تاریخ: ۲۳:۴۸ :: ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
مازندران مهد ماهیان خاویاری کشور

سرپرست اداره کل شیلات مازندران از تولید ۶۰ درصد گوشت و خاویار پرورشی کشور در استان خبر داد.

کریم زاده  درحاشیه هفتمین همایش ملی ماهیان خاویاری کشور در تهران، گفت: ماهیان خاویاری باارزش ترین آبزی از لحاظ غذایی و اقتصادی هستند و بیش از ۶۰ درصد گوشت و خاویار پرورشی کشور در مازندران تولید می‌شود.

به گفته کریم زاده بیش از ۱۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی و ۱۳۵۲ کیلوگرم خاویار پرورشی پارسال به خارج از کشور بویژه کشور‌های اروپایی و خلیج فارس صادر شده بود.

ماهیان خاویاری که آن را قدیمی‌ترین فسیل زنده جهان هم می‌دانند در مجموع ۲۷ گونه دارند که ۵ گونه آن شامل فیل‌ماهی، اوزون برون، تاس‌ماهی ایرانی، تاس‌ماهی روسی و شیپ در دریای خزر زندگی می‌کنند.

تخریب زیستگاه ها، ورود انواع آلاینده ها به دریای خزر و صید بی‌رویه و قاچاق ماهیان خاویاری در سال های گذشته زندگی آنها را تا مرز انقراض کشانده بود به همین دلیل از سال  ۲۰۱۰ با اعلام ۵ کشور ساحلی دریای خزر صید تجاری این گونه ارزشمند ممنوع شد که برخی کشور‌ها مانند ایران برای جلوگیری از انقراض کامل نسل ماهیان خاویاری، پرورش این گونه ارزشمند در استخرهای بتنی را از سال‌های گذشته در دستور کار قرار دادند.

سرپرست اداره کل شیلات مازندران می‌گوید: از آنجایی که توسعه پرورش ماهیان خاویاری یکی از پروژه‌های مهم و مصوب اقتصاد مقاومتی است و سرمایه گذاری در آن درآمدزایی و اشتغال را بهمراه دارد شیلات مازندران از طرح‌های سرمایه گذاری دراین بخش حمایت خواهد کرد.

۳۴ واحد پرورش ماهیان خاویاری هم اکنون در مازندران فعال هستند که پارسال با تولید ۲۰۵۶ تن گوشت معادل ۶۰ درصد تولید کشور جایگاه اول رادر زمینه پرورش ماهیان خاویاری کسب کردند.

print

پاسخی بگذارید