مدیرعامل شرکت اب منطقه ای گیلان
تاریخ: ۲۱:۲۳ :: ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
حریم رودخانه ها در گیلان نیازمند آزادسازی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با تاکید بر ضرورت رعایت حریم رودخانه ها گفت: مسیر ۲۵ ساله رودخانه ها برای حفظ جان انسان ها نیاز به آزاد سازی دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان ؛ وحید خرمی با بیان اینکه رودخانه از مسیر خود خارج نمی‌شود و فقط در عرض بستر ۲۵ ساله به سمت چپ و راست جابه‌جا می‌شود، اظهار داشت: رودخانه را نمی‌توان به نحوی مدیریت کرد که از محل زندگی مردم دور شود، بنابراین انسان است که باید از رودخانه فاصله بگیرد.

وی سازگار شدن مردم با طبیعت را اصلی‌ترین راهکار مقابله با بحران‌هایی نظیر سیلاب عنوان و تصریح کرد: وقتی بستر ۲۵ ساله رودخانه تعیین می‌شود باید رعایت شود؛ چرا که فاصله داشتن از حریم رودخانه‌ها در درجه نخست برای حفظ جان انسان ها است.

وی سکونت مردم در حریم رودخانه را مخاطره‌آمیز دانست و  اظهار داشت: ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه در گیلان وجود دارد که عموما حریم های آن در تصرف است و این میزان تراکم بسیار بالایی است و از طرفی بافت سکونتی و جمعیتی نیز در تمام نقاط استان به هم نزدیک است.

خرمی خاطر نشان کرد: راه‌های روستایی و زیرساخت‌های بسیاری از نقاط گیلان در بستر رودخانه‌ها واقع شده‌ و باید دستگاه‌های مربوطه برای حفاظت از آنها تدبیر کنند.

وی نزدیک شدن به حریم رودخانه را موضوعی دانست که در استان گیلان زیاد اتفاق می‌افتد و در این رابطه بیان داشت: شرایط اقلیمی و خشکسالی های مستمر چند ساله موجب شده مردم سیلاب‌ها را کمتر ببینند و برای همین بیشتر به رودخانه‌ها و حریم آن نزدیک می‌شوند که بسیار خطرناک است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: برای کمترین خسارت ها در جریان سیلاب ها باید زیرساخت‌های در حریم رودخانه یا به طور کامل ایمن سازی و یا اینکه از بستر رودخانه خارج شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خارج کردن آن‌ها شدنی نیست، بنابراین بهتر است ایمن‌سازی در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به سیل اخیر شهرستان تالش گفت: در این سیلاب بیرون‌زدگی آب از حاشیه رودخانه را خیلی نداشتیم اما  عموما نزدیک شدن مردم به رودخانه و اسکان در بستر آن آسیب ایجاد کرد و موضوع دیگر پر شدن مسیر رودخانه ها بود که موجب آبگرفتگی راه‌ها و روستاها  شده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان آوردهای بسیار زیاد مصالح توسط آب را از جمله عوامل دخیل در سیلابی شدن رودخانه‌ها خواند و گفت: هر سیلی که اتفاق می‌افتد با خود رسوب به همراه می‌آورد بنابراین اگر تمام مسیرها را هم از قبل خالی و لایروبی کنیم مسیر آن از بالا دست دوباره پر می‌شود.

وی با یادآوری اینکه رودخانه را نمی‌توان از بستر طبیعی‌اش خارج کرد؛ گفت: تلاش برای حفظ کف رودخانه و انجام عملیات آبخیزداری دو مقوله مهمی است که باید در دستور کار باشد چنانکه در بسیاری از رودخانه‌هایی که در بالادست آن‌ها آبخیزداری انجام شده دیگر شاهد بروز سیلاب‌های ویرانگر نیستیم.

وی ایمن‌سازی پل‌ها در استان گیلان به ویژه نقاطی که سیلاب‌ها رخ می‌دهند را  ضروری دانست و افزود: برای ایمن سازی پل ها نیاز به کف بندی داریم که برای ایمن سازی کف رودخانه بر اساس میزان مصالحی که در رودخانه موجود است با توجه به بند  “و ” تبصره ۸  قانون بودجه سال ۹۹ پروژه های حفاظتی در رودخانه اجرا می کنیم اما بیشتر از پتانسیلها از آن برداشت نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه هرساله ۶۰۰ هزار مترمکعب مصالح از رودخانه‌های استان برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: این رسوبی است که با سیلاب‌های سالیانه می‌آید، بنابراین مجوز برداشت هر رسوبی که به رودخانه می‌آید را وقتی از حد خود خارج شود، صادر می‌کنیم.

سیلاب تالش که اخیرا اتفاق افتاد خسارت هایی را به تاسیسات زیرینایی و زندگی مردم استان وارد کرد و موجب مرگ دو نفر از هموطنانمان شد.

print

پاسخی بگذارید