تاریخ: ۱۴:۱۶ :: ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
شبکه ۵G مقصر گسترش ویروس کروناست؟

بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه فناوری برخی از تئوری های جدید مبنی بر نقش شبکه ۵G در گسترش و همه گیری ویروس خطرناک کرونا را رد و تکذیب کرده‌اند؛ این در حالیست که بسیاری دیگر از آنها از ارتباط مستقیم این دو عامل سخن می گویند.

همزمان با شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا بسیاری از افراد و کارشناسان که پیشتر از منتقدان توسعه و راه اندازی نسل پنجم اینترنت همراه موسوم به شبکه ۵G بودند، از نقش این نسل از شبکه در تقویت ویروس کرونا و همه گیری آن در کشورهای مختلف جهان سخن گفتند.

شبکه۵G  در یکی دو سال اخیر به شدت جنجال آفرین و دردسر ساز بوده است چرا که بسیاری از دانشمندان و منتقدان بر این باورند که توسعه شبکه ۵G تاثیرات منفی متعددی بر سلامت انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می کند و احتمال سرطان زایی و بسیاری دیگر از بیماری‌های خطرناک را برای انسان افزایش می دهد. آنها بر این باورند که دولت های مختلف در سراسر جهان نیز به علت سودآوری و درآمدزایی بسیار بالایی که توسعه و راه اندازی این نسل از شبکه اینترنت پرسرعت برایشان به ارمغان می آورد، همچنان به همکاری با اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های تکنولوژی فعال در این حوزه ادامه میدهند.

این در حالیست که بسیاری دیگر از کارشناسان نظر و عقیده این دسته از منتقدان را قبول نداشته و با فرض اینکه فرکانسهای شبکه ۵G نیز همچون نسل های قبل از آن، تنها فرکانس های رادیویی هستند و وارد بافت های بدن انسان نمی شوند این تئوری ها را رد می‌کنند.

حالا به نظر می رسد که در یکی دو ماه گذشته با شیوع و همه گیری ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای مختلف بخصوص اروپا و آمریکا، باری دیگر جنجال های ناشی از توسعه شبکه .. سر و صداهای زیادی را در جهان به راه انداخته است چرا که بسیاری از افراد با انتشار پیام هایی در صفحات توییتر خود از ارتباط بروز ویروس کرونا یا بیماری کوئید ۱۹ با شبکه ۵G سخن گفتند و بر این باورند که از آنجایی که چین به واسطه شرکت هواوی نخستین و بزرگترین کشور پیشگام در توسعه و راه‌اندازی شبکه‌ ۵G بوده است، ویروس کرونا نیز از همان کشور نشأت گرفته است و بعد از آن نیز در بسیاری دیگر از کشور هایی که اقدام به توسعه زیرساخت‌های لازم برای برقراری آن کرده بودند شیوع پیدا کرد.

از جمله این کشورها می توان به کره جنوبی،  ایالات متحده آمریکا و بریتانیا اشاره کرد.

آنها همچنین علت عدم بروز ویروس کرونا در کشور های آفریقایی را نبود زیرساخت های شبکه ۵G اعلام کرده اند.

اما بسیاری دیگر کارشناسان فعال در حوزه فناوری در پاسخ به گزارشگر AFP در این خصوص خاطرنشان کرده اند: در صورتی که این سخنان درست باشد، برخی دیگر از کشورها همچون ایران، مالزی ، سنگاپور ، فرانسه و نیجریه نیز که هنوز اقدام به توسعه شبکه  ۵G نکرده‌اند ‌، نیز نباید گرفتار این ویروس می شدند اما هم اکنون به شدت درگیر آن شده و شمار مبتلایان به آنها نیز بسیار بالا گزارش شده است . بنابراین تئوری های ارتباط و نقش شبکه ۵G در بروز و گسترش ویروس کرونا در جهان همگی رد می شود.

اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. در نتیجه رسماً یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک به‌دنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه ۵G هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هواوی، ال جی، اسپرینت و غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم ۵G هستند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید