تاریخ: ۲۳:۰۴ :: ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
ردیابی محصولات کشاورزی  از مبدا تا مقصد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: محصولات کشاورزی برای اطمینان از سلامت از مبدا تا مقصد ردیابی می‌شوند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،علایی مقدم در مراسم بهره برداری از مرحله نخست پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شمال کشور در عباس آباد مازندران گفت: ردیابی محصولات کشاورزی از مبداء تا مقصد از برنامه‌های مهم سازمان حفظ نباتات کشور بود که به همین منظور سامانه سَبَک برای ساماندهی تولید و صادرات محصولاتکشاورزی در کشور راه اندازی شده است.

او افزود: همه تولید کنندگان در بخش‌های زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات، گل و گیاه، خدمات فنی مهندسی و صنایع تکمیلی می‌توانند با عضویت در سامانه جامع نظام صنفی کشاورزی کشورمی توانند علاوه بر افزایش سهم خود در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، حذف واسطه‌گری را نیز محقق کنند.

علایی مقدم در خصوص صادرات مرکبات و کیوی نیز با بیان اینکه ۲ مرکز فنی و مهندسی برای صادرات در دو نقطه مازندران راه اندازی شده است، ادامه داد: این مرکز آماده ارائه خدمات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان مازندران شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه تولید کنندگان مرکبات و کیوی برای صادرات محصولات خود می‌توانند به مراکز کنترل و بازرسی در غرب و شرق استان مراجعه و پس از طی مراحل بررسی، کنترل بهداشتی و سلامت نشانه مجوز صادرات محصولات خود را دریافت کنند.

علایی مقدم افزود: صادرات مرکبات به چین و کیوی به هند آغاز شده است و صادر کنندگان می‌توانند از طریق معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ثبت نام و اظهار در سایت گمرک چین اقدام و پس از تأیید سازمان حفظ نباتات کشور صادرات را انجام دهند.

راه اندازی گمرک و مرکز قرنطینه در پایانه گل و گیاه شمال

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: فعالیت پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی شمال کشور از مدت‌ها قبل متوقف شده بود که با هماهنگی‌ها مقرر شد گمرک و قرنطینه به طور متمرکز در اینجا مستقر شوند.

او افزود: با راه اندازی گمرک و قرنطینه در این پایانه از این پس محصولات کشاورزی پس از بررسی و ارزیابی از همین مرکز به خارج از کشور صادر شود.

علایی مقدم با بیان اینکه با راه اندازی این پایانه برای ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود از مسئولان خواست کمک کنند تا موانع بر سر راه فعالیت این پایانه برداشته شود.

print

پاسخی بگذارید