تاریخ: ۲۳:۱۳ :: ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
رییس سازمان حفظ نباتات کشور:آفت مگس میوه در باغ‌های شمال تحت کنترل است

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اظهار این که با اقدام به موقع آفت مگس میوه با همکاری کارشناسان و باغداران در استان های شمالی تحت کنترل قرار گرفت و اصلا جای نگرانی نیست، گفت: با توجه به پیش بینی طغیانی شدن این آفت علیه مرکبات مازندران ،برای مقابله سه میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد.

شاهپور علایی مقدم عصر سه شنبه درگفت وگو با خبرنگاران ،هدف از سفر به مازندران را بازدید میدانی مبارزه با بیماری و علف هرز در اراضی کشاورزی زراعی و باغی استان عنوان کرد و افزود:  مگس میوه آفت جهانی بسیار خسارت زا است ،امسال پیش بینی شده بود با توجه به تداوم گرما این آفت درمازندران طغیانی شود.

وی ادامه داد: رصد و پایش و کنترل مگس میوه در بازه زمانی مناسب در مازندران عملیاتی شد ، کیلینک های گیاهپزشکی و باغداران نیز به موقع وارد عمل شدند ،اکنون ۳۰ هزار هکتار از باغ های استان مازندرات علیه این آفت مبارزه شیمیایی شده است و نگرانی وجود ندارد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با ذکر این نکته که مقابله آفت مگس میوه سبب شد تا باغ مرکبات استان در امان بماند، تصریح کرد: همسو با اهمیت تولید مرکبات و برنامه ریزی برای صادرات مازاد بر مصرف این میوه پاییزی ،سه میلیارد تومان برای مقابله با مگس میوه  تخصیص یافت.

مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب برای ۱۶۰ هزار هکتار از باغ های مازندران با تنوع و پراکندگی به لحاظ نوع میوه و زمان برداشت محسوب می شود  و همواره از دغدغه های جدی باغداران استان نیز بوده است.

گسترش پدیده باغ های مختلط با غرس درختان هلو، شلیل، انجیر، آلبالو ، گیلاس،  زردآلو، گردو و خرمالو طی سال های اخیر در مناطق مختلف مازندران در کنار ۱۱۵ هزار هکتاری باغ مرکبات به عنوان رکن اصلی صنعت باغداری استان ، شرایط را برای رشد و تکثیر آفت مگس مدیترانه ای دوچندان کرده است؛ وضعیتی که تهدید جدی برای باغداری مازندران به شمار می رود و اگر نسبت به مقابله بموقع با این آفت از طریق روش های مختلف توسط باغداران اقدامی  صورت نگیرد، ریشه باغداری استان را خواهد خشکاند.

مهم ترین میوه باغ های مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران؛ ۳۰ هزار هکتار از باغ مرکبات مازندران را انواع نارنگی شامل انشو، یافا و یا نارنگی رقم پیش رس “ایواساکی” تشکیل می دهد که برداشت آن  از نیمه دوم شهریور آغاز می شود.

باغ های تجاری کیوی و مرکبات شمال شناسنامه دار می شوند

علایی مقدم مزیت های صادراتی ۲ محصول باغی کیوی و مرکبات مازندران را یک فرصت برای رونق اقتصادی استان و ارز آوری برای کشور توصیف کرد و گفت: امسال کیوی و مرکبات با تقویم زمانی صادرات می شود.

وی با بیان این که صادرات تولید را قوام می بخشد و در همین راستا سامانه سماک به همراه سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ثبت‌نامه و شناسنامه‌دار شدن کشاورزان راه اندازی شد ،ادامه داد:تاکید می کنم همه کشاورزی و تولید کنندگان ،انبارداران و سورتینگ داران در این سامانه ثبت نام کنند ، امروز بستر کشت ، محور مهم برای تولیدات صادرات محور مصولات کشاورزی شده است ،یعنی محصولات کشاورزی را از مبدأ تحت نظارت دارد تا به دست مصرف کننده برسد و تمام کودها، سموم و مواد مغذی که محصول دریافت می‌کند را تحت رصد، پایش و آنالیز دارد.

وی گفت: باید همه باغ های تجاری کیوی و مرکبات شمال  شناسنامه دار شوند تا صادرات این دو محصول به مراتب بیشتر شود. امسال صادرات مرکبات به چین انجام می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که مازندران در زمینه لجستیک  صادرات محصولات کشاورزی از طریق هوایی ، ریلی ، زمینی و دریایی ظرفیت بسیار بزرگی است، صادرات محصولات کشاورززی از مازندران به اروپا و آسیا باید تا سه برابر افزایش یابد.

وی یکی از مهمترین زیر ساخت بریا توقیت صادرات را قرنطینه دانست و گفت: پنجره واحد برای حل این چالش ها است وبراساس پروتکل های بهداشتی با فعالیت های صحیح قرنطینه افزایش صادرات و برگشت نخوردن محصولات کشاورزی تضمین می شود.

print

پاسخی بگذارید