گروه: اقتصادی
تاریخ: ۰:۳۲ :: ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
افزایش تعرفه اینترنت بین‌الملل توسط اپراتورهای تلفن همراه

در واقع این اقدام آنها یک دزدی بزرگ است. بسیاری از سایت‌هایی که سرور داخلی دارند، برای مشتریانشان تعرفه اینترنت بین‌الملل محسوب می‌شود.

«جهان‌صنعت» نوشت– تعرفه بسته‌های اینترنت داخلی و بین‌الملل توسط اپراتورهای موبایل نه‌تنها افزایش یافته بلکه حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل نصف ترافیک داخلی در نظر گرفته شده است. البته ایرانسل در توضیح بسته‌های خود چنین تفکیکی را درج نکرده است اما کاربران ایرانسل معتقدند حجم ترافیک بین‌الملل این اپراتور نیز بسیار کمتر از اینترنت داخلی در نظر گرفته شده است. اگر تصور می‌کنید اینترنت بین‌الملل تنها برای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی در نظر گرفته می‌شود سخت در اشتباهید. بسیاری از سایت‌های داخلی با اینکه از سرورهای داخلی استفاده می‌کنند باز هم تعرفه اینترنت بین‌الملل برایشان در نظر گرفته می‌شود و مدیران این سایت‌ها معتقدند با وجود دارا بودن IP و سرور داخلی باز هم تعرفه‌شان جزو اینترنت داخلی محسوب نمی‌شود. به گفته آنها روند اداری اثبات داخلی بودن سایت‌ها به حدی پیچیده است که مدیران سایت‌ها و استارت‌آپ‌ها عملا نمی‌توانند ثابت کنند داخلی هستند! بنابراین برای استفاده از بسیاری از سایت‌ها و استارت‌آپ‌های داخلی نیز باید تعرفه بین‌المللی را پرداخت کنند. بسیاری بر این باورند که اگر این اقدام دستوری نبود می‌توانستیم آن را در زمره اقدامات بازاریابی و درآمدزایی محسوب کنیم اما این اقدام کاملا دستوری بوده و با هدف کاهش استفاده مردم از سایت‌ها، نرم‌افزارها و شبکه‌های اجتماعی خارجی انجام شده است. در واقع مسوولان و اپراتورهای موبایل با استفاده از اهرم اقتصاد تلاش می‌کنند بازدید کاربران از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی را کاهش دهند که البته تلاشی ناموفق است.
تفکیک ترافیک اینترنت بین‌الملل و داخلی
اگر بسته اینترنت دو ماهه خریداری کنید شامل ۹ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۱۸ گیگابایت اینترنت داخلی است به قیمت ۵۴ هزار تومان. بسته اینترنت سه ماهه با قیمت ۷۹ هزار تومان شامل ۵/۱۷ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۳۵ گیگابایت اینترنت داخلی است. بسته اینترنت چهار ماهه با قیمت ۷۸ هزار تومان شامل ۵/۱۲ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۲۵ گیگابایت اینترنت داخلی است. بسته اینترنت شش ماهه شامل ۲۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۵۰ گیگابایت اینترنت داخلی با تعرفه ۱۱۹ هزار تومان است. بسته یک ساله نیز شامل ۳۵ گیگابایت اینترنت بین‌الملل و ۷۰ گیگابایت اینترنت داخلی به قیمت ۱۵۹ هزار تومان است.
بسته‌های اینترنت ۳۰ روزه و یک روزه نیز به گونه‌ای است که حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل نصف ترافیک داخلی است و البته قیمت‌ها نیز گران‌تر شده است.
بسته‌های اینترنت ایرانسل تفکیک نشده‌اند
ایرانسل هیچ تفکیکی برای اینترنت بین‌الملل و اینترنت داخلی انجام نداده است اما در برخی از بسته‌های اختصاصی این اپراتور، ترافیکی جداگانه برای آپارات و پیام‌رسان گپ در نظر گرفته شده است. به طور مثال بسته طلایی ۳۰ روزه هورا شامل ۱۰ گیگابایت اینترنت همراه، ۵۰۰ مگابایت اینترنت برای پیام رسان گپ و ۸۰۰ مگابایت اینترنت برای آپارات است. این بسته شامل ۳۰ دقیقه مکالمه درون شبکه بوده و قیمت آن ۳۰ هزار تومان است. البته اگر استفاده‌ای از آپارات و گپ نداشته باشید عملا پول‌تان را دور ریخته‌اید.
هر یک گیگابایت اینترنت ۳۰ روزه ایرانسل ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. بسته‌های ۳۰ روزه با حجم دو گیگابایت ترافیک ۱۴ هزار تومان و بسته‌های ۳۰ روزه شامل سه گیگابایت ترافیک ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. به ازای هر یک گیگابایت افزایش ترافیک، بسته‌های اینترنت حدود دو هزار تومان گران‌تر می‌شوند. ایرانسل بسته‌های اینترنت ۱۵ روزه، هفت روزه و روزانه نیز دارد.
سایت‌های داخلی نیز بین‌المللی محسوب می‌شوند
بسیاری از سایت‌های داخلی نیز بر اساس حساب و کتاب‌های مسوولان و اپراتورها بین‌المللی محسوب می‌شوند، حتی اگر سرور آنها داخلی باشد! بنابراین اگر تصور می‌کنید فقط با باز کردن اینستاگرام و تلگرام تعرفه اینترنت بین‌الملل برایتان محسوب می‌شود کاملا در اشتباهید.
عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی به «جهان صنعت» گفت: برای ۸۰ درصد از سایت‌های داخلی نیز تعرفه بین‌الملل محسوب می‌شود و زمانی که اعتراض می‌کنیم می‌گویند باید طی مراحلی ثابت کنیم که سایت ما داخلی است اما روند این کار به حدی پیچیده است که قابل انجام نیست.
فرآیند پیچیده اثبات داخلی بودن سایت
او افزود: در واقع این اقدام آنها یک دزدی بزرگ است. بسیاری از سایت‌هایی که سرور داخلی دارند، برای مشتریانشان تعرفه اینترنت بین‌الملل محسوب می‌شود. برای اثبات اینکه در داخل کشور هستیم نیز باید مراحل پیچیده اداری را طی کرده و ده‌ها فرم پر کنیم که عملا این فرآیند را پیچیده و غیرممکن می‌کند.
طالبی تاکید کرد: به مسوولان می‌گوییم سایت ما داخلی است و این را می‌توانید از IP سایت متوجه شوید. می‌گویند باید ثابت کنید! اثبات آن نیز به حدی مشکل است که عملا غیرممکن است.
تغییر تعرفه‌ها کاملا دستوری است
دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در رابطه با افزایش تعرفه و کاهش حجم اینترنت بین‌الملل بیان کرد: اگر بازار ایران آزاد بود و این اقدام دستوری نبود می‌توانستیم آن را در زمره سیاست‌های مارکتینگ و بازاریابی محسوب کنیم اما مشکل اینجاست که افزایش قیمت‌ها و کاهش حجم اینترنت بین‌الملل کاملا دستوری است.
او افزود: به طور مثال من به عنوان مصرف‌کننده ممکن است هیچ علاقه‌ای به استفاده از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بین‌الملل نداشته باشم و اینکه حجم اینترنت داخلی ارزان‌تر شده است به نفع من باشد اما تغییر تعرفه‌ها کاملا دستوری است.
مشترکان اپراتورهای موبایل
تعداد مشترکان اپراتورهای تلفن همراه بر اساس آخرین آمار منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان سال ۱۳۹۸، به بیش از ۱۱۸ میلیون رسیده و ضریب نفوذ را به ۱۴۲ درصد رسانده است.
بیش‌تر بودن ضریب نفوذ سیم‌کارت از ۱۰۰‌درصد، نشان می‌دهد که تعداد سیم‌کارت‌های موجود، از جمعیت ایران بیشتر است که این موضوع اگرچه می‌تواند حاکی از چند سیم‌کارته بودن افراد باشد، اما نشان می‌دهد به احتمال زیاد کمتر کسی در ایران حضور دارد که حتی یک سیم‌کارت هم نداشته باشد.
تعداد مشترکان تلفن همراه در سال ۱۳۹۵، ۸۲ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۹۷۸ تن بوده است. در سال ۹۶، تعداد مشترکان به ۸۸ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۲۳ رسید و ضریب نفوذ به تعداد مشترکان در سال ۱۳۹۷، به ۹۳ میلیون و ۳۶ هزار و ۵۸۴ رسید.
همچنین ضریب نفوذ در سال ۱۳۹۵ به ۰۴/۱۰۴ درصد که این عدد در سال ۱۳۹۶ به ۵۳/۱۱۰ رسید، در سال ۱۳۹۷ نیز به ۳۴/۱۱۳ رسیده بود.
اما آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که تا پایان سال ۱۳۹۸، تعداد مشترکان از ۱۰۰ میلیون هم عبور کرده و به ۱۱۸ میلیون و ۲۵ هزار و ۴۵۲ مشترک رسید، ضریب نفوذ هم به ۰۷/۱۴۲ افزایش یافت.
در حال حاضر از میان مشترکین موجود، ۶۲ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۷۷ متعلق به اپراتور همراه اول هستند که ۱۴/۵۳ درصد را شامل می‌شوند، تعداد مشترکین ایرانسل ۵۱ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۱۵ است که ۴۵/۴۳ درصد را به خود اختصاص می‌دهد، مشترکین رایتل هم چهار میلیون و ۲۷۶۰ با۰۱/۰ درصد هستند.

print

پاسخی بگذارید