تاریخ: ۱۸:۳۱ :: ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
مزایا و معایب اخذ مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس

کارشناس مالیاتی در خصوص اخذ مالیات از خانه ها و خودروهای لوکس و تاثیر آن بر اقتصاد کشور توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حیدری کرد زنگنه کارشناس مالیاتی در گفت و گوی زنده در شبکه خبر درباره باید و نبایدهای مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس تصریح کرد: مالیات ابزار سیاست مالی است. دولت ها باید مالیات را به دید مشوق تولید، اشتغال، سرمایه گذاری و ضد تورم ببینند.

او ادامه داد: در کشور ما چندین نوع مالیات گرفته می شود این مالیات ها باید تجمیع  و در قالب یک نوع مالیات اخذ شود.

این کارشناس مالیاتی گفت: سرمایه دارها باید تولید ثروت کنند اما این روش اخذ مالیات، موانعی بر سر راه تولید درست می کند.

کرد زنگنه در خصوص مالیات بر ثروت گفت: هزینه شناسایی و وصول این مالیات بیشتر از درآمدی که از آن به دست می آید و مشکلاتی برای اقتصاد به وجود می آورد.

او تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته اول معافیت مالیاتی می دهند تا  سرمایه گذار تشویق شود و تولید ثروت صورت گیرد بعد مالیات اخذ می شود.


کارشناس مالیاتی بیان کرد: مالیات ها در حوزه مسکن را کلا  باید یک سازمان مثل شهرداری اخذ کند تا مشکل سرگردانی مردم بین سازمان های مختلف رفع شود همان گونه که در کشورهای پیشرفته سالی یک بار مالیات خانه می دهند.

کرد زنگنه افزود: دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی، نبود امکان عملی و ملاک شناسایی مناسب برای این خانه‌ها بوده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در کل معتقدم نباید مالیات از جیب سرمایه گذار و تولیدکننده به خزانه دولت برود و این نوع مالیات قابلیت اجرایی هم ندارد چراکه زیرساخت های آن فراهم نیست.

اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی و خودرو‌های لوکس تا پایان سال

در ادامه طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلیل دریافت این نوع مالیات ها گفت: برخی از مالیات‌ها برای درآمد زایی دولت است، گاهی هم هدف از مالیات تنظیم و هدایت است و گا‌هی اخذ مالیات خاصیت باز توزیع ثروت دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره علت ابلاغ نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خودرو‌های لوکس گفت: روند تصویب و تدوین آیین نامه این نوع مالیات تا پایان دوره دولت دوازدهم ادامه پیدا کرد و با وجود صرف زمانی بیش از یک سال، تصویب و ابلاغ نشد.

او ادامه داد : امیدواریم دولت سیزدهم آن را تصویب و ابلاغ کند که در این صورت تا پایان سال اجرایی می شود.

print

پاسخی بگذارید