تاریخ: ۹:۳۶ :: ۱۴۰۰/۰۴/۱۷

وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به دولت سیزدهم گفت: برای قطع کردن بودجه از نفت و تحقق بودجه متکی به مالیات باید بودجه ریزی کشور اصلاح، هزینه‌های دولت مدیریت و جراحی و فلسفه وجودی خیلی از ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه بررسی شود.

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در همایش نقد و بررسی طرح قانونی مالیات بر عایدی سرمایه که امروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته که کشور درگیر سومین سال جنگ تحمیلی اقتصادی بود که با فراگیری ویروس کرونا مواجه شد، همکاران مالیاتی با تلاش‌های منحصر به فرد بیشتر از آنچه که قانونگذار تکلیف کرده بود، بدون اعمال فشار به مودیان خوش حساب ۱۰۷ درصد مصوب را محقق کرد که نشانگر تلاش، جدیت و مسئولیت پذیری این افراد است.

وی افزود: در سه ماهه اول سالجاری نیز از آنجا که کشور همچنان از درآمدهای نفتی محروم بود و عرضه اوراق نیز به شکل مناسب شکل نگرفت، همکاران مالیاتی ما ناچار شدند تا با شناسایی با اصول مودیانی که باید به ایفای وظایف دولت اقدام می‌کردند، با یک رشد مناسب و مطلوب بخش عظیمی از افزایش هزینه‌های دولت را تامین کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه را حاضر نشدیم تا به صورت جداگانه آن را به دولت ارائه کنیم که در یک مجموعه کامل در قالب لایحه به دولت ارائه کردیم اما از آنجا که بررسی این لایحه در هیئت دولت با بررسی بودجه ۱۴۰۰ مقارن شد، لایحه مالیات‌های مستقیم از بررسی خارج شد اما همچنان در بررسی دولت قرار دارد و امید است تا دولت بعدی این لایحه را پیگیری کند.

دژپسند بیان کرد که اجرای مالیات بر عایدی سرمایه از سایر مباحث مطرح درباره آن مهم‌تر است اینکه چگونه آن را به قانون تبدیل کنیم تا مشکلات متصور درباره آن ایجاد نشود و به اهداف مورد نظر خود در این زمینه دست یابیم اما لازم به ذکر است که با فرهنگ نفتی نمی‌توان به این امر مهم دست یافت. در سال گذشته ۵۷۱ هزار میلیارد از هزینه‌های بودجه تنها ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن از نفت تامین شد؛ بنابراین اگر در سال‌های بعد هم بتوانیم نباید به سمت نفت برای تامین مالی برویم.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از معافیت‌های مالیاتی برگرفته از فرهنگ نفتی است، گفت: ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور از مالیات معاف است که این موضوع باید مدیریت و ساماندهی شود. در لایحه مالیات‌های مستقیم ما سازوکارهای فرار و اجتناب مالیاتی، شناسایی درست مودیان مالیاتی، مدرن سازی و کامل سازی ابزارها و شیوه‌های مالیات ستانی را مورد توجه قرار دادیم که در ادامه نیز باید این موضوعات مورد تاکید و توجه قرار گیرند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: درباره مالیات نمی‌توان سطحی نگری کرد بلکه در این زمینه پیش آگاهی نقش مهمی دارد که در لایحه مالیات‌های مستقیم ما دوره زمانی برای پیش آگاهی در نظر گرفتیم. برای تدوین این قانون نباید شتاب زده عمل کرد و باید قبل از اجرای بودجه ۱۴۰۱، لایحه مالیات‌های مستقیم اجرا شود.

دژپسند با بیان اینکه حرکت به سمت درآمدهای مالیاتی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: برای نظم بخشی به هزینه‌های دولت باید اراده آهنینی بکارگرفته شود و دولت سیزدهم نیز برای قطع کردن بودجه از نفت و تحقق بودجه متکی به مالیات باید بودجه ریزی کشور را اصلاح، هزینه‌های دولت مدیریت و جراحی و فلسفه وجودی خیلی از ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه بررسی کند.

print

پاسخی بگذارید