تاریخ: ۱۴:۱۴ :: ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
دستهای خالی صنعت در گلستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: صنایع مختلف استان به دلیل استفاده کم از ظرفیت های فناورانه و مدرن، پیشرفته نبوده و ارزش افزوده زیادی ندارند.

سرویس سردبیری اقتصاد شمال: نداشتن ارزش افزوده یکی از مشکات صنایع در گلستان است که تاثیر مهمی در روند توسعه و افزایش تولید در این استان خواهد داشت با برپایی همایش راهکارهای توسعه صنایع چالش ها و مشکلات این حوزه بهتر واکاوی می شود ایرنا در خبری به انعکاس این همایش پرداخته است که می خوانیم ؛حسینقلی قوانلو روز چهارشنبه درهمایش ملی راهکارهای توسعه صنایع پیشرفته در گلستان اظهارداشت: مطابق آخرین آمارهای مرکز ملی آمار ایران، صنایع گلستان ۳۶ دهم ارزش افزوده ایجاد می کنند که میانگین کشوری این رقم ۵۰ دهم و برای استان های صاحب صنایع پیشرفته حدود ۲ برابر سرمایه اولیه است.
صنایع پیشرفته سرعت تحول بالایی دارد و در شرایطی که متوسط عمر تکنولوژی‌های سنتی بیش از ۱۰ سال است، تغییر در تکنولوژی پیشرفته به یک سال رسیده است.
همچنین برخلاف صنایع سنتی که نیروی انسانی مورد غفلت واقع شده، در صنایع پیشرفته نیروی کار تاثیر بالایی در ایجاد ارزش افزوده محصول نهایی دارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان همچنین بیان کرد: حرکت صنایع گلستان به سمت افزایش بهره وری، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و بهره گیری از فناوری های جدید در تولید محصول، سهم درآمدی استان را بیشتر کرده و زمینه ساز دوام اشتغال موجود و راه اندازی صنایع جدید خواهد شد.
وی افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار چاره ای جز گسترش صنایع پیشرفته در استان نداریم تا با بهره وری بیشتر، مسیر برطرف شدن نیازها کوتاه تر و کمک به حل آسیب های مرتبط با این واحدها افزایش یابد.
به گزارش ایرنا رییس انجمن مهندسی صنایع ایران هم در این همایش گفت: با توجه به تاکید اسناد بالادستی بویژه سند چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور و وجود پتانسیل های علمی و فناوری، توسعه صنایع پیشرفته از ملزومات توسعه صنعتی و توسعه اقتصادی کشور است.
مهدی فتح الله اظهار داشت: مدیریت و سیاستگذاری نظام مند، حمایت از ایجاد و توسعه بنگاه های صنایع پیشرفته، سازماندهی فعالیت های این صنایع از مرحله ایده تا بازار، یکپارچگی و انتشار اطلاعات حوزه فناوری و تقویت تعاملات منطقه ای و بین المللی در حوزه صنایع از راهکارهای توسعه صنایع پیشرفته است.
در استان شمالی و مرزی گلستان ۹۳۰ واحد صنعتی فعال بوده که ۹۱ درصد آن در حوزه صنایع کوچک، ۶ درصد در بخش صنایع متوسط و سه درصد صنایع بزرگ است.

print

پاسخی بگذارید