مدیرکل شیلات مازندران خبرداد
تاریخ: ۱۱:۲۴ :: ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
صید  سه هزار تنی کیلکا در دریای مازندران

مدیرکل شیلات مازندران گفت که صیادان استان از اواخر خرداد ماه امسال تا پایان شهریور ماه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی کیلکا صید کردند که از لحاظ وزنی ۲ درصد و از نظر ارزشی ۳۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال پیش افزایش نشان می دهد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال  به نقل از  روابط عمومی شیلات استان مازندران، قاسم کریم زاده صبح امروز دوشنبه در بازدید از اسکله و شناورهای صیادی کیلکا گیر در بابلسر ضمن گفت و گو با صیادان و تشکر از تلاش‌های آنان در تامین پروتئین و امنیت غذایی جامعه گفت: با وجود این که صیادان استان امسال حدود ۲ ماه دیرتر از سال های قبل به دریا زدند، ولی تورهایشان پرتر از سال های گذشته بود.

وی به فعالیت ۴۴ فروند شناور صیادی کیلکا گیر در ۲ بندر صیادی شهرستان های امیرآباد و بابلسر اشاره کرد و افزود: ارزش اقتصادی سه هزارو ۳۰۰ تن صید کیلکا بیش از ۵۵۰ میلیارد ریال است.

ماهی کیلکا با جثه کوچک و وزن حدود ۱۰ گرم یکی از مهم‌ترین ماهی‌های اختصاصی دریای خزر و سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است. کیلکای دریای خزر دارای سه گونه آنچووی، چشم درشت و معمولی است.

ماهی کیلکا در طول روز به صورت گله حرکت می کند و شناسائی محل عبور و تراکم آنها با استفاده از دستگاه ماهی یاب انجام می گیرد. صیادان این گونه را با استفاده از تورهای قیفی صید می کنند و برای کشاندن آنها به داخل تور هم لامپ های الکتریکی به کار می گیرند.

صید ماهی کیلکا در دریای خزر در سال های اخیر به خاطر صید بی رویه، کاهش بارندگی های بهاری و همچنین ورود مهاجم شانه دار خارجی بشدت کاهش یافته است.

بازندگی بهاری و ورود آب شیرین رودخانه ها به دریا سبب می شود تا تغذیه ریزپلانکتون ها به عنوان غذای اصلی ماهیان کیلکا بیشتر شود.

مازندران حدود ۱۳۰ رودخانه بزرگ و کوچک دارد که ۲۳رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود.

بر اساس آمار شیلات ایران، از سال ۱۳۸۰ با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و نابودی ماهیان کیلکا، صید این گونه آبزی کاهش محسوسی یافت.

تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر، صیادان استان های مازندران و گیلان سالانه ۱۰۰ هزار تن کیلکا صید می کردند.

کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.

print

پاسخی بگذارید