تاریخ: ۲۲:۳۳ :: ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
۲۰ شهر و ۲۱۳ روستا در مازندران با تنش آبی مواجه‌اند

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با عنوان اینکه تنش شدید آبی در استان به ویژه شرق مازندران از نکا تا گلوگاه جدی و نگران کننده است خواستار تسریع در تکمیل شبکه‌های انتقال آب از سد گلورد به این مناطق شد گفت: ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستا در مازندران اکنون با تنش آبی مواجه هستند.

بهزاد برارزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه با عنوان‌ اینکه در شرق مازندران به دلیل افت شدید سطح آب زیرزمینی در دشت های این منطقه، برای تامین آب آشامیدنی دیگر نمی‌ توانیم چاه حفر کنیم خاطرنشان کرد: اگر اقدام درست و اصولی برای رفع این چالش با انتقال آب سد گلورد صورت نگیرد، بسیاری از مناطق گلوگاه، بهشهر و نکا در آینده نه چندان دور غیرقابل سکنه خواهد شد.

وی گفت: سد مخزنی گلورد که بر روی رودخانه نکارود ساخته و سال ۹۶ بهره برداری شد به خاطر برخی مشکلات همچنان در حد ۲۰ درصد آبگیری می شود، این سد در صورت بهره برداری کامل آب کشاورزی بیش از ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شرق مازندران و آب آشامیدنی ۳۶ میلیون مترمکعبی شهرهای پایین دست نکا، بهشهر و گلوگاه را تامین خواهد کرد.

برارزاده افزود: مسئولان علت عدم بهره برداری کامل از این سد را مخزن ۱۱۵ میلیون مترمکعبی دارد و پنجمین سد با رویه بتنی کشور به شمار می رود، علاوه بر تعارض های ملکی، نصب پل قوسی بر روی آن می دانند که راه دسترسی ۶۰ روستای منطقه در صورت آبگیری کامل سد محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران کم آبی در مازندران را جدی توصیف کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولان ملی و مردم در سایر نقاط کشور باور نمی کنند که مازندران با وجود منابع آبی سرشار با مشکل کمبود آب مواجه باشد، اما باید بگوییم که این چالش یک واقعیت تلخ است.

وی با بیان اینکه ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستا در مازندران اکنون با تنش آبی مواجه هستند و باید با یک صدای واحد مشکلات آب استان و درخواست اعتبار برای رفع آن را در سطح ملی فریاد بزنیم تصریح کرد: آبرسانی به بعضی مناطق در شرق مازندران با تانکر انجام می‌شود، منابع آبی در استان در حوزه های مختلف وجود دارد، اما باید با کلان نگری برای انتقال آب از حوزه های مختلف به نقاط شهری و روستایی استان اقدام شود.

بهزاد برارزاده اظهار کرد: در کنار محرومیت و مشکلات زیرساختی در حوزه آب شرق استان، در دیگر مناطق مازندران هم بحران کم آبی در برخی از فصل های سال وجود دارد که باید با عزم ملی برای رفع این دغدغه اقدامات لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران تاکید کرد: با اعتبارات استانی به هیچ عنوان نمی توان به جنگ تنش آبی در مازندران رفت چرا که بخش قابل توجهی از مشتریان شرکت آب و فاضلاب مازندران در برخی از فصول سال هموطنان غیربومی است و برای توسعه شبکه و خطوط انتقال آب تخصیص اعتبارات ملی اجتناب ناپذیر است.

وی یادآور شد: دیگر امکان بهره برداری از آب زیرزمینی به دلیل افت شدید سطح آن وجود ندارد و اگر این روند ادامه یابد بخش قابل توجهی از روستاهای استان همانند روستاهای کویری کشور باید با تانکر آبرسانی شود.

print

پاسخی بگذارید