تاریخ: ۲۱:۱۰ :: ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
رونق کشت پاییزه مازندران با افزایش ۶۵ درصدی بارندگی

کارشناس هواشناسی مازندران با تاکید بر این که با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد،

به گزارش اقتصاد گستر شمال  ،به نقل ازخبرنگار ایرنا، گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که سال آبی ۲ماهه گذشته (مهر و آبان) با شرایط بهتری نسبت به سال گذشته است، طبق آمار میانگین بارش آبان سال ۱۴۰۲ استان مازندران ۶۷ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۸۲ میلی متر بوده، حدود ۱۹درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۱ میلی متر بوده، ۴.۳۱ درصد افزایش داشته است.

همچنین به استناد آمار در مهر ماه امسال به عنوان نخستین ماه سال آبی جاری میانگین بارش ۹۶ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۷۰ میلی متر بوده، حدود ۳۷ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۸ میلی متر بوده، ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

از آن جایی که بارندگی بموقع مبنای کشت و کار محصولات پاییزه به خصوص در زمین های دیمزاری استان مازندران است، طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی در حال حاضر به دلیل بارندگی های ۲ ماهه پاییزی وضعیت کشت و سبز شدن محصولات کلزا، گندم، علوفه و جو مطلوب و رضایتبخش است.

کلزا، گندم، جو و علوفه به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان مازندران است، طبق برنامه پیش بینی شده امسال ۱۵هزار هکتار کلزاکاری، حدود ۶۰ هزار هکتار گندم و حدود ۸۰هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات رفته است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

رونق کشت پاییزه مازندران با افزایش ۶۵ درصدی بارندگی

افزایش بیش از چهار درجه ای دمای هوای آبان ماه مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران، میانگین دمای هوای آبان ماه ۱۴۰۲ استان را ۱۳.۸ درجه سلسیوس اعلام کرد و گفت: این دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۹.۲ سلسیوس بوده ۴.۶ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰.۹درجه سلسیوس بوده، ۲.۹درجه سلسیوس افزایش داشته است.

محمد علی ملکی میانگین دمای هوای ۲ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به آبان ۱۴۰۲ را ۱۴.۵ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۱.۹ درجه سلسیوس بوده حدود ۲.۶ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۳.۷ درجه سلسیوس بوده، هشت دهم درجه سلسیوس افزایش نشان می دهد.

رونق کشت پاییزه مازندران با افزایش ۶۵ درصدی بارندگی

پیش بینی فصلی بارش و دما طی سه ماه آینده در استان مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت که بر اساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی آبان ماه تا نیمه بهمن امسال نشان می دهد که میانگین بارش از نیمه آذر تا بهمن امسال در محدوده نرمال تا بیش از نرمال و از نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۲ در محدوده نرمال پیش بینی می شود.

ملکی افزود: پیش بینی تغییرات دمای هوای استان مازندران نیز به این صورت است که میانگین دما از نیمه آذر تا نیمه اسفند امسال گرایش به بیش از نرمال پیش بینی می شود.

این کارشناس هواشناسی مازندران با تاکید بر این که با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد، در عین حال گفت که صحت پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده و در ماه های گرم صحت پیش بینی کمتر از ماه های سرد سال است.

print

پاسخی بگذارید