تاریخ: ۹:۰۳ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
آستارا بعد از 40 سال

تمام کسانی که از وضعیت توسعه‌یافتگی شهرستان آستارا در سال‌های قبل از انقلاب باخبر هستند، تاکید دارند که سطح کارهای عمرانی انجام شده در این منطقه پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی به هیچ وجه با کارکرد رژیم ستمشاهی پهلوی قابل قیاس نیست.

به گزارش اقتصاد شمال ،در جریان رشد و توسعه کشور ما ایران اسلامی و در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهرها و روستاهای بسیاری در مسیر پیشرفت قرار گرفتند و شهرستان مرزی بندر آستارا نیز از این چرخه دور نبوده است.

آستارا روی خط توسعه
شهرستان آستارا در غربی ترین نقطه استان گیلان و در مجاورت کشور جمهوری آذربایجان، هم اکنون و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نقاط اصلی و کلیدی کشور از نظر مرزهای فعال سیاسی و تجارتی محسوب می شود. به وجود آمدن این تحول در این نقطه استراتژیک کشور که پیش از انقلاب تنها یک شهر کم رونق کشور بود، تنها با خدمات شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجه به نقاط محروم ممکن شده است.
شهرستان آستارا تا سال 1357، منطقه‌ای در بن‌بست قرار گرفته و با حدود 35 هزار نفر جمعیت بود که به دلیل نبودن هرگونه فضای توسعه اقتصادی از مناطق بدون بازده برای تولید عمومی کشور بود، اما اکنون این شهرستان با کارهای عمرانی بسیار بزرگ انجام شده به فعال‌ترین مرز صادراتی زمینی و مرز ترانزیتی ایران مبدل شده است و تبادل قابل توجه کالا در دو سوی مرز ایران و جمهوری آذربایجان از سهم بالای این منطقه در تجارت عمومی کشور حکایت می‌کند. هم اکنون مرز زمینی آستارا که تا سال 1369 هیچکس در آن تردد نمی کرد، شاهد جابجایی هزاران مسافر داخلی و خارجی است و تأثیر اقتصادی این آمد و شد بر چهره توسعه‌یافتگی شهر آستارا کاملا مشهود است.

آستارا قطب بزرگ تجاری و حمل کالا در کشور
با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی و بندر چندمنظوره آستارا پس از انقلاب اسلامی این شهرستان گردشگر پذیر استان گیلان به یک قطب بزرگ تجاری، جابجایی و حمل کالا و بار تبدیل شد. ایجاد خط ریلی آستارا-آستارا با همکاری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اهمیت آستارا در طرح کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را بیشتر نمایان کرد و نظر سرمایه گذاران و تجار داخلی و خارجی به آستارا و به سمت این شهرستان پر استعداد جلب شد و رویکرد جدید بازرگانی در سطح منطقه به وجود آمد. با اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به آستارای ایران و تکمیل کامل خط آهن قزوین- رشت-آستارا این نقطه اهمیت ویژه خود در طرح بین المللی کریدور حمل و نقل شمال – جنوب را به خوبی نشان خواهد داد.

توسعه راه های ترانزیتی و گردشگرپذیر آستارا
زیرساخت‌های ضعیف و عقب‌مانده جاده‌های آستارا به تالش و گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل در سال‌های قبل از انقلاب برای هیچکس فراموش‌شدنی نیست و بهسازی آنها شاید یک آرزوی دور برای هر کسی به شمار می‌رفت.
شهرستان آستارا که تا سال 1357 از طریق یک جاده درجه 2 با رشت مرکز استان گیلان و از طریق گردنه بسیار خطرناک و خاکی حیران با استان اردبیل ارتباط داشت، اکنون شاهد ساخت و تکمیل جاده چهاربانده آستارا به سمت مرکز گیلان است و گردنه حیران نیز با اصلاحات راهسازی به جای خطرناک بودن به یکی از زیباترین جاده های کشور تبدیل شده است. در حوزه راه‌های روستایی، مراکز دانشگاهی، تأمین سوخت گاز طبیعی شهری و روستایی، انرژی برق، آب شرب، خطوط تلفن ثابت و همراه، خدمات اینترنت، بخش کشاورزی، کتابخانه، مدارس شهری و روستایی، سالن‌ها و زمین های ورزشی شهری و روستایی، بهداشت و درمان، محیط زیست، توسعه گردشگری و ظرفیت‌های صنعتی نمی‌توان از خدمات شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نفوذ انقلاب اسلامی بر توسعه این شهرستان مرزنشین به سادگی گذشت.

کاستن از محرومیت های آستارا پس از انقلاب اسلامی
مهم‌ترین نتیجه کارهای عمرانی و نشان توسعه یافتگی پس از انقلاب اسلامی، افزایش سطح عمومی درآمدهای مردم مرزنشین آستارا است و در این روند نتایج مناسب اجتماعی، توسعه فرهنگی و کاستن از محرومیت‌ها به وجود آمده است. اکنون با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و با بلوغ کشور در بخش های مختلف، مردم ولایتمدار و شهیدپرور بندر مرزی آستارا که قریب به هفتاد سال طبل توخالی کمونیسم را شنیدند اما هرگز روی از اسلام برنگرداندند و اکنون چشم به راه بهبود و ارتقاء هرچه بیشتر این شهرستان کوچک ساحلی دوختند.
با توجه به ظرفیت های بی شمار گردشگری، اقتصادی و تجاری آستارا، برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از این پتانسیل‌ها و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در رشد و توسعه هرچه بیشتر این شهرستان مرزنشین و شهید پرور غرب استان گیلان موثر خواهد بود.

پیام آستارا

print

پاسخی بگذارید