تاریخ: ۱۵:۵۱ :: ۱۳۹۷/۱۱/۰۵

رشد اقتصادی جهان، رشد تولید شیل آمریکا، سیاست اوپک و متحدانش، و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، همه بر قیمت یک بشکه نفت تاثیر می گذارد .

به گزارش اقتصاد شمال به  نقل از رویترز، قیمت نفت در سال جاری احتمالا تحت تاثیر سلامت اقتصاد جهان قرار خواهد گرفت. به همین دلیل است که قیمت نفت همگام با بازار سهام و اوراق قرضه در ماه های اخیر تغییر کرده است.
رشد تولید شیل آمریکا، سیاست اوپک و متحدانش، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تهدید تحریم ها علیه ونزوئلا، همه بر قیمت یک بشکه نفت تاثیر می گذارد .
ولی این تاثیر ثانویه است و احتمالاً شرایط نفت‌خام تعیین کننده اتفاقات شیل آمریکا، سیاست اوپک و تحریم های آمریکا خواهد بود .
پیش بینی اینکه چه اتفاقی برای اقتصاد جهان و قیمت نفت در 2019 می افتد باید مشخص شود .

اقتصاد جهان
تجارت درگیر رابطه خراب بین آمریکا و چین و رکود شرایط مالی به شکل هزینه های بالاتر وام گیری و سقوط قیمت سهام است .
توسعه اقتصاد جهان از نیمه سال گذشته شتاب خود را از دست داده و این رکود در ماه‌های اخیر شدیدتر شده است .
همه چیز بستگی دارد به اینکه آمریکا و چین  تا چه حد بتوانند با موفقیت درگیری اقتصادی  خود را پایان دهند و شرایط مالی (قیمت سهام، منحنی های تولید و دسترسی به اعتبارات) تا چه اندازه بهبود یابد .

تولید شیل آمریکا
تولید نفت خام آمریکا در 2018 بیش از 2 میلیون بشکه افزایش یافت که بزرگ‌ترین افزایش سالانه گزارش شده برای یک کشور در تاریخ صنعت نفت است .
رونق بی سابقه شیل به همراه نشانه‌هایی از کاهش رشد مصرف و معافیت‌های سخاوتمندانه آمریکا برای صادرات نفت ایران باعث شد عرضه بیش از حد نفت به بازار در سه ماهه چهارم سال اتفاق بیفتد .
در نتیجه قیمت نفت سقوط کرد و باعث شد اوپک و متحدانش تولید را کاهش دهند. کاهش قیمت نفت احتمالا رشد نفت شیل را هم متعادل تر می کند، ولی سرعت و مقدار این کاهش غیر مطمئن است و بستگی دارد به شرایط قیمت نفت و اقتصاد .

تولید اوپک
اوپک و متحدانش توافق کردند در کل 1.2 میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند تا جلوی عرضه بیش از حد نفت به بازار گرفته شود .
به نظر می‌رسد کاهش شدید تولید اوپک بیشتر نفت اضافی را از بازار خارج کرده و حداقل قیمت نفت را تا 60 دلار بالا برده باشد .
ولی اگر اقتصاد جهان وارد یک رکود شود، اوپک و متحدانش احتمالاً باید مقدار کاهش تولید را بالا ببرند .
اگر اقتصاد رشد کند و تولید شیل کنترل شود، رونق بازار نفت باعث می شود اوپک برخی از این محدودیت های تولید را بردارد. ولی مانند تولید کنندگان شیل، شتاب تولید اوپک در آخر بستگی به سلامت اقتصاد جهان و نرخ رشد مصرف در 2019 دارد .

تحریم های آمریکا
آمریکا مدام تاکید میکند که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را شدیدتر خواهد کرد. این تحریم ها پس از خروج آمریکا از قرارداد برجام اعمال شدند.
معافیت های اولیه ای که به مدت شش ماه برای صادرات نفت خام ایران به هشت کشور اعطا شد، باید تا ماه مه کمتر شده یا پایان یابند .
تصمیم کاخ سفید در این مورد بستگی دارد به در دسترس بودن  ظرفیت مازاد نفت و قیمت کل آن .
اگر اقتصاد جهان راکد بماند، اوپک همچنان تولید را محدود کند و قیمت نفت پایین باشد، کاخ سفید احتمالاً معافیت ها را کاهش می دهد یا همه را با هم لغو می کند .
همین شرایط برای تحریم های احتمالی آمریکا بر ونزوئلا هم وجود دارد که آن هم بستگی به تعدیل قیمت نفت و در دسترس بودن ظرفیت جایگزین دارد .
مانند هر عامل دیگری، شدت تحریم های آمریکا بر ایران و ونزوئلا بستگی به وضعیت بازار نفت و دورنمای اقتصاد جهان دارد .

منبع:تسنیم

print

پاسخی بگذارید