مدیر کل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه امیرآباد مازندران گفت: یک هزار و ۸۵۰ تن انواع کالا از ابتدای سال جاری تاکنون تخلیه و بارگیری شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد افزایش را نشان می دهد.
به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از خبرنگار ایرنا، محمد علی موسی پور روز سه شنبه پس از بازدید میدانی خبرنگاران از فرایند تخلیه و بارگیری کالا در بندر امیرآباد در نشست خبری افزود: امسال واردات کالا های اساسی شامل گندم، جو، ذرت و روغن خوراکی ۷۱ درصد رشد یافته است.
وی با بیان این که ظرفیت های بندر امیرآباد در حال توسعه است به طوری که تا پایان سال حداقل ۲۵۰ هزار تن به ظرفیت نگهداری غلات اضافه می شود، بیان داشت: امسال چندین مخزن خوراکی و چهار باب انبار نگهداری کالا نیز در این بندر اضافه می شود.
وی به وجود ترافیک تخلیه و بار گیری کشتی ها در بندر امیرآباد طی سال جاری اشاره کرد و گفت : این بندر درصدد است تا با افزایش ظرفیت، زمان ماندگاری کالا در بندر را به حداقل برساند.
موسی پور به ترانزیت کالا در بندر امیر آباد اشاره کرد و توضیح داد: امسال ترانزیت کالا صادراتی با محوریت مرکبات و کیوی شمال برنامه ریزی شده است.
خبر خوش سرمایه گذاری کلان در بندر امیرآباد تا یک ماهه آینده
مدیرکل بندر امیرآباد با بیان این که سرمایهگذاری در این بندر تاکنون با جذب ۴۴ سرمایه گذار با ارزش ۲۶۰ هزار میلیارد ریال در حال گسترش است، گفت : جذابیت های بندر امیرآباد بسیار بالا است و زمینه برای مشارکت و جذب سرمایه گذار در دولت سیزدهم بیش از پیش فراهم شده است.
وی تصریح کرد: به طور یقین خبرهای خوشی از سرمایهگذاری در بندر امیر آباد تا یک ماهه آینده خواهیم داشت.
مدیر کل بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد در خصوص اهمیت ترانزیت و درآمدزایی ارزی برای کشور در این بندر اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو از امارات به بندر امیرآباد و سپس به قزاقستان ترانزیت شد که این رقم در سال جاری تا کنون به پنج هزار دستگاه رسیده است.
موسی پور با بیان این که اکنون فرایند واردات و صادرات کالا در بندر امیر آباد مطلوب است، گفت: پیش بینی می شود که امسال رکورد تخلیه و بارگیری و ترانزیت کالا در این بندر شکسته شود.
وی به افزایش تردد و پهلوگیری کشتی در بندر امیر آباد اشاره کرد و بیان داشت : اکنون طرح های راکد در بندر امیر آباد نداریم، بعضی از شرکت ها با ظرفیت کمتر که در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند، فعالیت دارند که البته این موضوع امسال با توجه به گسترش دیپلماسی اقتصادی که دولت سیزدهم ایجاد کرده، حل و فصل میشود.
بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم با شکوفا سازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا می کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است.
بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.