رشد ۶۷ درصدی صادرات گلستان

مدیرکل گمرکات گلستان گفت: حدود ۲۷۹ هزار و ۴۹۵ تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۱۳۲ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۷۱۲ دلار از مبادی گمرکی استان در ۹ ماه امسال به خارج صادر شد که از لحاظ وزنی و ارزش به ترتیب ۱۱۱ و ۶۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

سیدابراهیم حسینی روز شنبه در گزارشی به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت که سیمان، لوله پروفیل، لبنیات، خرما، سیب زمینی، ید و پلی استایرن به ترتیب از مهمترین اقلام صادراتی گلستان در این مدت بود که به کشورهای مختلف از جمله قزاقستان، ترکمنستان، عراق، افغانستان، بلغارستان، رومانی، ایتالیا، روسیه، قرقیزستان، ازبکستان و پاکستان صادر شد.

وی با اشاره به حجم واردات گمرکات گلستان تا پایان آذرماه اظهارداشت: در این مدت ۱۴ هزار و ۲۳۴ تن انواع کالا به ارزش ۴۰ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۱۲۶ دلار وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۶۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۸۰ درصد بیشتر است.

حسینی اضافه کرد: عمده کالاهای وارداتی شامل استابلایزر، پارچه، واکس مصنوعی و آنتی استاتیک بود که از کشورهای چین، ترکیه، ترکمنستان، لهستان و ویتنام وارد ایران شد.

صادرات گلستان امسال با رشد ۶۷ درصدی به حدود ۱۳۳ میلیون دلار رسید

مدیرکل گمرکات گلستان حجم کالا، درآمد و ارزش دلاری ناشی از عبور کامیون‌های ترانزیت خارجی از مبادگی گمرکی این استان در ۹ ماه امسال را به ترتیب ۱۰ هزار و ۶۵۴ تن کالا به ارزش ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۶۸ دلار اعلام کرد.

وی بیان داشت: حجم کالای ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان در مدت زمانی یاد شده امسال ۸۴۴ درصد و درآمد و ارزش دلاری آن ۱۸۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

حسینی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در این مدت را ۵۳۰ میلیارد و ۳۹۴ میلیون ریال اعلام کرد و گفت که این میزان درآمد ۳۲۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش ایرنا، اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

print

پاسخی بگذارید