گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۱:۵۴ :: ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
افزایش ۳۳ درصدی صادرات غیر نفتی فروردین ماه گیلان

ناظر گمرکات گیلان از افزایش ۳۳ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی استان در فروردین ماه خبر داد و گفت : این صادرات از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۵۶ درصد افزایش دارد.

ابوالقاسم یوسفی نژاد عصر چهارشنبه در جلسه شورای  گفت و گو و توسعه صادرات غیر نفتی استان با بیان اینکه عمده صادرات استان از آستارا انجام شده است، افزود: عمده صادرات استان در این مدت مربوط به محصولات نباتی از جمله میوه بوده  که ۲۶ درصد افزایش وزنی و ۱۷۲ درصد رشد ارزشی دارد.

به گزارش ایرنا وی گفت: همچنین در سال گذشته نیز از گمرکات استان ۹۵۷ هزار و ۷۷۴ تن به ارزش ۵۱۸ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۲۱۴ دلار صادرات انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (۹۷)از لحاظ وزنی چهار درصد کاهش اما ارزشی۱۲ درصد رشد نشان می دهد.

وی تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی استان محصولات نباتی از جمله میوه ها بوده است که از نظر وزنی ۲۸ درصد و از نظر ارزشی  ۳۸ درصد مجموع صادرات استان را شامل می شود که این میزان نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۱۹ درصد و ارزشی ۱۷درصد افزایش دارد.

یوسفی نژاد محصولات معدنی، مصنوعات و مواد غذایی را از دیگر کالاهای صادر شده استان عنوان و بیان کرد: این محصولات شامل مصنوعات مختلف از سنگ، شیشه و محصولات شیمیایی و پلاستیکی و صنایع غذایی می باشد.

وی از جمله کشورهای مقصد صادرات استان را روسیه دانست که ۵۱ درصد صادرات استان به این کشور بوده و بقیه به آذربایجان، گرجستان، عراق و  افغانستان   صادر شده است.

وی تصریح کرد : گیلان بین ۱۰۸ گمرک کشور رتبه ۲۲  را از نظر ارزش دلاری صادرات و جایگاه ۲۷ را از نظر حجم و وزن صادرات در سال گذشته کسب کرده است.

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک شهرستان بندرانزلی گفت: همچنین یک میلیون و ۳۴۸ هزار و ۵۰۳ تن کالا به ارزش ۸۷۰ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۶۸ دلار می باشد که از لحاظ وزنی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزشی به همین میزان افزایش یافته است.

وی غلات، جو و ذرت دامی، گوشت و چوب و تخته را از عمده ترین  محصولات وارد شده از گمرکات انزلی و آستارا عنوان و بیان کرد: بیشترین واردات از روسیه انجام شده است.

به گفته یوسفی نژاد؛   سال گذشته از طریق ۶ هزار و ۵۹۹ واگن  وارادات و صادرات و ترانزیت کالای استان انجام شده است.

print

پاسخی بگذارید