تاریخ: ۱۳:۳۴ :: ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
صادرات مرکبات مازندران کی رقم می خورد؟

هزینه بالای حمل و نقل هوایی سبب شده است با وجود فرود هواپیمای باری در فرودگاه ساری، صادرات مرکبات هنوز کلید نخورد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال، عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: استانداری از مدت‌ها قبل با سازمان هواپیمایی کشور در خصوص مهیا نمودن شرایط صادرات هوایی از فرودگاه‌های استان رایزنی کرده است.

او افزود: نتیجه این رایزنی ها، فرود یک فروند هواپیمای مخصوص حمل و نقل هوایی در فرودگاه ساری بود که همه شرایط برای صادرات را نیز دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، میزان کرایه حمل کالا از مازندران به مقاصد کشور‌های هدف را مهمترین مشکل در این زمینه دانست و ادامه داد: قیمت و کرایه حمل مرکبات از مازندران به روسیه یک تا یک و دو دهم دلار است که با قیمت این محصول همخوانی ندارد.

عبداله مهاجر گفت: قیمت هر کیلوگرم پرتقال اکنون در بازار‌های خارجی یک تا یک و دو دهم دلار است و منطقی نیست بازرگان ایرانی معادل قیمت تمام شده محصول، فقط برای کرایه حمل، هزینه کند.

او افزود: برای حل این مشکل استانداری مازندران پیگیری کرد تا وزارت صمت یارانه‌ای را برای کمک به این بخش پرداخت کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه وزارت صمت با پرداخت این یارانه‌ها موافقت اولیه کرده است، گفت: محصول صادراتی به اندازه کافی در مازندران موجود است و هر زمانی که این یارانه‌ها پرداخت شود به فاصله یک روز می‌توان صادرات هوایی مرکبات از مازندران را کلید زد.

مهاجر افزود: حتی اگر ۱۰ هواپیما هم برای صادرات مرکبات در فرودگاه‌ها موجود باشد، مشکلی در تامین محصول نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران سرعت در ارسال محصول را از جمله مزایای حمل و نقل هوایی دانست و ادامه داد: با پیگیری‌هایی که استانداری مازندران انجام داده است به نظر می‌رسد موضوع پرداخت یارانه به صادرکنندگان بزودی حل و صادرات هوایی مرکبات از مازندران نیز آغاز شود.

print

پاسخی بگذارید