تاریخ: ۱۵:۳۰ :: ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
خطر طغیان آفت مگس میوه ناشی از گرمای هوا در باغ های مازندران

- کارشناسان حفظ نباتات نسبت به خطر طغیان آفت مگس میوه در باغ های مازندران هشدار دادند و گفتند :‌گرما وخشکی هوا احتمال طغیان آفت مگس مدیترانه‌ای، که چنین آب و هوایی را می پسندد، دوچندان کرده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به گزارش خبرنگار ایرنا، بازدید های میدانی و گزارش های دریافتی مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان های مختلف مازندران نشان می دهد که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی همراه با افزایش دمای هوا و تداوم گرما، همزمان با شروع رسیدگی میوه هایی نظیر گوجه سبز، ازگیل، هلو و شلیل، رد پروانه و شکار مگس میوه مدیترانه ای در ایستگاه های ردیابی استان امسال نسبت به سال های گذشته زودتر به ثبت رسیده است.

بی توجهی به هشدار های کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران نسبت به کنترل و مدیریت آف مگس میوه از این جهت مورد تاکید است که اگر طغیان این آفت به باغ مرکبات استان برسد، خسارت سنگین به درآمد و اقتصاد کشاورزی کشاورزان وارد می شود.

کارشناسان باغبانی می گویند :دما و رطوبت مناسب برای افزایش زادآوری و وجود میزبان های حساس رسیده نظیر هلو ، شلیل ،سیب و میوه های در حال رسیدن به ویژه خرمالو ، و پرتقال های تابستانه ازدیاد نسل و طغیان آفت مگس میوه مدیترانه ای و در نهایت خسارت روی مرکبات دور از انتظار نیست.

طبق اعلام رسمی هواشناسی مازندران میانگین دمای هوای اردیبهشت ماه سال جاری استان ۱۴.۷ درجه سلسیوس به ثبت رسید که این آمار نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۱۳.۵ درجه سلسیوس بوده، ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۴.۱ درجه سلسیوس بوده، ۶دهم درجه سلسیوس افزایش داشته است.

میانگین دمای هوای هشت ماهه سال زراعی جاری استان مازندران مهر ماه سال قبل تا منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۲ ) ۹.۵ درجه سلسیوس بوده است که این میزان دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که هشت درجه سلسیوس بوده حدود ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که هشت درجه سلسیوس بوده، یک درجه سلسیوس افزایش نشان می دهد.

مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب برای ۱۶۰ هزار هکتار از باغ های مازندران با تنوع و پراکندگی به لحاظ نوع میوه و زمان برداشت محسوب می شود و همواره از دغدغه های جدی باغداران استان نیز بوده است.

گسترش پدیده باغ های مختلط با غرس درختان هلو، شلیل، انجیر، آلبالو ، گیلاس، زردآلو، گردو و خرمالو طی سال های اخیر در مناطق مختلف مازندران در کنار ۱۱۵ هزار هکتاری باغ مرکبات به عنوان رکن اصلی صنعت باغداری استان، شرایط را برای رشد و تکثیر آفت مگس مدیترانه ای دوچندان کرده است؛ وضعیتی که تهدید جدی برای باغداری مازندران به شمار می رود و اگر نسبت به مقابله بموقع با این آفت از طریق روش های مختلف توسط باغداران اقدامی صورت نگیرد، ریشه باغداری استان را خواهد خشکاند.

بنابر اظهارات کارشناسان حفظ نباتات مازندران، هر مگس ماده روزانه یک تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند.

خطر طغیان آفت مگس میوه ناشی از گرمای هوا در باغ های مازندران

چگونه با آفت مگس میوه مدیترانه ای مقابله کنیم

کارشناسان حفظ نباتات متقدند اگر میوه های رسیده به موقع برداشت شود و میوه های فاسد از پای درختان جمع آوری و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری زمین دفن شود تا ۷۰ درصد مقابله با آفت مگس میوه بدون هیچ گونه هزینه انجام می شود ؛روشی که طی یک دهه اخیر مورد توجه جدی باغدران قرار گرفته است و نتیجه آن کنترل نسبی این آفت مخرب بوده است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به ثبت زودهنگام شکار مگس مدیترانه ای در باغ های استان در سال جاری اشاره کرد و گفت : کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت با بروزرسانی تله ها، نسبت به پایش مستمر به ویژه مناطق با سابقه آلودگی و جمعیت بالای آفت اطلاع رسانی و راهنمایی لازم به باغداران برای بکارگیری اصول فنی کنترل و مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای با استفاده از روش کنترل تلفیقی برابر دستورالعمل تدوین شده اقدام کردند.

فرید بیگی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در برخی از باغ های مرکبات منطقه، درختانی نظیر گلابی، سیب، هلو و شلیل بصورت خودمصرفی یا مخلوط کشت شده است، تصریح کرد: برگزاری گارگاه آموزشی در باغ ها با هدف ارتقای اطلاعات فنی باغداران در کاهش جمعیت انتقالی در نسل بعدی نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: نصب تله های فرمونی یا جلب کننده حاوی مایع سراتراپ یا سراتینکس یا سراتی تب به تعداد حداقل ۲ عدد در هکتار با اولویت نصب روی درختان سیاه ریشه برای ردیابی و اطلاع از وجود آفت در باغ را به باغدارن ضروری است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد:‌ در صورت افزایش شکار مگس در تله های نصب شده در باغ بیش از ۲ عدد در روز، افزایش تعداد تله های جلب کننده حداقل به تعداد ۲۵ تا ۵۰ عدد در هکتار برای شکار انبوه لازم است.

بیگی با بیان اینکه تسریع در برداشت تمامی میوه های رسیده در کاهش آلودگی باغ و پیشگیری از خسارت‌های احتمالی بسیار تاثیرگذار خواهد بود، به رعایت بهداشت باغ به ویژه جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک تاکید کرد و گفت: در صورت عدم کنترل آفت با روش شکار انبوه، مدیریت آفت با نظر کارشناسی و استفاده از سایر روش های مبارزه تلفیقی از جمله طعمه پاشی با رعایت مسائل فنی توصیه می شود.

وی به مشارکت تشکل ها و بخش خصوصی اعم از تعاونی باغداران، فروشگاه های سموم و کلینیک های گیاهپزشکی برای همکاری لازم در تهیه و تامین نهاده ها و تجهیزات و نیز ارائه خدمات کارشناسی برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ساری نیز به ثبت اولین شکار مگس مدیترانه ای در ایستگاه پیش آگاهی آفات اشاره کرد و گفت: طبق بازدیدهای میدانی مستمر کارشناسان پیش آگاهی و گزارش های دریافتی به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، باغداران باید نسبت به تسریع در برداشت میوه های رسیده هشیار باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به کشت درختانی نظیر گلابی، سیب، هلو و شلیل بصورت خودمصرفی یا مخلوط در برخی از باغات مرکبات منطقه، به نصب تله های فرمونی یا جلب کننده حاوی مایع سراتراپ یا سراتینکس یا سراتی تب به تعداد حداقل ۲ عدد در هکتار با اولویت نصب روی درختان سیاه ریشه برای ردیابی و اطلاع از وجود آفت در باغ تاکید و تصریح کرد: در صورت افزایش شکار مگس در تله های نصب شده در باغ بیش از دو عدد در روز، افزایش تعداد تله های جلب کننده حداقل به تعداد ۲۵ تا ۵۰ عدد در هکتار برای شکار انبوه ضروری است.

اسماعیل علوی با بیان اینکه تسریع در برداشت تمامی میوه های رسیده در کاهش آلودگی باغ و پیشگیری از خسارت‌های احتمالی بسیار تاثیرگذار خواهد بود، افزود: رعایت بهداشت باغ به ویژه جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک ضروری است.

وی تصریح کرد: در صورت عدم کنترل آفت با روش شکار انبوه، مدیریت آفت با نظر کارشناسی و استفاده از سایر روش های مبارزه تلفیقی از جمله طعمه پاشی با رعایت مسائل فنی توصیه می شود.

وی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه ای آفتی چندمیزبانه است که دامنه میزبانی آن، بیش از ۹۶۶ گونه میوه مانند مرکبات، هلو، شلیل، زردآلو، خرمالو، انجیر، سیب و گلابی از میزبان های اصلی و فلفل دلمه ای، آووکادو، خرما، گوجه سبز، آلو، انار و گیلاس از میزبان های ثانویه این آفت به شمار می آیند، گفت: بررسی های انجام شده حاکی از این است که در مناطق آلوده به این آفت، در صورت عدم مبارزه به موقع و صحیح با آن، بیش از ۸۶ درصد محصول میوه گیاه میزبان از بین می رود.

علوی گفت: بررسی تغییرات جمعیت آفت توسط کارشناسان نشان داد که اولین نمونه های حشره کامل مگس میوه مدیترانه ای تقریبا از اواخر بهار توسط تله های طعمه ای شکار می شود و بسته به منطقه و شرایط دمایی محیط تا اواخر پاییز ادامه دارد و مهمترین اوج های پروازی جمعیت آفت مربوط به ماه های شهریور، مهر و آبان است که این زمان تقریبا همزمان با رنگ گرفتن و برداشت محصولات باغی میزبان آفت خواهد بود.

print

پاسخی بگذارید