گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۸:۰۴ :: ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
سد نرماب می توانست ۵۰ درصد خسارت سیل گلستان را کاهش دهد

استاندار گلستان گفت: چنانچه پروژه سد نرماب بهره برداری و وارد مرحله عملیاتی می شد، می توانست ۵۰ درصد از خسارت و زیان های ناشی از سیل اخیر استان را کاهش دهد.

هادی حق شناس روز دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان مینودشت در شرق گلستان اظهار کرد: رسیدگی به مشکلات حادث شده در واقعه بروز سیلاب ابتدای سال جاری در گلستان از اولویت های و برنامه های اصلی استانداری گلستان بوده و پرداخت وام های کم بهره به خسارت دیدگان هرچه سریعتر می بایست انجام شود تا قبل از رسیدن فصل سرما شاهد رفع مشکلات مسکونی حادثه دیدگان باشیم.

استاندار گلستان افزود: پروژه حساس سد نرماب در مینودشت چنانچه بموقع انجام می شد این توانایی را داشت تا با نگهداری حجم زیادی از روان آب ها که از این قسمت به حرکت در آمده بود، حدوداً ۵۰ درصد از خسارات سیل به استان را کم کند.

وی بیان کرد: برای ساخت این سد و جابجایی ۵ روستای مجاور آن ۱۷ هزار میلیارد ریال هزینه برآورد شده است که تنها ۵ هزار میلیارد ریال از آن پرداخت شده و باید تلاش شود با جذب سریعتر اعتبار باقی مانده برای تکمیل این پروژه و جذب اعتبار برای زهکشی شهرهای دیگر استان، ضمن برداشتن گامی مؤثر در زمینه آبخیزداری از بروز وقایع تلخی همچون سیل اخیر جلوگیری کنیم.

حق شناس با اشاره به تهدید سیل در گلستان گفت: سیل ابتدای امسال در برخی نقاط خرابی به بار آورده است و در برخی نقاط شرایط را حساس کرده و لازم است مسئولان استان با مکاتبه و ارتباط با مدیران ارشد خود در زمینه جذب منابع تلاش کنند تا بتوانیم از این وضعیت گذر کنیم.

استاندار گلستان با اشاره به وظیفه سنگین رسانه ها و خبرنگاران در زمینه مطالبه گری و ایجاد تحرک در سیستم اداری تصریح کرد: از آنجایی که رسانه ها رکن چهارم در دموکراسی می باشند مسئولان در تمام رده های اداری موظف و مکلف هستند پاسخگوی رسانه ها و خبرنگاران باشند هرچند که در فضای مجازی شاید شیطنت هایی صورت گیرد ولی این دلیلی بر عدم پاسخگویی به خبرنگاران نیست.

فرماندار مینودشت نیز در این جلسه گفت: در ایام وقوع سیل که بیشترین بارش در شهرستان مینودشت به ثبت رسیده است، ریزش‌ها و رانش های متعددی در بخش‌های کوهستانی منطقه به صورت شدید اتفاق افتاد که این رانش‌ها به بافت روستایی و محورهای مواصلاتی بین روستاها خسارات بسیاری وارد نمود.

سیدرضا طباطبایی در ادامه بیان کرد: در سیل اخیربیش از سه هزار میلیارد ریال خسارت به شهرستان مینودشت وارد شده است که حدود هزار میلیارد ریال آن تنها در بخش جاده‌ای و ابنیه روستایی می باشد از همین رو نیاز مبرم به جذب اعتبار لازم برای بهبود وضعیت مواصلاتی در منطقه داریم.

مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان نیز در این جلسه با اشاره به خسارات ناشی از سیل در مینودشت گفت: شهرستان مینودشت ۳۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که بیش از ۱۲ هزار هکتار آن اراضی شیبدار می باشد و بر اثر بارش های سیل آسا در ابتدای سال جاری ۸۶۰ هکتار به دلیل رانش در بخش کوهسارات از بین رفته است.

مختار مهاجر افزود: شهرستان مینودشت در زمینه آبخیزداری دارای پتانسیل فراوانی است که تکمیل پروژه سد نرماب و حمایت از طرح ترسیب کربن در این منطقه می تواند ضمن کمک به اقتصاد مقاومتی در این مواقع با استحکام خاک و رشد پوشش مناسب از بروز مشکلات اینچنینی تا حد قابل توجهی جلوگیری نماید.

مدیرکل منابع طبیعی نیز در این جلسه عنوان کرد: در سیل اخیر طرح ترسیب کربن در برخی مناطق بخوبی توانست نشان دهد که تا چه حد می تواند در استحکام خاک و جلوگیری از بروز روان آب ها موثر است واز همین نیاز است در این زمینه تمرکز و مدیریت بیشتری صورت پذیرد و با تخصیص بودجه مناسب در این راستا گام های موثری برداشته شود.

ابوطالب قزل سفلو خاطرنشان کرد: خاک در همه جای دنیا به عنوان یک سرمایه بدون جایگزین می باشد و سدها نیز ابزار مهم مدیریت آب های سطحی هستند که از همین رو باید دقت شود رسوبات خاک و حرکت به سوی سدها بوسیله روان آب ها اباعث از بین رفتن خاک و اشغال فضای سدها نشود که این امر با لایروبی بموقع و نگاهی جدی به طرح ترسیب کربن قابل پیشگیری است.

شهرستان مینودشت با ۸۶ هزار نفر جمعیت در شرق گلستان قرار دارد.

print

پاسخی بگذارید