تاریخ: ۱۸:۰۹ :: ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
صادرات به روسیه بدون آنالیز سموم

صدور خشکبار و کیوی از ایران به روسیه نیازی به بررسی و آنالیز سموم ندارد.

زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نامه‌ای اخیرا دریافت شد مبنی بر اینکه صادرات خشکبار و کیوی به روسیه نیازی به بررسی و آنالیز سموم  ندارد و این نامه برای اجرا به مراکز قرنطینه و اتاق بازرگانی ابلاغ شده است.

۱۴ آذرماه امسال بود که فدراسیون روسیه فلفل دلمه‌ای ایران را به دلیل نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی مرجوع کرد، این موضوع بر اساس نامه‌ای بود که اداره نظارت بر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داغستان نوشته و در آن تاکید شده بود که واردات فلفل از ایران به حالت تعلیق درآید.

از همان زمان بحث صادرات سایر محصولات کشاورزی به روسیه محل بحث شد، ظاهرا در متن نامه به وضوح فقط به فلفل دلمه‌ای اشاره شده بود، اما برخی مسئولان استانی اعلام کرده بودند تمام محصولات صادراتی به روسیه باید گواهی آنالیز سموم داشته باشد و در غیر این صورت گواهی بهداشت صادر نخواهد شد که به نظر می‌رسد با این نامه طرف روسی اختلاف و تفسیر‌های متفاوت از اقدام روسیه در این زمینه حل شده است و صادرات کیوی از مازندران بدون نیاز به بررسی سموم انجام خواهد شد.

روسیه مهمترین شریک تجاری مازندران است به گونه‌ای که از مجموع ۴۰۴ هزار تن کالای صادراتی مازندران در ۹ ماه گذشته ۲۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیون و ۸۵۲ هزار دلار به روسیه صادر شده است.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برخی محصولات دیگر مثل گوجه فرنگی و فلفل نیاز به آنالیز کنترل سموم دارند که هماهنگی لازم با بخش‌های صادراتی و تجار انجام شده است.

انتهای پیام / ک

print

پاسخی بگذارید