ناهارخوران طفل صغیر گردشگری گرگان، نیازمند مدیریت اصولی

شماری از شهروندان گرگانی با اشاره به مباحث مطروحه بین شهرداری و منابع طبیعی در باره مدیریت بهره وری پارک جنگلی و گردشگری ناهارخوران می گویند بی توجهی به این تفرجگاه زیبای کشور علاوه بر تحمیل خسارت ها، برند گردشگری گرگان مورد بی مهری قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، یکی از بزرگترین چالش ها در حوزه مدیریت شهری به اعتقاد کارشناسان ضرورت تامین و توسعه فضای سبز برای  شهروندان است موضوعی که به سبب تغییر ساختاری بناهای مسکونی و رواج بلند مرتبه سازی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

گرگان با وجود آنکه در شمال کشور واقع شده در حالت کلی در زمره مناطق سرسبز کشور محسوب می شود اما  اگر ۲ پارک جنگلی ناهارخوران و النگدره را خارج  از مجموعه فضای سبز شهر بدانیم دچار کمبود فضای سبز شهری است.

به گفته مدیران شهری در زمان حاضر سرانه فضای سبز گرگان شامل پارک‌ها، میادین، بلوارها و قطعات پراکنده، جنگل کاری‌های شهری و بخشی از جنگل های ناهارخوران و النگدره می شود و بر این اساس سرانه فضای سبز گرگان ۷.۴۲ متر به ازای هر نفر بوده که استاندارد آن ۷.۱۲ متر است.

وجود ۲ پارک جنگلی با وسعت حدودی بیش از ۱۰۰ هکتار در جنوب گرگان فرصتی در اختیار مدیران شهر گرگان قرار داد تا طی سال های گذشته تا کنون مدیران شهری بر اساس سازو کارهای اداری مرسوم و بر اساس قراردادی بین اداره کل منابع طبیعی گلستان به ارایه خدمات زیرساختی در این پارک های جنگلی بپردازد تا هم سرانه فضای سبز شهری را ارتقا دهند و هم ناهارخوران به عنوان یکی از مهمترین برندهای گردشگری گرگان سرو سامان بگیرد.

واگذاری این پارک های جنگلی به شهرداری گرگان در سنوات گذشته سبب شد تا خدماتی همچون رفت و روب و نظافت ، روشنایی معابر، سطل های زباله ها، واحدهای خدماتی ، سنگفرش پیاده روها، زیباسازی معابر پیرامونی در النگدره و ناهارخوران افزایش یابد.

این پارک های جنگلی به ویژه ناهار خوران به عنوان برند گردشگری مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و خواهد بود اما اتفاقات ماه های اخیر به ویژه جشنواره پاییز هزار رنگ ، حساسیت های زیادی را بین ۲ طرف قرار داد رقم زد و سبب شد تا در تمدید واگذاری این پارک ها به شهرداری مشکلاتی بوجود آید.

منابع طبیعی گلستان به عنوان موجر و مالک این پارک ها معتقد است که بر اساس ساز و کارهای قانونی، شهرداری گرگان برای در اختیار گرفتن این پارک ها باید تضامینی برای حسن انجام کار ارایه دهد اما شهرداری به این مقوله عقیده ای ندارد و معتقد است شهرداری هیچ بهره برداری مالی خاصی در این پارک ها ندارد و منابع طبیعی در فرآیند واگذاری این جنگل ها سخت گیری می کند.

خدماتی فراتر از وظایف شهرداری

رییس شورای شهر گرگان در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهارداشت: منابع طبیعی گلستان باید بپذیرد که خدمات و فعالیت های فعلی شهرداری در مدیریت جنگل های منابع طبیعی و ناهارخوران بسیار فراتر از وظایف شهرداری گرگان است.

صفرعلی پایین محلی گفت : شهرداری بدون هیچ چشم داشتی میلیارد تومان از اعتبارات شهری را برای زیباسازی و توسعه گردشگری پایدار و البته صیانت و حفاظت از پارک های النگدره و ناهارخوران هزینه کرده است و ضرورت دارد که این مساله مدنظر مدیران منابع طبیعی استان قرار بگیرد.

پایین محلی ادامه داد : در شرایط فعلی اقتصادی هیچ شرکت یا موسسه ای حاضر نیست که برای نگهداری و حفاظت از این پارک ها هزینه کند زیرا نفع اقتصادی به دنبال ندارد.

ناهارخوران طفل صغیر گردشگری گرگان، نیازمند مدیریت اصولی

وی ادامه داد: طی سال های گذشته هم مشکلات زیادی حقوقی در خصوص مدیریت این پارک ها برای شهرداری ایجاد شد که شهرداری مکلف به پرداخت ضرر  و زیان و خسارت های مالی در پرونده های حقوقی شد.

وی در خصوص قطع همکاری و ارتباط شهرداری و منابع طبیعی و تاثیر آن بر روند واگذاری اراضی موردنیاز شهرداری در پروژه تله کابین بیان کرد : این موضوعات ۲ مساله منفک از هم هستند و انشالله با پیگیری نمایندگان در سفر رییس جمهور مشکلات تله کابین  برطرف می شود و همکاری ها برای واگذاری زمین از مجاری مستقل و قانونی خود در حال انجام است.

پایین محلی ابراز امیدواری کرد که با تعدیل شروط سخت گیرانه منابع طبیعی بار دیگر خدمات دهی در این مراکز تفریحی و گردشگری از سوی شهرداری از سر گرفته شود.

تاکنون خدمات مطلوبی ارایه شد

شهردار گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : مدیریت پارک های جنگلی ناهار خوران و النگدره عاید اقتصادی برای  شهرداری ندارد و صرفا به عنوان یک پروژه هزینه بر تلقی می شود.

محمدرضا سبطی گفت: کوشش کردیم  با وجود مشکلات مالی خدمات کمی و کیفی مطلوبی ارایه شود تا رضایت مندی لازم نزد شهروندان و گردشگران ایجاد شود که قیاس وضع فعلی این پارک ها با گذشته بیانگر آن است که توفیقات خوبی در این راستا ایجاد شده است.

وی تصریح کرد : مالک پارک های النگدره و ناهارخوران( اداره کل منابع طبیعی) شروط سختگیرانه و یک جانبه ای را برای نگهداری پارک جنگلی النگدره برای شهرداری گذاشته است که ما قادر به قبول کردن آنها نیست.

سبطی یادآور شد :‌ موارد گنجانده شده در پیش نویس، شروط غیر قابل قبولی هستند که با منافع شهروندان در تعارض است و به دلیل این شروط، شهرداری از مدیریت بهره‌وری پارک جنگلی النگدره انصراف داده و امیدواریم مدیریت این پارک به دستگاهی که واجد شرایط است، واگذار شود.

سبطی تاکید کرد که در مدت زمانی که مدیریت بهره وری پارک در اختیار شهرداری بود این دستگاه هزینه های هنگفتی را برای محافظت، زیرسازی و ارائه خدمات به شهروندان متقبل شده است.

سبطی خاطرنشان کرد: احداث جاده سلامت، تاسیس سرویس های بهداشتی، پارک و نمازخانه و همچنین نظافت این پارک از اقدامات شهرداری بوده است.

برای رفاه حال شهروندان واگذار شد، قانون رعایت شود

در این پیوند ، مدیرکل منابع طبیعی گلستان در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: برای رفاه حال شهروندان پارک جنگلی النگدره و ناهارخوران در ابتدا به صورت قراردادهای یک ساله تا ۲ ساله به شهرداری گرگان واگذار شد که در نهایت در قالب طرح با توجه به بیلان این واگذاری ۱۵ ساله شد.

عبدالرحیم لطفی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی نهایت همکاری را در قالب قرارداد با شهرداری داشته است، افزود: اساس استفاده این پارک ها حفاظت از آنهاست و همچنین برای مدیریت بهینه، طرحی تدوین شده که دخالت در این پارک ها را از حالت طبیعی خارج نکند.

لطفی در خصوص قطع درختان خطرساز در پارک اضافه کرد: با وجود سابقه تلخ در گذشته که متاسفانه چند تن از شهروندان از جمله یک کودک سه ساله جان خود را در برخورد با این درختان از دست داد برای جلوگیری از تکرار این حوادث بر حسب قانون باید این درختان خطر ساز ساماندهی شوند و اداره کل منابع طبیعی هم با توجه به مفاد قرارداد برای جلوگیری از تکرار هرگونه حادثه مشابه برای اجرای آن مهلت تعیین کرد که متاسفانه شهرداری آن را فشار بر این نهاد خطاب کرده است.

لطفی تصریح کرد: در قالب قوانین مربوط به امور قراردادها برای تضمین اجرای مفاد هرگونه قرارداد اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین دولتی این موارد دیده می شود که در قرارداد با شهرداری هم این موضوع مستثنی نیست.

به گفته وی برای بررسی هر چه بهتر نیاز به نشست و بررسی موضوعات است که متاسفانه با توجه به پیگیری ها این موضوع محقق نشده که به یکباره با نامه شهرداری در فضای مجازی نه در اتوماسیون اداری روبرو می شویم نامه ای که در روز جمعه ۱۰ دی ماه تنظیم شده است.

لطفی اضافه کرد: با ارسال یک نامه اینکه شهرداری خود را از هرگونه اتفاق مبرا کند، امکان پذیر نیست و برای تحویل و تحول نهایی نیاز است سیر قانونی طی شود که در صورت عدم توان شهرداری در مدیریت این پارک ها برای حال شهروندان این اداره کل برنامه هایی برای واگذاری به اشخاص حقیقی و یا حقوقی برنامه ریزی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شهروندان گلستانی امیدوارند با تعیین تکلیف سریعتر مدیریت پارک های جنگلی ناهار خوران و النگدره، شاهد بروز خلاء در روند مدیریت رویشگاه های این منطقه به عنوان قلب تپنده گرگان و کارخانه اکسیژن سازی شهر نباشیم. هرگونه تعلل یا تاخیر در مدیریت مطلوب این مناطق جنگلی خسارت بسیاری برای اهالی گرگان به همراه خواهد داشت.

print

پاسخی بگذارید