تاریخ: ۲۳:۲۷ :: ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

رئیس جمهور اظهار داشت: طبق آمار کنترل و سیر نزولی تورم آغاز شده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز یکشنبه در صحن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حل مساله تورم خواست مردم و همه دلسوزان است، گفت: آمارها نشان می‌دهد که کنترل و سیر نزولی تورم آغاز شده است. نه فقط در چند سال اخیر، در تاریخ ۵۰، ۶۰ ساله کشور این میزان تورم بی‌نظیر بود، امروز سیر صعودی تورم تبدیل شده به سیر نزولی تورم و این سیر نزولی آغاز شده است و این آغاز، آغاز مبارکی است که بعداً به کاهش قیمت‌ها بیانجامد.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی

آیت الله رئیسی با بیان افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی، اظهار داشت: باید تلاش کرد که این میزان نیز افزایش پیدا کند چون سهم ما در اقتصاد منطقه سهم بسیار بالایی است و این سهم الان استنقاذ نشده و باید تلاش کرد این سهم در جای خودش قرار گیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: علی‌رغم همه تهدیدات و تحریم‌ها امروز افزایش صادرات نفتی و میعانات را داریم، بعضاً عده‌ای گله‌مند بودند که نمی‌شود مگر می‌شود؟؛ اما خداوند متعال تفضل کرد این اتفاق افتاد و از طرف دیگر ارز حاصل از این صادرات برمی‌گردد به منابع ارزی ما. این هم نکته مهمی است.

آیت الله رئیسی افزود: علی‌رغم برخی از سخنانی که گفته می‌شد که «پول یا امکان صادرات نفت نیست» یا «امکان صادرات است اما پولش برنمی‌گردد» اما این اتفاق افتاد، هم افزایش صادرات نفتی و هم بازگشت وجوه حاصل از صادرات.

رئیس جمهور با تاکید بر تحقق وعده توازن در سیاست خارجی، خاطر نشان کرد: الان این توازن در سیاست خارجی برای کشورهای همسایه، برای منطقه و جهان افتاده و ثابت شده که جمهوری اسلامی، توازن در سیاست خارجی را دنبال می‌کند. ظرف ۳ الی ۴ ماه گذشته روابط اقتصادی با برخی از کشورها در منطقه تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

رئیس جمهور افزود: امروز خود غربی‌ها و کسانی که به دنبال تحریم بودند می‌دانند که مهم‌ترین دستاوردی که دولت دنبال کرده خنثی کردن تحریم‌هاست. دولت در دو جبهه خنثی کردن و رفع تحریم‌ها حرکت کرد. رفع تحریم‌ها، در یک کار و حرکت عزتمندانه دنبال می‌شود و مهم‌تر از همه آنکه قرارگاه خنثی کردن تحریم‌ها فعال است که به هیچ عنوان تحریم‌ها و تهدیدها را برای خود مانع ندانیم.

هدف‌گیری دولت، تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی است

رئیسی اظهار کرد: با این ظرفیت اعتماد و حمایت مردم، در کنار هم بودن مسئولان، دولت و مجلس و دستگاه‌های مختلف کشور، کار می‌تواند به نتیجه برسد، اعتقاد و باورمان این است و بارها رهبر حکیم و فرزانه به ما یاد دادند و فرمودند که اگر شما با قدرت و اعتماد و اتکاء به خدا و اعتماد به داشته‌های این کشور کار را دنبال کنید حتماً بدانید پیروز هستید و به نتیجه خواهید رسید.

رئیس جمهور اظهار داشت: هدفگیری دولت، تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی است. امید است که اقدامات ما را به این میزان از رشد برساند.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: چون سال‌های گذشته مشکلات جدی داشتیم رشدی بسیار اندک کمتر از یک درصد وجود داشته است، اما این میزان با همگرایی و همکاری مجلس امکان‌پذیر است تا در سایه این رشد ۸ درصد بتوان مسأله بیکاری، کاهش جدی پیدا کند و اشتغال ایجاد شود و بتواند چرخ‌های تولید بیش از این به حرکت در آید و بتواند بسیاری از دغدغه‌ها را در کشور رفع کند.

کاهش و مهار تورم از مسائل مهم است

رئیس جمهور اظهار داشت: مسأله مهار تورم از مسائلی است که در بودجه ۱۴۰۱ هدفگیری شده است. کاهش و مهار تورم از مسائل مهمه است. نباید شاهد باشیم که فقیر ما فقیرتر شده و غنی ما غنی‌تر شده. باید این روند کاملاً به نحوی شود که سفره و معیشت مردم آسیب نبیند و حتماً می‌تواند وضع مردم متفاوت شود.

رئیسی با اشاره به موضوع ارز ترجیحی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: مستحضرید که مجلس ۸ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی در قانون بودجه پیش‌بینی کرده بود اما با آغاز کار دولت چیزی از آن میزان باقی نمانده بود.

رئیس جمهور افزود: طبیعتاً دولت اگر می‌خواست به آنچه در قانون پیش‌بینی شده عمل‌ می‌کرد باید ارز ترجیحی را بدون اینکه جبران شود، حذف می‌کرد اما ما خط قرمزمان سفره مردم و معیشت مردم بوده و است. ما نمی‌توانستیم یک شوک به اقتصاد کشور، بازار و زندگی مردم وارد کنیم.

رئیسی خاطر نشان کرد: موضوع در جلسات مختلف دولت، در ستادهای اقتصادی دولت و بعد در شورای هماهنگی قوا مطرح شد. بعد از رفت و برگشت‌های مختلفی که داشت نهایتاً به اینکه باید برای چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد هم باید برای جبرانش حتماً تمهید مقدماتی شود رسیدیم. بحث‌ها و نظراتی مطرح شد و همه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم نظر شدند که این کار صورت گیرد.

رئیس جمهور در این باره افزود: خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد ایشان فرمودند نظر مجلس در این رابطه اخذ شود. سخن بسیار حکیمانه‌ای ایشان فرمودند. بعد از فرمایش ایشان موضوع را در دولت مطرح کردیم و به عنوان لایحه دو فوریتی در دولت تصویب شد اما مجلس و نمایندگان محترم رای به فوریت ندادند و تبدیل به لایحه عادی شد. یعنی مجلس اعلام نکرد ارز ترجیحی که پولی وجود ندارد را به عنوان ارز ترجیحی را چه کنیم، نه بر فرض اینکه نباید ارز ترجیحی ادامه پیدا کند جبرانش را نظر ندادند.

مجلس نه رای به ادامه ارز ترجیحی داد و نه به جبران حذف ارز ترجیحی

رئیس جمهور افزود: دو راه در این مورد بیشتر نبود. یا ادامه دادن ارز ترجیحی یا حذف ارز ترجیحی و جبرانش برای مردم، اما مجلس نه رای به ادامه ارز ترجیحی داد و نه به جبران حذف ارز ترجیحی. مجلس برای هیچکدام اعلام نظر نکرد و فوریت لایحه را هم رد کردند.

رئیس جمهور با اشاره به عدم تصویب فوریت حذف ارز ترجیحی در مجلس گفت: امروز با وضعیتی مواجه هستیم که مجلس درباره تداوم تخصیص ارز ترجیحی یا توقف آن نظری اعلام نکرده و از سوی دیگر نه منبعی برای تداوم پرداخت ارز ترجیحی مشخص شده یا وجود دارد و نه جایگزینی برای حمایت از مردم در ازای توقف تخصیص ارز ترجیحی تعیین شده است.

رئیسی با بیان اینکه معنی اقدام مجلس در رأی به عدم فوریت لایحه دولت، فوریت حذف ارز ترجیحی است، افزود: قانون در این زمینه می‌گوید، منبعی برای ادامه تخصیص ارز ترجیحی تعیین نشده است، طبیعتاً باید چه کار کرد؟ باید ارز ترجیحی را حذف کرد. لذا شرحی برای ریاست محترم مجلس نوشتم و گفتم این را در یک جلسه‌ای برای نمایندگان محترم حتماً تبیین کنیم که عدم رأی به فوریت لایحه یعنی چه؟ بالاخره مجلس باید نظر می‌داد که تخصیص ارز ترجیحی را ادامه دهیم، یا حذف کنیم و چنانچه حذف کردیم، برای جبران آن چه کنیم، اما مجلس درباره هیچ‌کدام نظر نداد.

رئیس جمهور اظهار داشت: نتیجه این است که ارز ترجیحی باید حذف شود. این کار را به مصلحت ندانستیم و به نظرمان رسید که این همان شوک وارد کردن به وضعیت سفره و معیشت مردم است که خط قرمز ماست. خداوند متعال انشاءالله به مقام معظم رهبری طول عمر با عزت مرحمت کند که ایشان مشکل را حل کردند. ایشان مثل همه جا که مشکلات را حل می‌کنند در این قضیه هم لطف کردند و مشکل را برای این چند ماه حل کردند تا فعلاً در وضعیت اقتصادی فعلی بتوانیم تخصیص ارز ترجیحی را ادامه دهیم تا تعیین تکلیف قطعی بشود.

باورمان این است که اگر ارز ترجیحی حذف شود، حتماً باید برای جبران باید فکر جدی کرد

آیت‌الله رئیسی در تشریح نظر دولت در این باره که در لایحه بودجه منعکس شده است، تصریح کرد: این را بدانید که ما هم باورمان این است که اگر ارز ترجیحی قطع شود، حتماً باید برای جبران تاثیر آن بر زندگی مردم، بویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد ارز ترجیحی را بدون اینکه فکری برای سفره مردم و زندگی نیازمندان شود، حذف کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این رابطه سازمان برنامه و بودجه با بعضی از صاحبنظران اقتصادی در مجلس و ریاست محترم مجلس جلسات بسیاری برای همفکری و همراهی در این رابطه داشتند تا مجلس و دولت امروز با هم بتوانند این مسئله را حل کنند.

رئیسی گفت: دولت به دنبال آن است تا با همفکری با مجلس این مساله را به نحوی حل و فصل کند که هم در کشور رشد اقتصادی به همراه داشته باشد، هم به معیشت مردم لطمه وارد نشود و هم به نظام اقتصادی، پولی و مالی کشور یک انضباط کاملی ببخشد. هر پیشنهادی در این رابطه که بتواند همه مقاصد را تأمین کند حتماً مورد حمایت ماست.

یکی از دغدغه‌ها در این دولت رفع مشکل تفاوت در پرداخت‌های حقوق و دستمزد است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مساله عدالت در پرداخت‌ها نیز از دیگر مسائل مورد توجه از جمله در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس بوده، افزود: قبلا هم گفته‌ام که یکی از دغدغه‌ها در این دولت و حتی قبل از دولت در زمان مسئولیت بنده در قوه قضائیه همواره مساله تفاوت در پرداخت‌ها بوده که ما را رنج می‌داده است.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: امروز در پرداخت‌ها نسبت به کسانی که حتی مدارک تحصیلی یکسان و مشاغل تقریباً یکسانی دارند وجود دارد. این پرداخت نامتوازن، هم مردم را رنج می‌دهد و هم کارکنان و هم ما و هم شما را؛ هر طرحی در جهت عدالت در پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان دولت که بتواند عدالت را در این رابطه تأمین و تضمین کند، مورد حمایت و تأیید ماست.

از نظر ما یک نظام هماهنگ عادلانه پرداخت از نیازهای جدی کشور است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه حتماً بدانید همه اساتید دانشگاه‌ها، معلمان، کارکنان قوه قضائیه، دادگستری و سازمان‌ها و ادارات مختلف در این زمینه مورد توجه هستند، تصریح کرد: همه کسانی که به نام دولت و به نام حکومت و به نام نظام اسلامی کار می‌کنند بدانند که از نظر ما یک نظام هماهنگ عادلانه پرداخت از نیازهای جدی کشور است. به گونه‌ای که همه کارکنان در کشور احساس کنند که عدالتی حکمفرماست و این حتماً مورد حمایت ماست.

رئیسی با بیان اینکه در این رابطه هر فکر و اندیشه‌ای در کشور شود حتماً مورد تأیید است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال نظام پرداخت حقوق اساتید دانشگاه‌ها باید با توجه به سوابق و جایگاه علمی آنان در همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی اصلاح شود. عدالت در پرداخت باید نسبت به همه کسانی که جزو کارکنان دولتی هستند اعمال شود و این موضوع باید در بودجه ۱۴۰۱ دیده شود و همه آنها باید احساس عدالت در پرداخت حقوق داشته باشند.

دولت سیزدهم از هر طرحی برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور حمایت می‌کند

رئیس جمهور در ادامه سخنانش به موضوع تلاش برای فقرزدایی از کشور اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم از هر طرحی برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق در کشور حمایت می‌کند. نمی‌توانیم در دولت شاهد آن باشیم که کسانی در گوشه و کنار کشور وضعیت معیشتی‌شان به گونه‌ای است که حتی توان اداره روزمره زندگی‌شان در سطح حداقل را ندارند. اقدامات مختلف در این زمینه از جمله فعال کردن نهادهای مرتبط مثل کمیته امداد حتماً مورد تأیید و اهتمام جدی دولت در این رابطه خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: نگاهی که نمایندگان محترم نسبت به رفع مشکلات معیشتی مردم دارند، حتماً مورد اهتمام ما در دولت است. نمایندگان، اقتصاددانان مجلس، رئیس محترم و هیأت رئیسه مجلس در ابعاد مختلف بودجه از جمله حذف ارز ترجیحی و چگونگی آن بحث کنند و تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور افزود: معتقدیم الان زمینه در کشور آماده است تا آنچه که به عنوان آرزو برای نیروهای دغدغه‌مند، عدالت‌خواه، شما نمایندگان محترم و بسیاری از مردم عزیزمان در مسأله اجرای عدالت مطرح بود، از حالت بحث به وضعیت اجرا درآید.

رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه در دولت دنبال می‌کنیم، دغدغه شما و بسیاری از دوستان انقلاب و نظام است و دشمن نمی‌خواهد به این نقطه برسیم، اظهار داشت: بر خلاف خواست دشمن مصمم هستیم به این نقطه برسیم و این نقطه را هم نقطه آرمانی دست‌نایافتنی نمی‌دانیم، بلکه آن را دست‌یافتنی و کاملاً اجرایی می‌دانیم.

رئیسی افزود: اجرای عدالت را در جذب، نگهداری، پرداخت حقوق و ارتقاء نیروی انسانی دنبال می‌کنیم و این امری شدنی است و همواره مورد تأکید بوده و خواهد بود.

آیت الله رئیسی خطاب به نمایندگان ملت، ‌تاکید کرد: علیرغم شرایط و وضعیتی که دشمن با تحریم‌ و تهدیدها به دنبال آن بود تا مشکلاتی پیش روی ما بگذارد ملت و پیشرفت کشور را متوقف کند شرایط و وضعیت را بهتر از هر زمان دیگر و آینده را بسیار روشن و امیدوارکننده می‌بینم.

امروز نیازمند تصمیمات مهم در کشور هستیم

رئیس جمهور گفت: شرایط را برای تصمیم‌گیری‌های مهم بسیار مناسب می‌بینم و امروز نیازمند تصمیمات مهم هستیم و این تصمیمات با همکاری دولت و مجلس امکان‌پذیر است.

رئیسی با بیان اینکه برای رفع مشکلات کشور ناگزیر به اتخاذ تصمیمات مهم هستیم، ‌تصریح کرد: این تصمیمات مهم در گرو همکاری دولت و مجلس است و حتماً می‌تواند ما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کند.

آیت الله رئیسی در خاتمه افزود: امیدوارم جزئیات و ابعاد لایحه بودجه و دغدغه‌های به‌جایی که در رابطه با مشکلات مردم دارید، در کمیسیون‌ها به دقت مورد بحث قرار گیرد و آنچه در مجلس تصمیم‌گیری شود حتماً مورد احترام و اهتمام دولت خواهد بود.

print

پاسخی بگذارید