تاریخ: ۲۳:۵۵ :: ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
یک‌هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج در مازندران پرداخت شد

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مازندران گفت که ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر از زوج های جوان استان از ابتدای فروردین تا پایان تیر ماه امسال یک‌هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج دریافت کردند.

سمیه قاسمی طوسی روز چهارشنبه در کارگروه جوانی جمعیت و تعالی خانواده استان در ساری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ هزار و ۷۰ نفر متقاضی تسهیلات ازدواج در استان مازندران شدند که از این تعداد تاکنون ۴۹ درصدشان این تسهیلات را دریافت کرده اند.

وی با بیان این که پارسال ۳۷ هزار نفر در استان متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج بودند، گفت که ۸۸ درصد این افراد معادل ۲ هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان این تسهیلات را دریافت کردند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به راه اندازی ۲ مرکز ناباروری در شرق و غرب استان در آینده نزدیک، ادامه داد: با افتتاح این ۲ طرح مهم در بهشهر و نوشهر به طور حتم بخش قابل توجهی از چالش فرزندآوری زوج های نابارور در مازندران برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن رویکردهای اقتصادی و اجتماعی و بررسی دقیق عوامل طلاق در بین زوج های جوانان می‌توان در ارتباط با کاهش فرزندآوری در استان به نتایج خوبی دست یافت و باید در این ارتباط پژوهش‌های زیادی در دستور کار قرار گیرد.

قاسمی طوسی، آگاهی‌سازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی را سه مولفه اساسی در ترغیب جوانان به فرزندآوری دانست و اضافه کرد: فرهنگ سازی در این ارتباط باجدیت از سوی مسوولان امر دنبال شود.

طبق گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران نرخ رشد جمعیت در مازندران طی سه دهه گذشته همواره از میانگین کشوری کمتر و از دغدغه‌های برنامه‌ریزان استان بوده است. به عنوان نمونه طی نخستین سرشماری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۵، نرخ رشد جمعیت در کشور ۳.۹ درصد و در استان مازندران ۳.۷ درصد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، نرخ رشد جمعیت در کشور به ۱.۷ درصد و در استان مازندران به ۱.۳ درصد تنزل پیدا کرد.

همچنین طبق اعلام دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، مازندران با ۱۳.۲۶ درصد جمعیت سالمند پس از استان گیلان اکنون در زمره پیرترین استان جمعیتی کشور به شمار می‌رود.

کارشناسان یکی از دلایل اساسی در کاهش نرخ زادآوری در استان سوای موضوعات اقتصادی، معیشتی و فرهنگی را مسئله آسیب‌های اجتماعی و افزایش طلاق و کاهش ازدواج در بین جوانان می دانند چرا که طی سال‌های ۱۳۸۷ تا سال۱۴۰۰ تعداد موارد ازدواج در مازندران در مقایسه با مدت مشابه ۱۳ سال قبل آن ۴۴.۸ دهم درصد کاهش و میزان طلاق هم در این مدت ۵۴.۳ دهم درصد افزایش یافته است.

همچنین متوسط سن خانم‌ها و آقایان در مازندران در زمان ازدواج اکنون به ترتیب حدود ۲۷ و ۳۱سال رسیده در حالی که این رقم در کشور به ترتیب ۲۵ و ۲۹ سال است. این آمار به زبان عامیانه‌تر بدین معنا است که متوسط سن ازدواج در استان ۲ سال از میانگین کشوری بالاتر است. سن ازدواج در سال ۱۳۹۰ در استان برای آقایان و خانم ها به ترتیب ۲۶ و ۲۱ سال بود.

print

پاسخی بگذارید