معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران
تاریخ: ۰:۳۱ :: ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
ارزش صادرات محصولات مازندران ۱۴ درصد رشد یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران گفت: طبق اعلام رسمی گمرک، صادرات سال گذشته محصولات استان نسبت به سال ۱۴۰۱، به ترتیب رشد ۱۴ و ۵۲ درصدی به لحاظ ارزشی و وزنی به ثبت رسیده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از خبرنگار ایرنا، حسن خیریانپور روز چهارشنبه در جلسه توسعه صادرات مازندران با اظهار این که رشد قابل توجهی از صادرات سال گذشته ثبت شده است، اما ظرفیت صادرات تا چند برابر بیشتر است، افزود: وجود سه بندر، سه فرودگاه، ۲منطقه ویژه اقتصادی، اتصال به راه آهن سراسری، همجواری با کشورهای cis و مهمتر از همه تنوع تولیدات کشاورزی و صنعتی در استان، همه شرایط را برای توسعه صادرات فراهم کرده است.

اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار cis اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.

آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.

وی با بیان اینکه صادرات سال گذشته مازندران رشد ۵۲ درصدی به لحاظ وزنی و ۱۴درصدی به لحاظ ارزشی نسبت به سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است، گفت: بر اساس آمار گمرک، تجارت خارجی مازندران در سال گذشته ۳۱۸ میلیون دلار بوده که به نسبت سال ۱۴۰۱ رشد ۱۴ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ صادرات حدود یکهزار تن به ارزش ۲۷۸ میلیون دلار محصولات تولیدی استان از گمرک استان به ثبت رسیده است.

وی کشور عراق را با صادرات ۱۴۳ میلیون دلار نخستین شریک تجاری مازندران اعلام کرد و ادامه داد: روسیه با ۷۰ میلیون دلار و ترکمنستان با ۲۷ میلیون دلار دومین و سومین شریک تجاری استان طی سال گذشته بوده اند.

خیریانپور فرآورده‌های لبنی، سیمان، مواد پلاستیکی، نوشابه و میوه های خوراکی را از مهمترین محصولات صادراتی مازندران عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران ادامه داد: پارسال فرآورده های لبنی مازندران ۱۱۵ هزار تن به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار، سیمان با ۳۲ میلیون دلار و مواد پلاستیکی ۳۵ هزار دلار بوده است.

print

پاسخی بگذارید