گفت وگو با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران
تاریخ: ۱۵:۳۱ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در موقوفات کشاورزی مازندران

وجود بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در ارتفاعات سرسبز و در دل جنگل‌ها منظره‌ای زیبا به آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه مازندران بخشیده که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

به گزارش اقتصاد شمال به نقل از روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه مازندران ،استان مازندران از لحاظ تعداد امامزاده و بقعه متبرکه رتبه نخست کشور را دارد که اماکن مذهبی این استان سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و زائر از نقاط مختلف داخل و خارج از کشور هستند.
وجود بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در ارتفاعات سرسبز و در دل جنگل‌ها منظره‌ای زیبا به آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه مازندران بخشیده که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.استان مازندران با داشتن بیش از ۱۴ هزار موقوفه جز استان‌های برتر کشور به‌شمار می‌رود که نیت بیشتر این موقوفات برای عزاداری و تعزیه‌داری ایام شهادت حضرت امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر است و این مسئله نشان از دینداری و ارادت مردم دیار علویان به اهل بیت دارد.
از طرفی سرمایه‌گذاری در رقبات کشاورزی با بهره‌گیری از طرح‌های نوین دانش‌بنیان توسط نخبگان این حوزه، ایجاد گلخانه‌های هیدورپنیک، ایجاد دامداری و دامپروری با هزار رأس گاو از برنامه‌ها و اقدامات پیش‌روی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در سال آینده است. در همین زمینه و برخی مسایل دیگر با حجت الاسلام ابراهیم حیدری‌جناسمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران گفتگویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه همین مطلب می خوانید:
*مهم‌ترین برنامه و اقدامات اداره‌کل اوقاف مازندران در سال جاری چه بوده است؟
برنامه ها و اقدامات زیادی در سال جاری انجام شده از جمله سرمایه‌گذاری در رقبات موقوفات مستعد کشاورزی، تجاری، مسکونی و…، افزایش بهره‌وری موقوفات در کاربری‌های مختلف، اجرای امینانه نیت واقفان خیراندیش طبق نظر واقف در وقف‌نامه، ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه، نظارت و پیگیری اجرای پروژه‌های عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه، بهره‌گیری از ظرفیت خیران در نصب ضریح آستان مقدس امامزادگان و اجرای پروژه‌های عمرانی بقاع متبرکه، سنددار کردن موقوفات در راستای تثبیت مالکیت وقف، دفاع از حقوق موقوفات در محاکم قضائی، بروزرسانی اسناد اجاره موقوفات و غیره
*از نظر شما بزرگترین دستاورد اداره‌کل اوقاف مازندران در سال جاری چیست؟
طی سال جاری سند مالکیت ۹۰۸ موقوفه که شامل بیش از ۱۴ هزار رقبه می‌شود در مازندران اخذ شد و از جهت تثبیت مالکیت موقوفات رتبه برتر کشور را دارا هستیم.همچنین ۲۰۹ پرونده مطروحه موقوفات در محاکم قضائی تعیین تکلیف شد که اکثر آن به نفع موقوفات مازندران صدور حکم شده است.۲۹ پروژه عمرانی موقوفات و ۱۳۸ پروژه عمرانی بقاع متبرکه در استان در حال اجراست که در بخش پروژه‌های عمرانی موقوفات می‌توان به پروژه تجاری اداری میلاد نور در بهشهر با ۱۴هزار متر مربع مساحت و در ۵ طبقه و همچنین پروژه تجاری مسکونی حمام معتقدی بابل با زیر بنای ۹۰۹ متر مربع در ۴ طبقه اشاره کرد.
استان مازندران تا سال قبل از موقوفات قرآنی زیادی برخوردار نبود اما با راه‌اندازی ایستگاه‌های مشاوره وقف و فرهنگ‌سازی در این زمینه در سال جاری ۱۵ وقف جدید با نیت قرآنی در مازندران ثبت شده است.افتخار آفرینی سرکار خانم حکیمه نصیری در رشته حفظ کل مسابقات بین المللی قرآن کریم یکی از دستاوردهای اوقاف مازندران در بخش قرآنی به‌شمار می‌رود که لازم است نخبه‌های قرآنی بیشترتقویت شوند و در این زمینه اوقاف مازندران از فعالان و نخبگان قرآنی حمایت می‌کند.
*به طور کلی عملکرد اداره‌کل اوقاف مازندران در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به ظرفیت های موجود فعالیت های گسترده و مناسبی در استان صورت گرفته است اما کار برای فعالیت با توجه به داشته‌های استان در حوزه موقوفات بیشتر وجود دارد.
همانطور که گفته شد در بحث سنددار کردن اراضی موقوفات قدم های خوبی برداشته شده است و این روند ادامه خواهد داشت.
با توجه به سیاست‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در ارتقای بهره‌وری موقوفات، بحمدالله سرمایه‌گذاری‌های خوبی در استان در حال انجام است که بتوانیم خدمات بیشتری را به جامعه هدف و مردم داشته باشیم. از دیگر سیاست‌های سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش، ساخت بیمارستان، درمانگاه، حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و… است که در مازندران در این راستا گام برداشته‌ایم.
*در سال جاری چه فعالیت‌هایی به پایان رسیده و چه فعالیت‌هایی هنوز ادامه دارد؟
گستره فعالیت ها در اوقاف بسیار زیاد است و به دلیل تنوع در نیات موقوفات و به خصوص موقوفات متعدد در استان مازندران در طول سال در حال فعالیت هستیم و در بحث پروژه های عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه، اجرای نیات موقوفات، سرمایه گذاری در رقبات موقوفات، بهره گیری از ظرفیت نخبگان در بحث وقف و تولید علم از جمله برنامه هایی است که در بخش هایی انجام شده اما پایان نیافته و همچنان ادامه دارد.
*فعالیت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران در سال جاری با چه نقاط قوتی همراه بوده است؟
شاخصه بزرگ و نقطه قوت فعالیت‌های این اداره‌کل در سال جاری پیگیری مداوم امور از جمله سنددار کردن موقوفات که تثبیت این امانت بزرگ به‌شمار می‌رود، بوده است که در این راستا می‌توان به ارتقا بهره‌وری با سرمایه‌گذاری در رقبات موقوفات، ادامه پروژه‌های نیمه‌کاره، جذب اعتبار و اخذ وام‌های لازم جهت ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و… اشاره کرد.
*برای انجام ماموریت‌های سازمانی با چه موانع و مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اید؟
بحمدالله با تعامل در اکثر موارد موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم اما توجه دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به اماکن مذهبی در راستای دادن تسهیلات بیشتر مورد توقع است که با عنایت و توجه نماینده ولی فقیه در استان، استاندار مازندران و فرمانداران امیدواریم برطرف شود.
*در زمینه وقف‌های جدید، احیاء و عمران و آبادانی موقوفات چه اقدامات موثری در استان صورت گرفته و چه نتایجی در پی داشته است؟
اجرای امینانه نیت واقفان خیراندیش و گزارش هزینه‌کردها به مردم از طریق رسانه ها راه مناسبی برای ترویج فرهنگ وقف به شمار می رود که در استان مازندران این اقدام به خوبی صورت گرفته است و از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد ثبت ۷۰ وقف جدید در استان بودیم.
استان مازندران با توجه به گردشگرپذیر بودن و تعداد بالای موقوفات یکی از استانهای شاخص کشور در اجرای پروژه های عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه به شمار می رود که امسال ۱۰ پروژه عمرانی موقوفات در شهرهای مختلف استان به بهره‌برداری رسید و برای سال بعد نیز این روند ادامه دارد و همچنین ۲۲ پروژه عمران و آبادانی موقوفات مازندران در حال اجراست.
آبادانی موقوفات موجب زنده شدن نیت واقف و احیای موقوفه می شود که همین مسئله افزایش بهره وری موقوفات را به دنبال دارد و با کسب عواید بیشتر اجرای نیت واقف به خوبی صورت می گیرد و همه آحاد جامعه از آن برخوردار می شوند.
همچنین اجرای پروژه های عمرانی موقوفات موجب اشتغال جوانان و نیروی کار در طرح های عمرانی می شود و همین مسئله به اقتصاد جامعه کمک می کند.
*اداره‌کل اوقاف مازندران چه دستاوردهای شاخصی در حوزه وقف و بقاع متبرکه در چهل سال اخیر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است؟
قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از موقوفات توسط موقوفه‌خواران مورد تعرض قرار گرفته بود و بسیاری از آنها در دست اشخاص حقیقی بود و سهم وقف را پرداخت نمی کردند که با پیروزی
انقلاب اسلامی و تلاش مجموعه سازمان اوقاف بیش از ۳ هزار و ۹۱۰ موقوفه در مازندران احیا شد و ۹۵۰ پروژه عمرانی رقبات موقوفات در استان مازندران به مرحله اجرا درآمده است.
بقاع متبرکه استان نیز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از وضعیت خوبی برخوردار نبود و اکثر بقاع متبرکه از فضای کوچکی برخوردار بودند اما با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پروژه های عمرانی متعددی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه استان اجرا شد.
که می توان به آستان مقدس امامزاده عباس(ع) ساری، امامزاده عبدالله(ع) آمل، آستانه مبارکه تکیه پهنه‌کلا ساری، امامزاده شیرعلی تنکابن، امامزاده بلال شهرستان نور، امامزاده سیدمحمد لاویج، زائرسرا امامزاده حمزه‌رضا(ع) هولار، مرکز فرهنگی قرآنی بصیرت امامزاده ابراهیم(ع) آمل، امامزاده محمد نوشهر، امام حمزه اسرم شهرستان میاندورود، امامزاده قاسم ورازده سفلی شهرستان نور، بقعه بی بی زینب(س) گلوگاه، امامزاده زین العابدین جویبار، امامزاده سلیمه و حلیمه شهرستان نکا، امامزاده عبدالله(ع) تجرخیل، امامزاده جعفر(ع) سماکوش‌محله بندپی، امامزاده عباس(ع) بندپی، امامزاده محمد(ع) فریدونکنار، امامزاده فضل(ع) محمودآباد، امامزاده قاسم(ع) کدیر کجور نوشهر، امامزاده محمدکیا سلطان، امامزاده عبدالوافی کلارآباد، امامزاده سیدولی نیاک لاریجان، امامزاده عبدالمناف لاریجان، امامزاده قاسم(ع) چهارسوق نور و صدها پروژه دیگر اشاره کرد.
*برای فعال‌تر شدن اداره‌کل در امور خیریه چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اید؟چه پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟
انجمن یاوران وقف در استان و شهرستان های مازندران برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت خیران برای کمک به نیازمندان تشکیل شد.
ایجاد اعتماد بین مردم با ارائه گزارش عملکرد، پیگیری مداوم، اجرای امینانه و معرفی نیات واقفان خیراندیش به مردم، خدمات‌رسانی بیشتر به جامعه هدف و… می‌تواند موجب فعال‌تر شدن و اعتمادسازی بین مردم در امور خیریه شود.
*مهم‌ترین فعالیت‌های پیش روی اداره‌کل اوقاف مازندران شامل چه مواردی می‌شود و برای سال آینده چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟
درآمددار کردن رقبات عرصه و اعیان وقف بلامعارض از طریق پیگیری‌ها، ساخت و اجرای پروژه‌های عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه، سرمایه‌گذاری در رقبات کشاورزی با بهره‌گیری از طرح‌های نوین دانش‌بنیان توسط نخبگان این حوزه، ایجاد گلخانه‌های هیدورپنیک، ایجاد دامداری و دامپروری باهزار رأس گاو، تجمیع موقوفات مشاعی استان، بروزرسانی کردن اسناد اجاره موقوفات منفعتی در راستای اجرای امینانه نیت واقف و تعیین تکلیف رقبات فاقد رابطه استیجاری از فعالیت‌های مهم پیش‌رو و برنامه‌های آینده این اداره‌کل محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید

 

همچنین استان مازندران یکی از استان‌های گردشگرپذیر در کشور است و از این رو در ایام مختلف سال به خصوص ایام نوروز میزبان میلیون‌ها مسافر از نقاط مختلف کشور می باشد که در این راستا آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه سالانه در ایام نوروز و لحظه تحویل سال میزبان میلیون ها مسافر و زائر هستند که اداره کل اوقاف مازندران در این ایام به اجرای طرح آرامش بهاری با هدف خدمات رسانی به زائران و مسافران نوروزی می کند. اوقاف مازندران با داشتن زائرسراها و سوئیت های آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است و در این ایام زائرسراهای اماکن مذهبی استان برای استقبال از مسافران نوروزی آماده می شوند.
دیگر برنامه اوقاف مازندران در روزهای پایانی سال تهیه سبدکالا از محل عواید موقوفات مرتبط و بهره گیری از ظرفیت خیران برای اهدای اقلام غذایی به خانواده‌های نیازمند مازندرانی می باشد.
*وضعیت گردشگری مذهبی «موقوفات و بقاع شاخص تاریخی» مازندران را با توجه به اقتضائات فرهنگی و اقلیمی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همانطور که گفته شد استان مازندران یکی از استان‌های گردشگرپذیر در کشور است و از این رو در ایام مختلف سال میزبان میلیون ها مسافر و زائر از نقاط مختلف داخل و خارج از کشور است.
با توجه به جنگلی و کوهستانی بودن استان مازندران برخی از بقاع متبرکه و اماکن مذهبی تاریخی استان مازندران در مناطق کوهستانی قرار دارند که بیشتر در فصول گرم میزبان مسافران و زائران می باشد. همچنین بسیاری از اماکن مذهبی استان مازندران تاریخی و میراثی هستند که در این زمینه تعامل خوبی با میراث فرهنگی استان مازندران وجود دارد اما برخی از بناهای تاریخی نیازمند مرمت هستند.
بسیاری از بقاع متبرکه مازندران از فضای معنوی و مناظر زیبایی برخوردار هستند که در کنار آنها زائرسرا و سوئیت احداث شده است که زائران و مسافران با سفر به استان در جوار بقاع متبرکه اسکان می یابند و همین مسئله برای بقاع متبرکه منبع درآمدزایی نیز می شود.
print

پاسخی بگذارید