تاریخ: ۱۸:۳۳ :: ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
بازگشت ۴۱۷ واحد راکد و تعطیل گیلان به چرخه تولید در یک سال

گیلان، نامی آمیخته با مخمل سبز طبیعت؛ سال ها محروم از مزیت هایی بود که برای استان های صنعتی در نظر گرفته می شد؛ به تدریج با بی توجهی ها به صنعت در این دیار دارای ظرفیت های بی شمار، بسیاری از صنایع پر توان استان رو به نابودی گذاشت؛ اما دولت یازدهم با تشکیل کارگروه هایی برای رفع موانع تولید سنگ بنایی برای حفظ صنایع و اشتغال آن ها گذاشت.

تحریم ها کمر صنایع بسیاری که سالها مشغول فعالیت بودند را شکست؛ اما دولت یازدهم که استقرار یافت و زنجیر تحریم ها را با برجام تاحدودی گسست، فرصت یافت تا نه تنها برنامه ریزی برای توسعه صنایع سازگار با این خطه و حفظ اشتغال صنایع موجود داشته باشد، بلکه احیای صنایع راکد و نیمه  فعال را در دستور کار خود قرار دهد.

ایده تشکیل کارگروه رفع موانع تولید برای نخستین بار در کشور در گیلان شکل گرفت و سپس با عملکرد موفق آن به صورت قانون به همه کشور تسری یافت و به دنبال آن کارگروه های دیگری نیز از قبیل تسهیلات رونق تولید و گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز راه اندازی شد.

کارگروه های رفع موانع تولید که دارای زیر کمیته هایی با ریاست استاندار و یا معاونان و با حضور دستگاه های اجرایی و مدیران عامل بانک ها و حضور  چندین تن از تولید کنندگان در استان است که در این جلسات تولیدکنندگان مشکل خود را مطرح و راهکارهای لازم جهت رفع مشکلات آنان ارائه می شود و مصوبات آن جلسات برای دستگاه های اجرایی و بانک ها لازم الاجراست.

با استقرار دولت یازدهم، تلاش ها برای رفع موانع تولید و جلب سرمایه گذار برای حفظ اشتغال موجود و اشتغالزایی های جدید فراهم شد که البته توفیقات خوبی نیز در این  زمینه حاصل شد؛  به طوری که با وجود مشکلاتی همچون کرونا که در جهان مشکلات اقتصادی متعددی را رقم زد و موجب بیکاری بسیاری از ساکنان این کره خاکی شد و همچنین تحریم ها  تولید در گیلان پویاست و صدای چرخ صنعت همچنان به گوش می رسد.

بودجه امسال عمدتاً مبتنی بر صادرات غیرنفتی و فعالیت‌های اقتصادی و مالیات‌هاست؛ از این رو فعالیت واحدهای صنعتی دو چندان اهمیت یافته تا هر چه بیشتر در توسعه استان و کشور ایفای نقش کنند؛ در همین راستا، دولت ضمن تشکیل کارگروه رفع موانع تولید در سال ۹۴ بدلیل تامین سرمایه در گردش به عنوان یکی از مهمترین مشکلات تولید کنندگان، کارگروه رونق تولید را نیز تشکیل داد.

 

هدف گذاری ۵۰۰ واحد برای امسال برای نزدیک کردن به ظرفیت اسمی موافقت اصولی

استاندار گیلان با اشاره به اهتمام دولت برای رفع موانع تولید در کشور تصریح کرد: برای بازگشت واحدهای راکد و نیمه‌فعال، راه اندازی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از جمله اقدامات ارزشمند دولت بود که مستمر جلسات هفتگی برای این امر در استان برگزار می‌شود که این تبادل نظرها در رفع موانع تولید تاثیر گذار است.

ارسلان زارع  با اشاره به وجود حدود  یک هزار و ۵۰۰ واحد راکد تعطیل و نیمه فعال در سال ۹۷ در شهرک ها و نواحی صنعتی یادآور شد:  سال گذشته افزون بر ۳۶۰ واحد نیمه فعال و راکد به چرخه تولید بازگشتند و  با ظرفیت خوبی به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه تبدیل وضعیت ۵۰۰ واحد راکد و نیمه فعال به واحد فعال و استفاده حداکثری از توان تولید برای سالجاری هدفگذاری شده، خاطرنشان کرد: در سالجاری برنامه ریزی شده تا علاوه بر ۹۲ پروژه جهش تولید، این طرح ها را نیز به ظرفیت اسمی نزدیک کنیم.

وی سرمایه در گردش را یکی از مشکلات واحدهای یاد شده ذکر و اضافه کرد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته از سال گذشته تاکنون از سوی بانک‌های عامل، علاوه بر تسهیلات تکلیفی؛ مقرر شد یک هزار میلیارد تومان دیگر به این طرح ها اختصاص یابد و امیدواریم ظرفیت تولید و اشتغال با جهش خوبی محقق شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه واحدهای نیمه فعال باید به ظرفیت اسمی و واحدهای راکد نیز به مرحله فعالیت برسند، افزود: واحدهای تملک شده بانک‌ها نیز باید طی مدت سه ماه تعیین شده واگذار و این فرآیند با جدیت تسریع شود.

 

بازگشت ۴۱۷ واحد راکد و تعطیل در سال گذشته به چرخه تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا به کسب رتبه سوم گیلان در کشور، در تعداد پرداخت تسهیلات در قالب رونق تولید به واحدهای تولیدی  اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون برای بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد بر اساس مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان، تسهیلاتی حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: باید سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه به واحدهای دارای نیاز مبرم برای خروج از بحران و ادامه تولید فراهم شود تا با پشتیبانی همه مدیران اجرایی دست اندرکار، آنها را در جهت جهش تولید پایدار و چرخه تولید پویاتر از گذشته حمایت نماییم.
وی یادآور شد:  سال ۹۶، یک هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید برای گیلان در نظر گرفته شد و  ۹۰۰ میلیارد تومان برای ۲ هزار و ۳۴۲ مورد پرداخت شد.

دلق پوش یادآور شد: همچنین  سال ۹۷، حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهمیه گیلان از تسهیلات رونق تولید در نظر گرفته شد اما ۸۵۰ میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد تحقق یافت.

وی این میزان تسهیلات پیش بینی شده برای گیلان در سال مالی ۹۸  (از شهریور سال گذشته تا کنون) را یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: این درحالیست که یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان یعنی با ۱۴۵ درصد تحقق به یک هزار و ۷۰۳ مورد طرح پرداخت شد.

وی اظهار داشت: با پرداخت این تسهیلات و اقدامات دیگر انجام شده ۴۱۷ واحد راکد و تعطیل در سال گذشته به چرخه تولید بازگشتند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان  با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود واحدهای تولیدی به ویژه در شهرک‌های صنعتی استان و دستیابی به ظرفیت اسمی تعیین شده گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود درون واحدها می‌توان میزان بهره‌وری بخش خصوصی را با اعطای تسهیلات مورد نیاز و سرمایه در گردش افزایش داد.

دلق پوش، اظهار داشت: تکلیف بزرگی بر عهده فعالان عرصه صنعت و معدن در جهت تحقق اهداف سال جهش تولید قرار داده شده و گیلان به همت فعالان اقتصادی توانسته است در شرایط مختلف اقدامات مطلوبی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه سه محور نهضت ساخت داخل، اتمام طرح های نیمه تمام و فعال سازی واحدهای راکد و استفاده از واحدهای بلا استفاده راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، اظهار داشت: امسال حدود ۳۰ میلیون دلار برای جایگزینی واردات در گیلان پیش بینی شده است که بخشی از این جایگزینی برای احیای واحدهای راکد و نیمه تمام  لحاظ شده است.

دلق پوش اظهار داشت: برای طرح های نیمه تمام باید ۶۰ طرح امسال در استان بهره برداری و وارد مدار تولید شود که با راه اندازی آن ها یک هزار اشتغال جدید وارد مدار تولید می شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ادامه داد: حدود ۳۰۰ واحد راکد و نیمه فعال نیز در بخش صنعت شناسایی شده اند که  فعالسازی دست کم ۴۵ واحد برای سالجاری برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم اشتغال پایدار صنعتی استان نسبت به کشور بیش از ۷.۳  می باشد، افزود: گیلان با وجود قریب به سه هزار واحد صنعتی توانسته است برای ۸۷ هزار و ۴۵۴ نفر به صورت مستقیم در بخش صنعت اشتغال ایجاد نماید و از منظر اشتغال صنعتی رتبه ۱۲ کشور را داریم و از نظر تعداد واحد صنعتی رتبه نهم را به خود اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به اینکه رشد دو برابری سرمایه گذاری صنعتی در استان  و افزایش بیش از دو برابری صادرات در سال گذشته را علیرغم وجود مشکلات متعدد تحریمی داشته ایم، افزود: با تمهیدات مدیریت جدید دستگاه قضایی استان؛ امنیت و آرامش در بخش تولید تقویت و احیاء شده است و قطعاً رویکرد مثبت دستگاه قضایی به تولید، باعث رشد سرمایه گذاری در حوزه تولید و تجارت گیلان خواهد شد.

دلق پوش تصریح کرد: استان گیلان با وجود شرایط و پتانسیل های ویژه به لحاظ زیرساختهای ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی و همچنین دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری حاشیه خزر؛ می تواند پیشانی تحرک اقتصادی کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: همواره در صدد رفع مشکلات واحدهای صنعتی در قالب تشکیل کارگروه رفع موانع تولید، رونق تولید، گفتگوی بخش خصوصی با دولت و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کارگروه اقتصاد مقاومتی با همراهی استاندار و همراهی مدیران عضو کارگروه ها در حوزه تولید و تجارت بوده ایم.

 

رویکرد دولت در حمایت از تولید مثبت بوده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز گفت: با وجود اینکه تحریم ها و فشارهای سخت تری از دوره های قبل بر کشورمان و بدنبال آن فعالان اقتصادی بویژه تولید کنندگان وارد می شود اما تغییرات خوبی نسبت به گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شده و حمایت ها از تولید کنندگان بیشتر شده است.

فرحمند پورعلی افزود: این حمایت ها در قالب کارگروه های رفع موانع تولید و گفت و گوی دولت با بخش خصوصی  و در موضوعاتی همچون پرداخت تسهیلات، مشکلات تامین اجتماعی، مالیاتی، تامین برق واحدهای تولیدی بوده که برطرف شده است.

وی رویکرد دولت را به حمایت از تولید مثبت خواند و تصریح کرد: فشارهای تحریم زیاد بوده اما در سال های اخیر دولت، قوه قضاییه و مجلس  برای حمایت از تولید در کنار هم قرار گرفتند تا  اشتغالزایی  واحدهای صنعتی حفظ شود.

وی با یاداوری اینکه ۴۰ درصد از اشتغالزایی  کشور در حوزه صنعت تعریف شده، اظهار داشت : مباحث صنعت مقوله ای جدا از اقتصاد نیست و اقتصاد ما باید رو به بهبود باشد تا حفظ اشتغال و انجام فعالیت های اقتصادی فراهم شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گیلان بر لزوم فراهم شدن شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید و خاطر نشان کرد:  همچنین سرمایه گذاری خارجی می تواند به رقابت بین واحدهای صنعتی و ارتقای کیفیت محصولات کمک شایانی داشته باشد.

 

احیاء واحدهای راکد و غیر فعال در استان اولویت‌های تولید گیلان

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان احیاء واحدهای راکد و غیر فعال در استان را به‌عنوان اولویت‌های رونق تولید و سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

یونس رنجکش  اظهار داشت :  بخش مهمی از مشکلات تعطیلی و راکد بودن این واحدها مربوط به بدهکاری های بانکی و تملک این واحدها توسط بانک هاست که باید براساس دستور العمل ها و قوانین این مجموعه ها از تملک بانک ها خارج،   و با واگذاری به سرمایه گذاران جدید یا همان افراد قبلی که بدهی های خود را تعیین تکلیف کرده اند، از این فرصت ها استفاده شود.

رنجکش اضافه کرد : بازگرداندن هر واحد اقتصادی نقش اساسی در رونق تولید و چرخه اقتصادی استان دارد که یکی از ماموریت های مهم استانداری تسهیل در روند فعالیت ها و رونق آنها با پیگیری در سطوح مختلف و تاکید بر همکاری بیشتر بانک ها و سایر دستگاه های اجرایی است.

وی همچنین با اشاره به احیای فرصت های مختلف سرمایه گذاری در گیلان یادآور شد: ظرفیت های موجود در گیلان جذابیت های خوبی برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی دارد اما باید تلاش کنیم ضمن رعایت موازین قانونی روندها در پاسخگوی به استعلام و ایجاد انگیزه در علاقمندان تسهیل شود.

رنجکش ادامه داد : به ثمر رسیدن هر فرصت سرمایه گذاری تاثیرات بسیاری در حوزه های رونق تولید، اشتغال زایی، افزایش درآمد ، رفاه اجتماعی، کاهش تهدیدات و چالش های اجتماعی و تولید سرمایه های اجتماعی دارد که باید با نگاه مسوول پذیری و شجاعت در تصمیم سازی ها آنها را به نتیجه رساند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان با اشاره به اهداف برگزاری این کارگروه ها  در شهرستان ها اظهار داشت : با توجه به حضور مسوولان استان و شهرستانی با محوریت فرمانداری ها در این جلسات طرح ها و فرصت های سرمایه گذاری منطقه مورد بررسی قرار گرفته و از ابعاد مختلف ارزیابی می شود تا زمینه های بهتر جذب سرمایه گذاران فراهم شود.

اگرچه شاید دولت دوازدهم ناخواسته در شرایط دوباره تحریم های ناجوانمردانه قرار گرفت که وضعیت دشواری را در تمامی بخش ها در کشورمان رقم زده؛   اما  حمایت از تولید کنندگان و سرپا نگاه داشتن صنایع، حفظ اشتغال موجود و تلاش برای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال برای افزایش اشتغال و تحقق جهش تولید رویکردی بوده که دولت یازدهم و دوازدهم بر آن اهتمام داشته و  امید می رود این عزم  همچون سال های اخیر چراغ صنعت را در گیلان همچنان فروزان نگاه دارد.

print

پاسخی بگذارید