تاریخ: ۱۹:۵۱ :: ۱۳۹۸/۰۳/۱۲

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: این استان از پیشگامان تهیه نقشه باستان شناسی و اطلس میراث فرهنگی است.

سرویس فرهنگی اقتصادشمال،ولی جهانی افزود: پروژه اطلس میراث فرهنگی گیلان از سال ۱۳۹۵ شروع شده و تاکنون موفق شدیم گزارش شش شهرستان رودسر، املش، رودبار، تالش، رضوانشهر و آستارا آماده و تولید نقشه شود.

وی اظهار داشت: به طور مسلم با در دست داشتن نقشه باستانشناسی هر شهرستان و با علم و آگاهی از محدوده آثار تاریخی، تخریب‌های کمتری به آثار تاریخی وارد خواهد آمد.

جهانی با اشاره به اعتبار حدود یک میلیارد ریالی برای پروژه تهیه اطلس میراث فرهنگی استان گفت: تنها در اطلس شهرستان املش بیش از ۳۲۰ اثر تاریخی جانمایی شده که تعداد ۱۴۹ اثر آن ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور است.

وی ادامه داد: همچنین نقشه جامع یادشده را به عنوان راهنما می‌توان در اختیار گردشگران علاقمند به بازدید از سایت‌های تاریخی قرار داد؛ یکی از ویژگی‌های بارز این سامانه به روز بودن آن است به طوری که در هر زمان می‌توان اطلاعات محوطه‌هایی که به تازگی مورد شناسایی قرار گرفتند را وارد این سامانه یا اطلاعاتی که قبلاً وارد سامانه شده را ویرایش کرد.

یک هزار و ۷۰ اثر تاریخی از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید