تاریخ: ۱۷:۵۱ :: ۱۳۹۷/۱۲/۰۳

فرماندار شهرستان گُمیشان با اشاره به لایروبی مصب خروجی رودخانه گرگان رود در غرب استان گلستان گفت: این عملیات به طول چهار کیلومتر با سرعت ادامه خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد شمال ،امیرشیر توماج هنگام بازدید از طرح عمرانی لایروبی گرگان رود که با مشارکت شرکت آب منطقه ای استان گلستان اجرا می شود، اظهار داشت: این عملیات از سمت دریا به سوی روستای چارقلی در شرق مصب رودخانه در جریان است.
وی افزود: هدایت مناسب آب گرگان رود به سوی تالاب و دریا و تخلیه آب های ذخیره شده در حاشیه مزارع و زمین های کشاورزی از فواید اجرای این طرح است.
بارش های چند هفته اخیر در مناطق بالا دست گلستان و جریان روان آب به سوی مناطق پایین دست، ثبت بارش کم سابقه تا 80 میلیمتر در گمیشان طی 48 ساعت، مسدود بودن برخی مسیرهای منتهی به گرگان رود و رویش درختچه های گز و بوته ای در بستر مشکلاتی را برای کشاورزان منطقه ایجاد کرده است.
گرگان رود یکی از مهمترین رودخانه‌های شمال شرق ایران از رشته ‌کوه آلاداغ بجنورد در خراسان شمالی سرچشمه گرفته و با طی 200 کیلومتر و گذشتن از نواحی ترکمن صحرا وارد دشت گرگان شده و از ناحیه خواجه نفس در نزدیکی گُمیشان به دریای خزر می‌ریزد.
در گذشته های دور این رودخانه مامنی برای زادآوری انواع ماهیان بود اما در سالیان اخیر با کاهش شدید حجم روان آب و به تبع آن کم شدن ذخایر آبزی مواجه شد.
شهرستان گمیشان در شمال غربی استان گلستان و کرانه دریای خزر با 80 هزار نفر جمعیت با ترکمنستان مرز مشترک دارد و شغل بیشتر ساکنان منطقه کشاورزی و صیادی است.
ایرنا

print

پاسخی بگذارید