تاریخ: ۲۳:۱۹ :: ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
سرمایه‌گذاران احداث گلخانه‌ در گلستان: حمایت نمی‌‍‌شویم

تورم، گرانی و افزایش قیمت برخی کالاها در ماه‌های اخیر بویژه لوازم و تجهیزات ساخت و راه‌اندازی گلخانه و افزایش حدود ۶ درصدی نرخ تسهیلات بانکی، مشکلاتی را برای فعالان این بخش مهم در تولید محصولات کشاورزی کشور و استان گلستان ایجاد کرده و در این شرایط سرمایه‌گذاران خواستار حمایت بیشتر مسوولان هستند.

تنوع اقلیمی گلستان به سبب شرایط جغرافیایی و طبیعی آن بویژه نواحی شرقی این استان شمالی که با ۳۰۰ روز آفتابی درسال به اعتقاد کارشناسان، مستعد کشت‌های گلخانه‌ای است سبب شده تا احداث و راه‌اندازی این واحدها در چند سال اخیر با استقبال خوب کشاورزان و متقاضیان سرمایه‌گذاری مواجه شده به طوری که فقط در گنبدکاووس برای احداث ۳۰۰ هکتار گلخانه تقاضا داده شده است.

توسعه کشت گلخانه‌ای با توجه به مزیت‌هایی از جمله افزایش چند برابری تولید، اشتغال و درآمد فعالان بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی پایدار به عنوان یک راهبرد اساسی مورد توجه و اهتمام متولیان جهادکشاورزی از جمله در گلستان قرار گرفته و به گفته مختار مهاجر رییس سازمان جهادکشاورزی این استان امسال از مجموع ۳۷۰ هکتار تقاضا برای احداث گلخانه، ۲۵۰ هکتار آن درحال ساخت بوده و یا آماده بهره‌برداری است.

با وجود مزایا و محاسن کشت‌های گلخانه‌ای از جمله افزایش ۸ تا ۱۰ برابری تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز، تولید در تمام فصل‌ها و ایجاد اشتغال پایدار حداقل برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم در هر هکتار، تورم و گرانی ماه‌های اخیر که موجب افزایش ۲ برابری قیمت انواع کالاها از جمله تجهیزات احداث گلخانه شده در کنار افزایش نرخ تسهیلات این بخش از ۷ و ۹ درصد به ۱۴.۵ درصد، انگیزه متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یافته است.

یکی از سرمایه‌گذاران احداث گلخانه در گنبدکاووس که از ابتدای سال ۹۸ فعالیت خود را برای احداث ۱۷ هزار مترمربع گلخانه آغاز کرده و به مرحله سقف آن رسیده به خبرنگار ایرنا گفت: با انجام مطالعه درخصوص مزایای کشت‌ گلخانه‌ای و اطلاع از حمایت ۸۰ درصد تسهیلاتی با نرخ پایین از این بخش، تصمیم گرفتم بخشی از اراضی خود را به گلخانه تبدیل کنم.

عبدالعلیم قوجقی افزود: فکر می‌کردم در مدت ۲ ماه امکان دریافت تسهیلات وجود داشته و کار ساخت گلخانه در زمانی کوتاه به پایان خواهد رسید اما پروسه دریافت تسهیلات به قدری طولانی و سختگیرانه است که تاکنون فقط ۵۰ درصد تسهیلات ۶۴ میلیارد ریالی تصویب شده را آن‌هم در چند مرحله دریافت کردم.

این سرمایه‌گذار احداث گلخانه در گنبدکاووس بابیان اینکه بانک باید تسهیلات را به موقع و یکباره پرداخت کند تا افراد بتوانند خریدهای خود را انجام و با گرانی مواجه نشوند، گفت: اگر تسهیلات به موقع پرداخت می‌شد یکسال پیش عملیات اجرایی تمام شده بود و اکنون به مرحله تولید رسیده بودیم.
همچنین یکی دیگر از سرمایه‌گذاران احداث گلخانه در گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت: پرداخت تسهیلات یارانه‌ای مصوب دولت برای احداث گلخانه از سوی بانک تخصصی کشاورزی روند سختگیرانه‌ای دارد و این تاخیر در پرداخت و مرحله‌ای بودن آن باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش روزانه قیمت‌ها، کار را برای فعالان تولیدی سخت کرده است.

اسحاق اسلامی افزود: ماشین خودم و طلاهای همسرم را فروختم تا کار ساخت گلخانه را به سرانجام برسانم و سهم آورده‌ای که قرار بود ۲۰ درصد باشد را به ۵۰ درصد رساندم ولی هنوز خبری از تسهیلات بانکی نیست.

وی معتقد است که وزارت جهادکشاورزی باید برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای که مزایای بیشتری نسبت به کشت در فضای باز دارد، حمایت‌ بیشتری از فعالان و سرمایه‌گذاران در این بخش داشته باشد تا به امنیت غذایی کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمنان آسیب نرسد.

کارشناس مسوول زراعت و باغبانی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ارائه درخواست احداث ۲۹۷ هکتار گلخانه از سوی متقاضیان در این شهرستان گفت که از این تعداد تاکنون برای ۱۵۰ هکتار پروانه تاسیس صادر و ۹۳ هکتار آن برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که عملیات اجرایی ۷۰ هکتار آن آغاز شد.

عزیز جاوید افزود: تقاضا برای احداث ۲۹۷ هکتار گلخانه در گنبدکاووس، این شهرستان را در جایگاه نخست گلستان در این حوزه قرار داده و آینده‌ای روشن نیز برای تولید محصولات گلخانه‌ای، کمک به تامین امنیت غذایی پایدار و تحقق شعار جهش تولید ترسیم کرده است.

وی بابیان اینکه هم اکنون حدود هفت هکتار گلخانه فعال در گنبدکاووس وجود دارد، اضافه کرد: بیشتر گلخانه‌های فعال و در دست احداث این شهرستان در بخش تولید سبزی و صیفی‌جات و تولید بذرهای هیبریدی فعالیت دارند.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس نیز با گلایه از حذف پنج درصد یارانه دولت از تسهیلات پرداختی برای احداث گلخانه گفت: با این اقدام کارمزد تسهیلات پرداختی برای احداث گلخانه به حدود ۱۵ درصد افزایش یافته که در کنار افزایش حداقل ۲ برابری قیمت کالاها و تجهیزات ساخت گلخانه، تا حدودی انگیزه متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش داده است.

غلامعلی نورا با تاکید برضرورت اعمال دوباره یارانه دولت برای پرداخت تسهیلات ساخت گلخانه برای افزایش دلگرمی سرمایه‌گذاران، افزود: هزینه ساخت هر مترمربع گلخانه تا سال گذشته برحسب نوع سازه بین سه تا پنج میلیون ریال بود که اکنون این رقم تا ۲ برابر افزایش یافته است.

همچنین رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفت که برنامه امسال این استان برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، احداث و راه‌اندازی ۳۷۰ هکتار است که تاکنون عملیات ساخت ۲۵۰ هکتار آن شروع شده و بخش زیادی از این مساحت نیز آماده بهره‌برداری است.

مختار مهاجر به افزایش قیمت‌ها کالاها و تجهیزات و تاثیر آن در هزینه تمام شده ساخت گلخانه اشاره کرد و گفت: این افزایش قیمت‌ها و نیز حذف تسهیلات یارانه‌ای، سبب شد تا متناسب با افزایش قیمت‌ها، سقف تسهیلات بانکی پیش بینی شده نیز افزایش یابد تا متقاضی برای احداث گلخانه دچار مشکل نقدیندگی نشود.

مهاجر ادامه داد: درحال حاضر کارمزد تسهیلات برای احداث گلخانه در مناطق برخوردار استان گلستان ۱۴.۵ درصد و برای مناطق کمتر برخودار ۱۲.۵ درصد تعیین شده است.

تولیدات بخش کشاورزی استان گلستان از ۶۲۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، سالانه افزون بر پنج میلیون تن است که به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

print

پاسخی بگذارید