تاریخ: ۰:۲۲ :: ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
توی دهن  اروپا بزنید

به نظر می‌رسد وزارت خارجه و فراتر از آن دولت باید همین حالا تکلیف خود را با اروپا و پلیس بد آن مشخص کند و در این مسیر نباید به امید تحقق وعده‌های کانال ویژه مالی، وارد ملاحظات سیاسی شویم.

سرویس سیاسی اقتصاد شمال ،چه، این کانال که قرار است به جای برجام بنشیند و فقط در قواره نفت در برابر غذا، عمل کند، حداقل اقداماتی است که اروپا برای تعهدات خود در برجام انجام دهد و نه آنکه گستاخانه، در روز‌هایی که وعده این کانال مالی را می‌دهد، از موشک‌ها سخن بگوید و مطالبه دیگری داشته باشد.

اروپا چاره‌ای جز تعامل با ایران ندارد و ضرر اصلی قطع مناسبات سیاسی میان ایران و اروپا، به اروپایی‌ها می‌رسد. پس وزارت خارجه باید اولاً توضیح شفاف دهد که منظور وزیرخارجه نحس فرانسه درباره «مذاکرات موشکی با ایران» چیست؟ و ثانیاً همین حالا وقت تودهنی‌زدن به این پلیس بد ست و نباید حالا که اروپا موذیانه کمر به ضربه زدن به ایران اسلامی بسته است، ما با دست خودمان، آن را برایش ساده‌تر کنیم.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه یک بار دیگر موضع موشکی هفته‌های اخیر کشورش را در مورد ایران تکرار کرد و خواستار توقف برنامه موشکی ایران شد. بر اساس گزارش رویترز، لودریان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است: «ما آمده‌ایم چنانچه گفت‌وگو‌ها به نتیجه‌ای نرسد، تحریم‌ها را به سختی اعمال کنیم و آن‌ها [ایرانیان]نیز این را به خوبی می‌دانند.»

‌وزیر خارجه فرانسه در حالی از «گفت‌وگو» سخن گفته که تهران و پاریس تاکنون وجود گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی ایران را تأیید نکرده‌اند. با آنکه ایران هرگونه گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی خود را رد کرده، مشخص نیست که منظور لودریان از جمله «گفت‌وگو‌ها به نتیجه نرسد» و همچنین «آن‌ها [ایرانیان]نیز این را به خوبی می‌دانند» چیست. در حالی که پیش‌تر برخی منابع از وجود مذاکرات مخفی ایران و اروپاییان بر سر برنامه موشکی خبر داده بودند.

یک منبع مطلع در وزارت خارجه به خبرنگار «جوان» گفته که چنین گفت‌وگویی تنها در حد ارائه پیشنهاد بوده است نه مذاکرات سازمان یافته. با این حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز بدون اشاره به اینکه بین دو طرف گفت‌وگویی وجود داشته یا نه، توان موشکی ایران را قابل مذاکره ندانست و به طرف اروپایی هشدار داد: «اگر تحریم جدیدی اعمال شود در تعاملات با اروپا تجدیدنظر می‌کنیم.» به گزارش فارس، قاسمی گفته است: «قابلیت‌های موشکی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است که بر دکترین بازدارندگی استوار است.» قاسمی تأکید کرده جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار تحکیم صلح و ثبات در منطقه بوده است و فروش انبوه سلاح‌های پیچیده و تهاجمی از سوی امریکا و برخی کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه عامل برهم خوردن ثبات و توازن منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران قابلیت‌های دفاعی خود را بر مبنای ارزیابی واقعی از تهدید‌های موجود طراحی کرده و تا هر کجا که لازم بداند آن را تقویت خواهد کرد.

وی همچنین تأکید کرد: توان موشکی ایران قابل‌مذاکره نیست و این نکته در جریان گفت‌وگو‌های مستمر سیاسی که بین ایران و فرانسه انجام می‌شود به اطلاع طرف فرانسوی رسیده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تهدید به اعمال تحریم‌های جدید موشکی از سوی وزیر امور خارجه فرانسه را خلاف روح حاکم بر گفت‌وگو‌های سیاسی و همکاری‌های دو کشور دانست و تأکید کرد: هرگونه تحریم جدید از سوی کشور‌های اروپایی منجر به تجدیدنظر ایران در نحوه تعاملات خود با این کشور‌ها خواهد شد.

پیش از لودریان نیز مقام‌های فرانسوی چند مرتبه طی هفته‌های اخیر خواستار توقف برنامه موشکی ایران شده‌اند؛ موضعی که البته با نزدیک شدن به زمان راه‌اندازی کانال مالی ویژه اروپا بیش از قبل ابراز می‌شود. اگنس ون درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه ۲۲ دی ماه از ایران خواسته بود که «هرچه سریع‌تر تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را متوقف کند.»
خبر‌های نا امیدکننده درباره SPV
نشریه آلمانی اشپیگل نوشت، اطلاعاتی در دست دارد که بر طبق آن فرانسه، بریتانیا و آلمان در زمینه کانال ویژه پرداخت مالی به ایران موسوم به SPV به توافق رسیده‌اند تا به این وسیله امکان تجارت با ایران به‌رغم تحریم‌های امریکا وجود داشته باشد، این در حالی است که اتحادیه اروپا و به‌ویژه فرانسه می‌گویند در روز‌های آینده ساز و کار ویژه مالی با ایران راه‌اندازی خواهد شد، شمار قابل توجهی از مقام‌های ایرانی، نسبت به تأخیر در راه‌اندازی این «کانال مالی» از اروپا شکایت می‌کنند.

به گزارش یورونیوز، یکی از مشاوران روابط خارجی پارلمان اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، درباره اجرایی بودن چنین ساز و کاری گفت: «مقام‌های مختلفی در اتحادیه اروپا تاکنون در این زمینه وعده‌هایی داده‌اند، اما عمل به آن هنوز محقق نشده است. اتحادیه اروپا در حرف و مواضع سیاسی حامی ایران است، اما تاکنون در این زمینه دستاورد عملیاتی نداشته است.» او پیش‌بینی کرده که «وعده اخیر فرانسه نیز مانند دیگر وعده‌ها راه به جایی نخواهد برد و امیدی به تحقق این وعده نیست.»

منبع:روزنامه جوان

print

پاسخی بگذارید