تاریخ: ۱۹:۴۳ :: ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
درنای بلژیکی در مازندران

درنایی که برای همسفری با تک درنای سیبری از بلژیک به مازندران منتقل شده بود در تالاب اوجاکله رها شد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،عطا الله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: درنای ماده‌ای که پنج روز قبل از بلژیک به ایران، سپس به مازندران و تالاب اوجاکله منتقل و در سازه‌ای موقت نگهداری می‌شد امروز در  طبیعت رهاسازی شد.

او افزود: رفتارهای درنای بلژیکی و درنای امید که در مجاورت هم قرار داشتند در این ۵ روز به صورت لحظه‌ای رصد می‌شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ارتباط دو پرنده در این ۵ روز لحظه به لحظه نزدیکتر می‌شد، ادامه داد: با توجه به فراهم شدن شرایط پس از مشورت با کارشناسان سازمان محیط زیست و مرکز تکثیر و نگهداری درناها در بلژیک تصمیم گرفته شد تا درنای تازه وارد با رعایت پروتکل‌ها در تالاب رها شود.

کاویان ادامه داد: این رهاسازی در شرایطی انجام شد که تک درنای سیبری روبروی سازه موقت محل نگهداری درنای بلژیکی قرار داشت و ۵ دقیقه بعد از رهاسازی دو درنا کنار هم قرار گرفتند.

او با بیان اینکه این دو درنا در ادامه بیش از ۱۰ دقیقه در کنار یکدیگر به رقص پرداختند، افزود: آن دو سپس در فصله ۱۰۰ متری از همدیگر در تالاب مشغول تغذیه شدند و انتظار می‌رود از این پس نیز بر اساس ذات خود و شرایط محیطی رفتار‌های طبیعی در کنار هم داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: یک ماه تا زمان برگشت این پرندگان به سیبری باقی مانده است و امیدواریم این دو پرنده بتوانند با تغذیه مناسب ،کسب انرژی و تقویت ماهیچه پروازی، همزمان به سیبری مهاجرت کنند.

کاویان گفت: هدف نهایی سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز تکثیر و نگهداری درنا در بلژیک حفظ مسیر پروازی گله غربی درنا‌های سیبری بود که احتمالا محقق خواهد شد.

رهاسازی درنای بلژیکی در تالاب + تصاویر
رهاسازی درنای بلژیکی در تالاب + تصاویر

رهاسازی درنای بلژیکی در تالاب + تصاویر
امید تنها بازمانده از جمعیت غربی درنا‌های سیبری است که ۱۵ سال است تنهایی به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت می‌کند و سازمان حفاظت محیط زیست برای اینکه این کریدور مهاجرتی باقی بماند یک درنا از بلژیک به ایران وارد کرده است

print

پاسخی بگذارید