی در معرض نمایش قرار دارد .
رادیو ضبط مبله هدیه هیتلر به رضا خان ، چلچراغ تراشیده از چوب ، میز کار چوبی رضا خان با پایه هایی به شکل شیر نشسته و لباس نظامی رضاخان ، تابلوی نقاشی اثر کمال الملک ، نقاشی دیگری از ناصرالدین شاه و دو نقاشی از سهراب سپهری از جمله اشیای زیبا و تماشایی این موزه است .
در بخشهایی از حیاط کاخ نیز چند عراده تانک و توپ و سلاح های سنگین و نیمه سنگین قرار داده شده که علاقمندان می توانند در کنار آن عکس یادگاری بگیرند.
بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و بیش از ۴۷ کیلومتر نوار ساحلی دارد. علاوه بر کاخ موزه نظامی انزلی ، فانوس دریایی یا برج ساعت، تالاب انزلی، بوستان ساحلی بلوار، حافظیه بندرانزلی، پل های تاریخی غازیان و انزلی،  ساختمان تاریخی دادگستری و بنای تاریخی بانک ملی، موج شکن و مناره مسجد قائمیه از جمله دیدنی های شهر انزلی است.

print

پاسخی بگذارید