تاریخ: ۲۳:۱۷ :: ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معارفه شد

مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران که از ۱۹ دی پارسال سرپرستی آن به مهدی ایزدی سپرده شده بود با حکم وزیر میراث فرهنگی به صادق برزگر سپرده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صادق برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گنبد با حکم وزیر میراث فرهنگی به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران منصوب و از امروز با دریافت حکم مدیرکلی، فعالیت خود در این مسئولیت را آغاز کرد.

حکم مدیرکلی برزگر با حضور نادر زینالی مدیرکل دفتر هماهنگی استان‌ها و علی طلوعی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی اعطا شد.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران ۳۹ ساله، اهل سوادکوه و استادیار گروه جغرافیای دانشگاه پیام نور گنبد کاووس است. برزگر سال ۱۳۸۵ مدرک کارشناسی جغرافیای انسانی (گرایش شهری) را از دانشگاه خوارزمی دریافت کرد و سه سال بعد از همین دانشگاه در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری فارغ‌التحصیل شد و سال ۱۳۹۳ مدرک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری را از دانشگاه پیام نور تهران اخذ کرد.

در کارنامه فعالیت‌های علمی و پژوهشی برزگر، داوری مجلات و عضویت در کمیته‌های علمی، عضویت در انجمن علمی جغرافی‌دانان ایران، تدریس در دانشگاه‌های پیام نور ورامین، تهران، مازندران، گلستان، گنبد، دانشگاه آزاد سوادکوه، دانشگاه روزبهان ساری و دانشکده علوم گردشگری دانشگاه حکیم جرجانی و عضو شورای پژوهشی بخش علوم اجتماعی و شورای آموزشی دانشگاه پیام نور گلستان ثبت شده است.

تمرکز بر هدفمندسازی گردشگری

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در مراسم معارفه‌اش رونق گردشگری مازندران را یکی از دغدغه‌های اصلی خود عنوان کرد و گفت: مازندران از ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برخوردار است. حضور بیش از ۲۰ میلیون گردشگر، ۵۲ رشته صنایع دستی و ۲ هزار و ۸۰۰ اثر میراثی گواه این ادعاست.

صادق برزگر افزود: مازندران یکی از منحصربه‌فردترین استان‌های کشور از نظر تنوع گردشگری است. اما با وجود این همه ظرفیت متاسفانه گردشگری در اقتصاد استان و تولید ناخالص داخلی از سهم قابل قبولی برخوردار نیست.

وی اظهار کرد: تجربه کشورهای موفق در این حوزه نشان می‌دهد که بدون داشتن برنامه‌ریزی بلندمدت و هدفمند نمی‌توان به توسعه مطلوبی دست یافت. برای مثال ترکیه به واسطه برنامه‌ریزی توانست عملکرد موفقی داشته باشد و در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ میلیون گردشگر خارجی جذب کرد. استان آنتالیا در کشور ترکیه از نظر اقلیمی دارای شرایط مشابهی با مازندران است. با این تفاوت که مازندران به لحاظ ظرفیت‌های بالقوه در بخش گردشگری از وضعیت بهتری نسبت به استان آنتالیا برخوردار است.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معارفه شد

این مسئول خاطرنشان کرد: استاندار آنتالیا در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که این استان توانست ۱۶ میلیون گردشگر خارجی جذب کند. در همان سال سهم استان ما صرفا ۱۰۸ هزار گردشگر خارجی بود که عموما از کشورهای اطراف به ویژه کشور عراق به مازندران سفر کردند.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تصریح کرد: بازارهای گردشگری دوبی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۷ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. این رقم را می‌توانیم با درآمدهای نفتی کشورمان مقایسه کنیم. کشور ما به لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست و امارات رتبه ۱۰۳ را دارد و حتی یک اثر میراثی ثبت شده در یونسکو ندارد. پرسش این است که دلیل این تفاوت چیست و چرا با این همه ظرفیتی که در استان خودمان داریم به چنین جایگاهی نرسیدیم؟

سهم ناچیز اقتصاد مازندران از گردشگری

برزگر تصریح کرد: دلیل این تفاوت به نوع مدیریت و سیاست‌های اقتصادی ما برمی‌گردد. متاسفانه گردشگری در اقتصاد مازندران از سهم قابل قبولی برخوردار نیست و به نوعی یکی از اولویت‌های اساسی اقتصاد استان ما محسوب نمی‌شود. مدیریت در بخش گردشگری مدیریتی سلیقه‌ای و بدون رویکردی نظام‌مند و هدفمند در این حوزه است. حاکمیت نگاه بخشی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در استان ما وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ضرورت‌های اساسی و مهم توسعه گردشگری استان ما داشتن فهم و دانش و فرهنگ گردشگری است. گاهی می‌بینیم یک پرونده گردشگری ماه‌ها در اداره کل متوقف می‌شود. ما پرونده‌هایی را در حوزه گردشگری داریم که سه سال در بروکراسی اداری قفل شده‌ است. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم زیرساخت‌های گردشگری را در استان ابجاد کنیم؟ ما همیشه در همه ادوار شعار توسعه گردشگری دادیم، اما از شعار تا عمل فاصله زیاد است.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی ما در اداره کل میراث فرهنگی مازندران آموزش به مدیران در رأس ساختار اداره استان و سطوح پایین‌تر مدیریتی است که امیدوارم با کمک استانداری مازندران و نگاه ویژه استاندار به حوزه گردشگری محقق شود.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معارفه شد

نگاه آمایشی به گردشگری مازندران

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: در اداره کل میراث فرهنگی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خواهیم داشت. یکی از اولویت‌ها نیز داشتن نگاه آمایشی است. یعنی هر گونه برنامه در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میارث فرهنگی بر مبنای آمایش سرزمینی باید تعریف شود و هر کدام از شهرستان‌های ما بر مبنای سلیقه و نیاز تقاضای هدف باید برنامه داشته باشند.

وی افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی و پایگاه داده جامعی از ظرفیت‌های ما در شهرستان‌ها و استان در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی یک اصل مهم است که پیگیری می‌کنیم. به واسطه داشتن نگاه آمایشی و پشتوانه بانک اطلاعاتی و همراهی دستگاه‌های مرتبط مانند جهاد کشاورزی، آب‌منطقه‌ای، منابع طبیعی و محیط زیست روی جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به صورت هدفمند توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

برزگر اظهار کرد: در این دوره برندسازی محصولات گردشگری از اولویت‌هایی است که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی به ویژه گردشگری رویدادها مورد توجه قرار می‌گیرد. حمایت از استارت‌آپ‌ها نیز در این حوزه برای ما برجسته است.

وی تصریح کرد: حل مشکلات درون‌سازمانی هم از مسائل مد نظر است که با تاکید بر سه اصل رفتار سازمانی، اخلاق حرفه‌ای و شایسته‌سالاری تلاش می‌کنیم تا حد امکان در این زمینه گام‌هایی برداریم. تلاش ما بر این است که بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همراهی و همکاری استانداری مازندران و ادارات کل استان و به ویژه نگاه خاص و عملیاتی استاندار محترم مازندران که به صورت تخصصی و حرفه‌ای و با نگاه آمایشی در این حوزه ورود کرده و چتر حمایتی و همراهی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور مثلث اعتمادی شکل دهیم که خروجی آن توسعه مطلوب گردشگری مازندران و ارتقاء کمی و کیفی عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در سطح استانی و ملی باشد.

فاصله جایگاه میراث فرهنگی مازندران با نقطه مطلوب

سرپرست سابق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز در این مراسم گفت:  در این مدت هشت ماهه تلاش کردم تا همراه با همکاران، سطح اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران را در موقعیتی مطلوب نگه داریم و خوشبختانه عملکرد مطلوبی هم به جا ماند.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معارفه شد

مهدی ایزدی افزود: صدور ۱۵۰ موافقت اصولی، صدور مجوز ۱۶ پروژه، معرفی ۸۷ طرح گردشگری به بانک‌های عامل، صدور پروانه ۶۵۰ واحد اقامتی، پذیرایی و بومگردی، ثبت ۵۳ اثر در فهرست میراث ملی، فعالیت ۲۲ کارگاه مرمتی در حوزه میراث، تعیین حریم پنج بنای تاریخی، ۸۰۰ مورد مستندنگاری، واگذاری سه بنای تاریخی از طریق صندوق احیا به بخش خصوصی، ساماندهی محور بافت شهرهای بابل، آمل، بهشهر، نکا قائمشهر و بابلسر و ایجاد ۱۸ هزار و ۵۹۳ فرصت شغلی مستقیم در حوزه گردشگری بخشی از اقدامات انجام شده طی هشت ماه اخیر هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر گامی در این مدت برداشته شد، حاصل تلاش همه همکاران است. طی این مدت سرپرستی امانتداری بیش نبودم و خوشحالم که امانت را به فردی جوان، مومن و متعهد واگذار می‌کنم. امیدوارم شاهد ارتقاء و پویایی اداره کل باشیم.

سرپرست سابق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تصریح کرد: این اداره کل از کمبود اعتبار و تجهیزات رنج می‌برد و کارکنان نیز در دریافتی‌ها با چالش مواجه هستند و دریافتی هم‌تراز با دریافتی کارکنان سایر دستگاه‌ها ندارند. لیاقت و شایستگی کارکنان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به دلیل مسئولیتی که به دوش می‌کشند اگر بیشتر از سایر دستگاه‌ها نباشد کمتر هم نیست. امیدوارم تدبیری اندیشیده شود که شاهد جوانه‌های امید در نگاه همکاران و بهبود وضعیت حمایتی و انگیزشی کارکنان باشیم.

ایزدی با انتقاد از کم‌توجهی به حوزه میاث فرهنگی در تخصیص اعتبارات گفت: حفاظت از محوطه تاریخی و ایجاد فضاهای فرهنگی و میراثی مانند موزه به اعتبار نیاز دارد که متاسفانه برای بخش میراث فرهنگی در سطح کلان هم دیده نمی‌شود. انتظار داریم که مدیرکل جدید تلاش کند تا با کمک بدنه کارشناسی این دستگاه، میراث فرهنگی مازندران جایگاه اصلی‌اش را در استان و کشور بیابد.

در این مراسم با اهدای لوح سپاس از تلاش‌های مهدی ایزدی طی حدود هشت ماه اخیر برای سرپرستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران قدردانی شد.

print

پاسخی بگذارید