مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مازندران
تاریخ: ۲۱:۱۳ :: ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
روزانه ۳۰۰ تن مرکبات مازندران به کشورهای منطقه صادر می‌شود

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مازندران گفت: فعالیت سیستم حمل‌ونقلی مناسب، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم، زمینه صادرات روزانه ۲۰ کانتینر ۱۵ تنی نارنگی از مازندران به کشورهای اورآسیا را فراهم کرده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از ایرنا،سید رحیم بخشی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۱۵ روز گذشته حدود ۶۰ کانتینر نارنگی ژاپنی، نارنگی محلی و پرتقال از مازندران به کشورهای منطقه صادر شد که به طور حتم این روند در ماه های آینده با برداشت پرتقال تامسون هم ادامه می یابد.
وی خاطر نشان کرد: اکنون در کنار روسیه، نارنگی محلی، پرتقال و نارنگی ژاپنی مازندران به کشور ازبکستان و دیگر کشورهای منطقه صادر می شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم خواستار واردات این میوه استان هستند.
مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مازندران با بیان این که در سال‌های گذشته به طور متوسط ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تن انواع مرکبات از مازندران به کشورهای مختلف جهان صادر شده است، گفت: پیش بینی می شود که در سال جاری جهش قابل توجهی در صادرات این میوه های پاییزی داشته باشیم.
بخشی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت ها برای صادرات مرکبات استان تا سقف یک میلیارد دلار به کشور چین، ادامه داد: صادرکنندگان استان با پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی خود را برای اجرای این ماموریت مهم صادراتی کشور آماده کنند.
وی گفت: تعداد سورتینگ و مراکز بسته بندی مرکبات در استان مازندران طی ماه‌های گذشته از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات تکمیل شود.
طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از اول مهر آغاز شد و اکنون باغداران در حال آماده شدن برداشت پرتقال هستند.
مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تا ۴۰ تن محصول برداشت می شود.
به گزارش ایرنا از دفتر معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، صادرات کالاهای غیرنفتی استان در چهار ماهه امسال با ۳۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰۰ میلیون دلار رسید.
مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشورهای اوراسیا و حتی چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.

print

پاسخی بگذارید