سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران
تاریخ: ۲۲:۰۹ :: ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
طرح اصلاح الگوی مصرف بر تعرفه برق مشترکان مازندران تاثیر زیادی ندارد

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران گفت : اجرای آیین‌نامه جدید محاسبه برق مصرفی مشترکان در مازندران با توجه به قرار گرفتن در منطقه۴ گرمسیری و بالا بودن آمار مشترکانی که در سطح الگوی مصرف برق مصرف دارند، تاثیر چندانی در افزایش بهای برق مشترکان این شرکت ندارد.

به گزارش ایرنا، سید کاظم حسینی کارنامی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی بند «ی» تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور در بخش برق که ۶ دی امسال پس از تصویب در هیئت وزیران، توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد اهدافی همچون اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف، حمایت از مشترکان با مصرف زیر الگو، کاهش یارانه پرمصرفان و تعادل‌بخشی به توزیع یارانه‌ای در کشور و تأمین برق پایدار و توزیع عادلانه یارانه‌ها در کشور را دنبال می‌کند.

وی افزود: تحقق این طرح به چند دلیل اهمیت زیادی دارد که مهم ترین آن کاهش مصرف مشترکان پرمصرف و همچنین کم شدن ناترازی برق در تابستان است به این معنا که پیش از اصلاحیه هر مشترکی که بیشتر برق مصرف می‌کرد بیشتر از یارانه بهره‌مند می‌شد، اما با اجرای این طرح بهره‌مندی از یارانه برق عادلانه می‌شود و مشترک پرمصرف دیگر از برق یارانه‌ای بهره‌مند نمی‌شود و میزان مصرف مازاد بر سقف در نظر گرفته شده را باید طبق تعرفه آزاد و مبلغ تولید برق بپردازد.

حسینی کارنامی با اظهار این که در طرح اصلاح ا لگوی مصرف تعرفه برق برای مشترکانی که مصرف‌شان تا سقف الگو باشد همان تعرفه‌ قبلی خواهد بود ، توضیح داد : در مازندران تقریبا ۶۵ درصد از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک خانگی تغییری در مصرف برق نسبت به الگوی مصرف نیم‌سال نخست به عنوان پرمصرف‌ترین زمان سال ندارند و بنابراین تعرفه آزاد مربوط به بیشتر از سقف مصرف ، شامل حال این گروه نمی‌شود.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران تصریح کرد: حدود هشت درصد از مشترکان برق مازندران بیشتر از الگو برق مصرف می‌کنند. الگوی مصرف برق برای مازندران که منطقه۴ گرمسیری محسوب می‌شود، در فصل گرم سال یعنی بهار و تابستان حدود ۴۰۰ کیلووات‌ساعت طی هر ماه است. یعنی هر مشترک اگر ۴۰۰ کیلووات در ماه مصرف کند در الگوی مصرف قرار دارد و اگر بیشتر از ۴۰۰ کیلووات مصرف داشته باشد مقدار مازاد مصرف شده را باید با  تعرفه آزاد بپردازد.

این مسئول درباره روند محاسبه برق مازاد بر مصرف در مازندران هم توضیح داد : اگر مشترک ۵۰ درصد بیشتر از الگو  و به میزان ۶۰۰ کیلووات مصرف کند تعرفه برق ۲۰ درصد اضافه می‌شود. اگر مصرف برق مشترک بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد الگوی مصرف افزایش یابد ، تعرفه برقش ۱۰۰ درصد افزایش می یابد. اگر میزان مصرف بیشتر از دو برابر الگوی مصرف باشد که حدود چهار درصد مشترکان مازندران را شامل می شود ، ۱۸۰ درصد پول برق مصرفی افزایش می یابد.

حسینی کارنامی گفت : البته مشترکان مازندران نباید چندان نگران افزایش تعرفه برق باشند؛ چون میزان مصرف حدود ۶۵ درصد مشترکان ما در سطح الگو قرار دارد و مشمول این افزایش بها نمی‌شوند. آن دسته از مشترکانی هم که بیشتر از ۴۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف داشته باشند، هر مقدار کیلووات‌ساعت برقی که بیشتر از سطح الگو مصرف کردند با تعرفه جدید محاسبه می‌شود. یعنی اگر مشترکی در ماه ۴۵۰ کیلووات ساعت برق مصرف کرد، ۴۰۰ کیلووات‌ساعت را طبق تعرفه مرسوم و معمولی می‌پردازد و ۵۰ کیلووات دیگر برای او با ۲۰ درصد بیشتر از تعرفه حساب می‌شود.

وی با اظهار این که از طریق انجام راهکارهای ساده مانند خاموش کردن لامپ اضافی تعرفه برق برای ۸۰ تا ۹۰ درصد مشترکان مازندران هیچ تغییری نمی‌کند ،  افزود : فقط چهار درصد از مشترکان‌ که بسیار پرمصرف هستند باید تلاش کنند مصرف را بهینه کنند وگرنه ناچارند ۲.۸ برابر تعرفه یارانه‌ای یا ۱۸۰ درصد بیشتر از تعرفه ۲۵۰ تومانی یارانه ای پول برق بدهند.

طرح اصلاح الگوی مصرف بر تعرفه برق مشترکان مازندران تاثیر زیادی ندارد

بهره‌برداری از ۱۱۴ پروژه در دهه فجر

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران همچنین در این نشست از بهره‌برداری ۱۱۴ پروژه در مناطق زیر پوشش این شرکت در دهه فجر خبر داد و گفت: این پروژه‌ها در بخش‌های گوناگون اعم از توسعه و احداث شهری و روستایی، اصلاح و بهینه‌سازی شهری و روستایی، کاهش تلفات و سایر حوزه‌های مرتبط با توزیع برق با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

وی با اعلام این که با اجرای تعدادی از این پروژه‌ها ضعف ولتاژ بعضی مناطق برطرف شده است ، افزود : حتی در برخی مناطق خاموشی‌های زیادی داشتیم و برای این که پایداری شبکه را افزایش دهیم خط جدید در قالب رینگ برق ایجاد شد. در مناطقی که سیم شبکه به سرقت رفت نیز تغییر مسیر از سیم به کابل انجام شده است.

سید کاظم حسینی کارنامی اظهار کرد: در کنار این پروژه‌ها با اعتبار ۷۶۰ میلیارد ریالی از محل عوارض برق شبکه توزیع برق ۳۸۰ روستا را به طور کامل بهسازی کردیم. تا الان بیش از ۲۰۰ روستا به طور کامل بازسازی و بهسازی شد و تکمیل پروژه در بقیه روستاها نیز تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد. دو روستا نیز در شهرستان بابل بدون برق بودند که تا دو هفته دیگر برق‌رسانی به آن‌ها تکمیل می‌شود.

وی از نصب ۶۱۰ کیلومتر کابل خودنگهدار در مازندران طی سال جاری خبر داد و گفت : یک دلیل این بود که حوادث مربوط به برق‌گرفتگی همکاران یا کارگران ساختمانی در نقاطی که شناسایی شد به صفر برسد. دلیل دیگر هم قطع درختان در حاشیه خطوط توزیع برق بود. در بسیاری از مناطق با رشد درختان ناچار به شاخه‌زنی یا قطع درخت می‌شویم ، اما با نصب کابل‌های خودنگهدار هم خطر برق‌گرفتگی کاهش می‌یابد و هم شاخه‌زنی درختان پایین می‌آید. ضمن این که با تغییر سیم مسی و جایگزینی کابل‌های آلومینیومی، خاموشی بر اثر سرقت سیم برق نیز به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

شرکت توزیع نیروی برق مازندران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک دارد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک مربوط به بخش خانگی هستند. این شرکت از گلوگاه تا رامسر را زیر پوشش دارد و با ۱۷ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۱۴ هزار کیلومتر شبکه فشار قوی و حدود ۴۰ هزار دستگاه ترانسفورماتور به مشترکان برق این گستره از استان خدمات عرضه می‌کند.

print

پاسخی بگذارید